مراحل نصب و راه اندازی V20 ، عمکرد پایدار با نصب صحیح

در این مقاله به عناوین زیر می پردازیم 

مقدمه ای بر درایو V20

نصب و راه اندازی V20

جمع بندی

قیمت درایو های v20
لیست قیمت درایوهای سینامیکس V20 زیمنس

استفاده از درایو برای کنترل عملکرد موتور الکتریکی در صنایع مختلف بسیار رایج است. درایوها بسته به نوع عملکرد و توان موتور الکتریکی که می خواهند کنترل کنند، در دسته بندی های مختلفی عرضه می شوند. درایو زیمنس از جمله نمونه های بسیار پایدار و پرطرفدار بازار است که پای خود را در صنایع مختلف باز کرده است. زیمنس طیف گسترده ای از درایوها را روانه بازار کرده است.

درایو V20 یکی از محصولات بسیار پرکاربرد زیمنس است. سهولت نصب و راه اندازی، عملکرد پایدار و قیمت V20 زیمنس آن را به گزینه ای ایده آل برای کاربردهای ساده و پایه تبدیل کرده است. اما عملکرد پایدار این درایوها در گرو انجام صحیح نصب و راه اندازی V20 است. در این مقاله به بررسی مراحل مختلف نصب و راه اندازی این درایوهای پرکاربرد خواهیم پرداخت با من همراه باشید.

مقدمه ای بر درایو V20

درایو V20 یکی از سری های پرکاربرد خانواده سینامیکس زیمنس است. از این درایو در کاربردهای سبک و محدوده توان 0.37 تا 30 کیلووات برای موتورهای سه فاز می توان استفاده کرد. علاوه بر این درایو V20 برای موتورها تکفاز نیز رنج توان 0.12 تا 3 کیلووات را پوشش می دهد.

درایو V20 زیمنس در 4 فریم سایز مختلف عرضه می شود. V20 از سری اینورترهای اقتصادی زیمنس است که زمان راه اندازی کوتاه، جابجایی آسان و سناریوهای صرفه جویی در مصرف انرژی برخی از ویژگی های اصلی آن به شمار می روند. شرکت زیمنس در معرفی این درایوها به بیان سه عبارت ساده، کارآمد و قدرتمند بسنده کرده است!

درایو زیمنس V20 قابلیت های ویژه ای دارد که در کمتر نمونه ای از درایوهای پایه موجود در بازار یافت می شوند. از جمله مهمترین قابلیت های این درایوها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل همزمان ولتاژ و فرکانس
  • پشتیبانی از پنل کنترل محلی
  • نصب و راه اندازی آسان
  • پشتیبانی از توابع ایمنی یکپارچه
  • تاثیر ویژه بر بهره وری انرژی
  • پشتیبانی از پروتکل های ارتباطی متنوع
  • انعطاف پذیری بالا و قابلیت استفاده در کاربردهای مختلف

برای بهره مندی از همه مزایایی که به آن ها اشاره کردیم، لازم است نصب و راه اندازی V20 با دقت و وسواس خاص انجام شود. عملکرد درایو شامل دو مرحله عملیاتی مختلف است. در مرحله اول ولتاژ AC ورودی به ولتاژ DC تبدیل می شود. در مرحله بعد با کلیدزنی ترانزیستورهای قدرت، یک ولتاژ AC ثانویه تولید می شود که مولفه های آن شامل فرکانس، ولتاژ و جریان قابل تنظیم هستند. درایوها با کنترل مولفه های عملیاتی ولتاژ تحویل شده به موتور قادرند عملکرد موتور را با دقت بالا کنترل کنند.

نصب و راه اندازی V20

نصب صحیح تجهیزات صنعتی به منظور عملکرد صحیح آن ها ضروری است. اما اجرای صحیح فرآیند نصب مستلزم رعایت برخی اصول و نکات اولیه در زمان نصب و راه اندازی تجهیزات مختلف است. در مقاله راهنمای نصب درایو به نکات کلی که باید در زمان نصب مورد توجه قرار دهید اشاره کرده ایم. علاوه بر این برخی نکات به صورت اختصاصی جهت نصب و راه اندازی V20 توسط زیمنس بیان شده است. در ادامه مروری بر نکات عمومی خواهیم داشت و سپس به بررسی نکات ویژه نصب V20 خواهیم پرداخت.

نکات عمومی نصب درایو

  1. مهم است درایو انتخاب شده با کاربرد مورد هماهنگی داشته باشد.
  2. از وجود فضای کافی در محل نصب اطمینان حاصل کنید.
  3. سیم های ورودی و خروجی را از نظر سلامت فیزیکی هادی و عایق بررسی کنید. در صورت نیاز می توانید از مولتی متر برای این منظور استفاده کنید.
  4. اندازه سیم ها باید مناسب باشد و در صورت نیاز لازم است از سرسیم های استاندارد مناسب استفاده کنید.
  5. جهت بریدن و لخت کردن سیم ها حتما از ابزار استاندارد استفاده کنید.
  6. در زمان نصب و راه اندازی V20 از بسته شدن درست سیم ها در ترمینال ها اطمینان حاصل کنید. روکش سیم نباید به ترمینال وارد شود. این وضعیت سبب خرابی پیچ های ترمینال می شود. هیچ بخشی از هادی نیز نباید بیرون از ترمینال باشد زیرا منجر به ایجاد اتصالی و جرقه می شود.

نکات اختصاصی نصب و راه اندازی V20

عموما همه تولیدکنندگان به منظور نصب و راه اندازی صحیح تجهیزات تولیدی، دستورالعمل هایی را در کاتالوگ محصولات منتشر می کنند. درایو V20 زیمنس نیز از این قاعده مستثنی نیست. زیمنس نکات ویژه نصب V20 را در دو گروه مکانیکی و الکتریکی دسته بندی کرده است. در ادامه به بررسی هر کدام از این دسته بندی ها خواهیم پرداخت.

نکات مورد توجه در نصب مکانیکی

زیمنس به در نظر گرفتن تمهیدات لازم برای مقابله با آتش سوزی در زمان نصب و راه اندازی V20، تاکید ویژه ای کرده است. در ساختار داخلی درایوها از قطعات الکترونیک قدرت استفاده می شود. این قطعات تلفات حرارتی بالایی دارند و در صورت عدم تهویه مناسب می توانند سبب ایجاد آتش سوزی شوند. استفاده از فن خارجی برای درایوها نیز به همین منظور است. به سایر نکات توجه کنید:

  • پیشگیری از انتشار آتش

“درایو V20 را فقط در محفظه‌های بسته یا تابلوهای دارای محافظ و با استفاده از تمام وسایل حفاظتی باید نصب کنید. در صورت نصب دستگاه در کابینت فلزی، اقدامات لازم برای کنترل گسترش آتش (در صورت وقوع) و انتشار گازهای گلخانه ای را در نظر بگیرید.”

  • رعایت تراکم سیم در تابلو

درایو V20 را در تابلو با درجه حفاظت IP54 مطابق با IEC 60529 یا NEMA 12 نصب و از ایمنی محل نصب اطمینان حاصل کنید. چنانچه پروژه شما شرایط عملیاتی خاصی دارد، لازم است استانداردهای بیشتری را رعایت کنید. همچنین در صورتی که تراکم سیم ها در تابلو برق کم است، می توانید استانداردهای رده پایینتر را به اجرا دربیاورید.

نکات اختصاصی نصب و راه اندازی V20

  • جهت نصب و فاصله ایمن

نصب و راه اندازی v20 باید به صورت عمودی و روی یک سطح صاف و غیر قابل احتراق انجام شود. فضای داخلی استاندارد در پایین و بالای درایو حداقل 100 mm و در چپ و راست آن حداقل 15mm است که به منظور اجرای صحیح فرآیند انتقال حرارت باید در نظر گرفته شود.

نصب الکتریکی

رعایت نکات زیر در زمان اتصال درایو به برق و همچنین استفاده از آن، خیال شما را از عملکرد مناسب درایو راحت می کند.

  • قطع نبودن یا قطع نامناسب برق در زمان نصب درایو، می تواند به اینورتر آسیب وارد کند. قبل از اقدام به نصب درایو از قطع صحیح و کامل برق اطمینان حاصل کنید.
  • اگر اینورتر در حال کار است و جریان خروجی صفر نیست، از قطع برق در سمت موتور سیستم خود داری کنید.
  • برای کاهش خطر آتش سوزی یا برق گرفتگی، قطعات حامل جریان و سایر اجزای کنترلی را بررسی و در صورت آسیب دیدگی آن ها را تعویض کنید. اگر رله اضافه بار فرسوده است، حتما آن را با نمونه جدید جایگزین کنید.
  • مقدار مقاومت پتانسیومتر هر ورودی آنالوگ باید ≥7 کیلو اهم باشد. جهت اطمینان از تنظیم صحیح مقاومت، با اهم متر مقاوت را اندازه گیری کنید.
  • در زمان نصب و راه اندازی V20 مشخصات حفاظتی مدار باید طبق استاندارد درج شده در جدول زیر رعایت شود:

مشخصات حفاظتی مدار V20

جمع بندی

درایو v20  از جمله اینورترهای بسیار پرکاربرد صنعتی است. عملکرد پایدار و مطمئن در کنار توابع عملکردی متنوع، این درایو را به گزینه ای ایده آل برای اغلب کاربردها تبدیل کرده است. با استفاده از درایو می توان بهره وری را افزایش و هزینه های کلی سیستم را کاهش داد. رعایت استانداردهای نصب و راه اندازی V20 به منظور بهره مندی از مزایای آن ضروری است. با رعایت نکات بیان شده در این مقاله خیال شما از عملکرد صحیح V20 راحت می شود.

این مطلب را میتوانید با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید!

درج دیدگاه