کلید هوایی زیمنس را بشناسیم
در این مقاله به عناوین زیر می پردازیم
کلید هوایی چیست
کلید های هوایی زیمنس از چه اجزائی ساخته شده؟
واحد اندازه گیری و حفاظت الکترونیکی در کلید هوایی زیمنس (Electronic Trip UNIT)
انواع حفاظت های مورد استفاده در کلید هوایی کدامند؟
چه زمانی مکانیزم موتور در کلید هوایی مورد استفاده قرار می گیرد
ماژول های ارتباط شبکه در کلید هوایی زیمنس
جزئیات کد فنی کلید هوایی زیمنس
کلید هوایی زیمنس چیست؟
کلید هوایی یا به صورت کامل کلید های قطع کننده مدار هوایی (Air Circuit breaker) که بصورت مخفف به آن ( ACB ) هم می گویند دسته ای از کلید های اتوماتیک هستند و به نوعی بریکر یا قطع کننده مدار اتوماتیک در سطح ولتاژی فشار ضعیف بوده که دو وظیفه اصلی سوییچ و حفاظت از مدار در حالت های اتصال کوتاه و یا اتصال زمین و چند نوع دیگر حفاظت که پایین تر در مبحث حفاظت الکترونیکی کلید مطرح می شود را بر عهده دارند.
دلیل این نامگذاری هم بخاطر نوع کنترل و اطفا آرک و یا جرقه حاصل از عملکرد کلید هست که چون در هوای آزاد صورت می گیرد به آن بریکر هوایی می گویند.
کلیدهای هوایی عمدتا از 630 آمپر به بالا مورد استفاده قرار میگیرند که رنج های جریانی 1000 ، 1250 ، 1600 ، 2000 ، 2500 و 3200 آمپر از پر مصرف ترین کلید های این نوع هستند .این نوع کلید ها به دلایلی همچون دقت کاری بالا و قابلیت های گزارش گیری و کنترل بالا و همچنین طول عمر بالاتر و … نسبت به کلیدهای کامپکت ، در تابلوهای ورودی بیشتر مورد نظر مهندسین طراح قرار دارند.
مکانیزم عملکرد کلید های هوایی زیمنس ( ACB ) بدین صورت است که در حالت عادی که کلید وصل است فنر شارژ یا در حالت آماده به کار است (بصورت دستی یا بوسیله موتور) و هنگامی که خطایی رخ می دهد ، کلید هوایی از حالت تیغه بسته خارج می گردد. میتوان پس از رفع خطا، کلید را با استفاده از کنترل پنل از راه دور وصل کرد ، که در این حالت شارژ فنر تخلیه شده و تیغه های کلید هوایی زیمنس را وصل می کند. در این وضعیت در صورت وجود موتور در کلید به صورت خودکار فنر را شارژ شده و در صورت عدم وجود موتور میتوان به صورت دستی و با اهرم شارژ این کار را انجام داد.(نشانگر فنر در حالت Charged قرار میگیرد).
جهت راهنمای انتخاب کلید هوایی زیمنس همراه با آموزش نرم افزار Configurators کلید 3wl زیمنس به این مقاله مراجعه نمایید.
انواع کلید های هوایی زیمنس
کلید های هوایی زیمنس ( ACB ) در سه سایز و هر سایز از انواع مختلفی بهره می برند که بسته به نوع ولتاژ آن به دو دسته AC و DC تقسیم بندی می شوند. از مهمترین و پر کاربرد ترین کلید های هوایی زیمنس که استفاده میگردد دو خانواده 3WA , 3WL را می توان نام برد که می توانید مهمترین کد های فنی موجود کلید های سری 3WL زیمنس را در صفحه لیست قیمت کلید هوایی زیمنس شرکت پناپ مشاهده و انتخاب نمایید .
از انواع دیگر تقسیم بندی کلید های هوایی زیمنس میتوان به نوع تقسیم بندی بر اساس آمپر آن ها اشاره کرد که از 630 تا 6300 آمپر دسته بندی و ارائه میگردند.
کلیدهای هوایی زیمنس به صورت سه پل و چهار پل ساخته می شوند که نوع سه پل دارای سه ورودی برای فاز و نوع چهار پل علاوه بر ورودی های سه فاز، دارای ترمینال نول نیز می باشد. این کلیدها دارای دو قسمت قدرت و الکترونیک هستند؛ که در قسمت الکترونیکی آن ساختار میکرو پروسسوری به کار رفته و دارای تنظیمات و ساختار بسیار دقیقی می باشد.
همچنین کلید های هوایی زیمنس به دو صورت فیکس و کشویی تولید گردیده و میتوان براساس نیاز آنها را تهیه کرد.
یکی دیگر از انواع تقسیم بندی کلید های هوایی 3WL دسته بندی بر اساس قدرت قطع آن ها یا Icu می باشد و این پارامتر در سایز های مختلف کلید های ACB زیمنس نیز متفاوت می باشد (حداقل از 55 کیلو آمپر تا 150 کیلوآمپر) ،که می توانید آن ها را به طور کامل در جدول زیر مشاهده نمایید.
اجزای تشکیل دهنده کلید های هوایی زیمنس
در کلید های هوایی زیمنس ( ACB ) تجهیزات فراوانی (از قبیل : رله شنت ، رله آندر ولتاژ ، موتور ، کنتاکت کمکی و…. ) به کار رفته است که می توانید آن ها را به طور کامل در تصویر زیر مشاهده کنید. ما در این جا به معرفی برخی ازین تجهیزات پرداخته که در بروز رسانی های بعدی کامل تر خواهد شد.
از مهمترین این تجهیزات به کار رفته میتوان به عناوین زیر اشاره کرد
واحد اندازه گیری و حفاظت الکترونیکی (Electronic Trip UNIT)
اکثر کلید های هوایی زیمنس ( ACB ) به منظور بهبود عملکرد اندازه گیری پارامتر های مهم و حفاظت دارای واحد مشخصی هستند. به مجموعه ای که کار حفاظت را هم به شکل نمونه برداری و هم اعمال فرمان قطع (TRIP) انجام می دهد واحد الکترونیکی تریپ (Electronic Trip UNIT) یا به اختصار (ETU) می گویند که بسته به نوع و مشخصات کلید این واحد های تریپ دارای تنوع و ویژگی های متنوعی هستند.
از جمله حفاظت های الکترونیکی که در بریکر هوایی زیمنس استفاده می شود در زیر بصورت کامل به آن ها اشاره شده است که هر کدام را با علامت اختصاری خاصی در کد فنی نشان می دهند و دارای حفاظت های خاصی بوده و قابل تنظیم می باشند.
نشان های اختصاری نوع حفاظت
در ادامه نمونه ای از کد های فنی را مشاهده می کنید که مربوط به حفاظت کلید ACB زیمنس می باشد ، و از صفحه لیست قیمت مربوطه در سایت قابل سفارش میباشد.
ردیف | علامت اختصاری | نام ETU | نوع حفاظت |
1 | AA | — | بدون حفاظت الکترونیکی |
2 | BB | ETU15B | Protection functions LI |
3 | CB | ETU25B | Protection functions LSI |
4 | EB | ETU45B | Protection functions LSIN |
5 | FB | ETU45B | Protection functions LSIN with 4-line display |
6 | NB | ETU76B | Protection functions LSIN with graphics display |
7 | DG | ETU27B | Protection functionsLSING |
8 | EG | ETU45B | Protection functions LSING |
9 | FG | ETU45B | Protection functions LSING with 4-line display |
10 | NG | ETU76B | Protection functions LSING with graphics |
توضیح و معرفی انواع حفاظت های مورد استفاده در انواع کلید هوایی
علامت اختصاری | توضیحات | توضیح |
11 | Overload protection | محافظت در برابر اضافه بار |
12 | Short circuit protection (short-time delayed) | محافظت از اتصال کوتاه (تاخیری) |
13 | Short-circuit protection (instantaneous) | محافظت از اتصال کوتاه (فوری) |
14 | Neutral conductor protection | حفاظت نول |
15 | Ground fault protection | حفاظت خطای زمین |
در این قسمت کدهای فنی حفاظت های الکترونیکی مورد استفاده در انواع بریکر هوایی زیمنس را برای آشنایی شما قرار دادیم :
کد فنی ETU کلید هوایی زیمنس | نوع ETU |
3WL9311-5AA00-0AA2 | ETU LI |
3WL9312-5AA00-0AA2 | ETU LSI |
3WL9312-7AA00-0AA2 | ETU LSING |
3WL9314-5AA00-0AA2 | ETULSIN(G) |
3WL9317-6AA00-0AA2 | ETU LSIN(G) |
3WL9314-5AA20-0AA2 | ETULSIN(G) |
3WL9317-6AA20-0AA2 | ETU LSIN(G) |
رله آندر ولتاژ ( Undervoltage release )
رله آندر ولتاژ رله ای است اتوماتیک که با نصب بر روی کلید زمانی که ولتاژ عبوری از دو سر سیم پیچ رله به پایین تر از یک مقدار از پیش تعیین شده برسد (معمولاً بین 35 تا 70 درصد ولتاژ نامی ) بریکر را بصورت خودکار قطع می کند. بنابراین رله های آندر ولتاژ از مدارها در برابر افت ولتاژ محافظت می کنند.این رله ها را بصورت اختصار با UVR نشان می دهند که مخفف عبارت Under Voltage Relay می باشد. تغذیه این رله ها از خارج از کلید تامین میگردد.
این رله ها در ابتدا برای استفاده در معادن ذغال سنگ طراحی شده بود اما اکنون کاربرد گسترده ای در همه صنایع دارد.
در ادامه نمونه ای از کد های فنی را مشاهده می کنید که مربوط به رله آندر ولتاژ کلید های هوایی زیمنس می باشد.
کد رله آندر ولتاژ کلید هوایی زیمنس | ولتاژ کاری | نوع رله |
3WL9111-0AE01-0AA0 | 24 | Under voltage release (Instantaneous) |
3WL9111-0AE02-0AA0 | 30 | Under voltage release (Instantaneous) |
3WL9111-0AE03-0AA0 | 48 | Under voltage release (Instantaneous) |
3WL9111-0AE04-0AA0 | 110-127 | Under voltage release (Instantaneous) |
3WL9111-0AE05-0AA0 | 208-240 | Under voltage release (Instantaneous) |
3WL9111-0AE06-0AA0 | 380-415 | Under voltage release (Instantaneous) |
3WL9111-0AE11-0AA0 | 48 | Under voltage release (Delayed) |
3WL9111-0AE12-0AA0 | 110-127 | Under voltage release (Delayed) |
3WL9111-0AE13-0AA0 | 208-240 | Under voltage release (Delayed) |
3WL9111-0AE14-0AA0 | 380-415 | Under voltage release (Delayed) |
رله شنت تریپ ( Shunt Release )
رله شنت تریپ به عنوان یک تجهیز جانبی برای کنترل از راه دور در انواع کلید های هوایی بکار می رود. سیم پیچ الکترومغناطیسی آن به طور موازی با سمت منبع تغذیه کلید اتوماتیک متصل است، و زمانیکه رله توسط یک ولتاژ خارجی تحریک شود به طور خودکار کلید هوایی را قطع می کند. این تجهیز (Shunt trip) در داخل کلید ACBنصب می شود.
در ادامه نمونه ای از کد های فنی را مشاهده می کنید که مربوط به رله شنت کلید های هوایی زیمنس بوده، و از صفحه لیست قیمت قابل مشاهده می باشد.
کد رله شنت کلید هوایی زیمنس | ولتاژ کاری | توضیحات |
3WL9111-0AD01-0AA0 | 24 | Shunt Release |
3WL9111-0AD02-0AA0 | 30 | Shunt Release |
3WL9111-0AD03-0AA0 | 48 | Shunt Release |
3WL9111-0AD04-0AA0 | 60 | Shunt Release |
3WL9111-0AD05-0AA0 | 110-127 | Shunt Release |
3WL9111-0AD06-0AA0 | 208-240 | Shunt Release |
3WL9111-0AE11-0AA0 | 48 | Under voltage release (Delayed) |
3WL9111-0AE12-0AA0 | 110-127 | Under voltage release (Delayed) |
قفل دستگاه ( Locking device )
کاربر این تجهیز در کلید های هوایی زیمنس بدین منظور است که عملکرد کلی کلید هوایی را قفل کند تا از قطع یا وصل شدن کلید هوایی توسط خطای انسانی جلوگیری کند.
مکانیزم موتور ( Motorized mechanism )
مکانیزم موتور زمانی در کلید های هوایی زیمنس مورد استفاده قرار میگیرد که فنر کلید هوایی از حالت شارژ ( Charged ) به حالت تخلیه ( Discharge ) تغییر وضعیت داده است و برای وصل مجدد کلید هوایی زیمنس نیازمند شارژ فنر داریم در اینجا مکانیزم موتور وارد عمل شده و فنر را شارژ می کند.ولتاژ کاری آن بسته به ولتاژ تغذیه پیش بینی شده از 24 تا 220 ولت قابل انتخاب است.
در ادامه نمونه ای از کد های فنی را مشاهده می کنید که مربوط به مکانیزم موتور کلید های هوایی زیمنس می باشد ، و از صفحه لیست قیمت ها قابل مشاهده می باشد.
کد فنی موتور کلید هوایی زیمنس | ولتاژ کاری | توضیحات |
3WL9111-0AF01-0AA0 | 24-30 | Motorized operating mechanism |
3WL9111-0AF02-0AA0 | 48-60 | Motorized operating mechanism |
3WL9111-0AF03-0AA0 | 110-125 | Motorized operating mechanism |
3WL9111-0AF04-0AA0 | 220-250 | Motorized operating mechanism |
کنتاکت های کمکی
کنتاکت های کمکی در کلید های هوایی زیمنس ( ACB ) در داخل کلید مطابق عکس قرار گرفته اند و خروجی آن ها در بالای کلید قرار دارد و میتوان از آن ها استفاده کرد این کنتاکت ها هم به صورت باز (NO ) و هم به صورت بسته ( NC ) موجود هستند که با قطع یا وصل شدن کلید هوایی ( ACB ) زیمنس آن ها نیز قطع و وصل میشوند. از مهمترین کاربر های این تیغه ها میتوان به مانیتور کردن و فیدبک شرایط کلید هوایی اشاره کرد . یکی دیگر از کاربرد های مهم این تیغه ها ایجاد اینترلاکینگ (Interlocking ) است که با ایجاد شرایط قید و دستور میتوان به کلید دستوراتی را اعمال کرد که قطع و یا وصل شود.
دستگیره کشویی ( Withdrawable unit )
دستگیره یا هندل کشویی تجهیزی است که فقط در کلید های هوایی کشویی وجود دارد و کاربرد آن این است زمانی که نیاز داریم تا کلید هوایی را از کشو و قاب آن خارج یا به آن وارد کنیم با چرخش دستگیره کلید از محفظه قاب قابل جابجایی است.
دستگیره هندل شارژ
مکانیزم دستگیره هندل شارژ در مواقعی در کلید های هوایی زیمنس مورد استفاده قرار میگیرد که فنر کلید هوایی از حالت شارژ ( Charged ) به حالت تخلیه ( Discharge ) تغییر وضعیت داده است و برای وصل مجدد کلید هوایی زیمنس نیاز به شارژ فنر داریم ، در اینجا از مکانیزم دستگیره هندل شارژ استفاده می کنیم و فنر را به حالت شارژ می بریم.
کلید های قطع و وصل ( ON & OFF )
این کلید ها در مواقعی که میخواهیم عمل قطع و وصل کلید هوایی را به طور مستقیم از روی خود کلید هوایی انجام دهیم مورد استفاده قرار میگیرد .
نشانگر شارژ یا دشارژ دستگاه
این پلاک وضعیت شارژ ( Charged ) یا تخلیه ( Discharge ) فنر را به کاربر نشان می دهد.
ماژول های ارتباط شبکه
در کلید های هوایی زیمنس یکسری ماژول های ارتباطی شبکه وجود دارد که از آن ها برای ارتباط کلید هوایی ( ACB ) زیمنس با دیگر وسایل ارتباطی استفاده میشود البته برای این ارتباط نیازمند ماژول ها و قطعات ارتباطی دیگری نیز هستیم .
جزئیات کد فنی کلید های هوایی زیمنس
کد های فنی کلید های هوایی زیمس با پیش کد 3WL اعداد و حروفی را نیز در بر میگیرند که هر کدام نشانگر مشخصه خاصی از کلید های هوایی زیمنس ( ACB ) همچون سایز ، تعداد پل کلید هوایی ، نوع حفاظت ، جریان کاری ، قدرت قطع و … هستند که میتوانید جزئیات کامل آن ها را در تصاویر زیر مشاهده کنید .
در ادامه این کد فنی یک سری اعداد و حروف در انتهای کد کلید اضافه می شود که به عنوان آپشن شناخته می شوند که با حرف Z نمایش داده می شود و هر کدام از این کد ها نشان دهنده یک قابلیت و یا قطعه می باشد که با مراجعه به کاتالوگ می توانید جزییات کامل را مشاهده نمایید.
یک نمونه از کد فنی کامل کلید های هوایی زیمنس با پیش کد 3WL
3WL1006-3AC30-4BA1-Z K53
تهیه و تنظیم : محمدرضا بارویی
با سلام.مطالب بسیار مفید و عالی هست.موفق باشید
سلام
آیا کلیدهای ۳WL رو میشود بصورت شارژ-وصل استفاده کرد؟
یعنی به محض شارژ شدن کلید بطور اتوماتیک وصل شود؟
سلام کاربر گرامی
چون تجهیز حفاظتی هست سازنده یکسری موارد رو بصورت دستی پیش بینی کردند اما می توان از راه دور و با استفاده از رله ی شنت وصل، کلید را به حالت وصل برد.