آشنایی با کاربردهای درایو در صنایع مختلف

موتورهای الکتریکی را می توان به جرات پرکاربردترین تجهیزات صنعتی دانست. آخرین داده های علمی نشان می دهد بیش از 70 درصد برق صنایع توسط موتورها مصرف می شود. با توجه به گستردگی استفاده از موتورها در صنایع مختلف، رفع چالش های مربوط با آن ها از اولویت بالایی برخوردار است. چالش های مرتبط با موتورها را می توان به دو گروه چالش های راه اندازی و کنترل عملکرد تقسیم کرد.

تنها دستگاهی که می تواند بر این چالش ها غلبه کند، درایو است. درایو فرکانس متغیر یا اینورتر علاوه بر رفع چالش های راه اندازی موتور الکتریکی، امکان کنترل دقیق عملکرد آن را نیز فراهم می کند. در ادامه به بررسی کاربردهای درایو در صنایع مختلف خواهیم پرداخت. با توجه به گستردگی کاربرد موتورهای الکتریکی، درایوها نیز کاربردهای گسترده ای دارند. با ما همراه باشید تا این موضوع را بیشتر موشکافی کنیم.

لیست قیمت درایوهای سینامیکس V20 زیمنس

مقدمه ای بر درایو

موتور الکتریکی در لحظه شروع به کار رفتاری متفاوت با سایر مصرف کننده های الکتریکی دارد. شروع به کار موتورها همراه با کشیده شدن جریان های بزرگی از مدار است که به جریان هجومی موسوم است. این جریان متناسب با جریان نامی موتور بزرگتر و گاهی تا 10 برابر جریان نامی موتور نیز می رسد. افزایش شدید جریان موتور گاهی می تواند منجر به افت ولتاژ خط شده و به سایر بخش های سیستم آسیب وارد کند. البته این چالش در صورت راه اندازی موتور به صورت مستقیم وجود دارد.

تکان های مکانیکی شدید ناشی از شروع به کار ناگهانی موتور چالش دیگری است که در راه اندازی موتور با آن مواجه هستیم. این چالش در عملکرد پمپ ها و نوار نقاله ها بیشتر خودنمایی می کند. غلبه بر چالش های راه اندازی موتور الکتریکی از جمله دلایل کاربرد درایو در صنایع مختلف است.

علاوه بر این کنترل عملکرد موتور به ما امکان می دهد تا فرآیندهای تولید را بهتر مدیریت کنیم. درایوها تنها تجهیزاتی هستند که قابلیت کنترل عملکرد موتور الکتریکی را دارند. به صورت کلی درایوها از تکنیک تنظیم فرکانس برای کنترل عملکرد موتور الکتریکی بهره می برند. روال کار به این صورت است که درایو ابتدا ولتاژ AC منبع را یکسو کرده و یک ولتاژ DC صاف تولید می کند. در ادامه با اجرای فرآیند کلیدزنی ترانزیستورهای قدرت، یک سیگنال شبه AC در خروجی ظاهر و به موتور اعمال می شود. تمام پارامترهای خروجی درایو اعم از ولتاژ، جریان و فرکانس قابل تنظیم است. نکته بسایر مهمی که سبب کاربرد درایو در صنایع مختلف می شود، قابلیت کنترل دقیق عملکرد موتور است. این کنترل در تمام زمان های عملکرد موتور وجود دارد.

کاربردهای درایو در صنایع مختلف

درایوها در زمره پرکاربردترین تجهیزات صنعتی قرار دارند. این حقیقت از کاربرد گسترده موتورها ناشی می شود. اینورترها به دلیل مزایایی که دارند به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. هر جا نیاز به راه اندازی و کنترل یک موتور الکتریکی باشد، می توان روی حضور درایوها حساب کرد. از جمله مهمترین کاربردهای درایو در صنایع می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل دور پمپ های گریز از مرکز
  • کنترل فن های شعاعی / محوری
  • کنترل دورکمپرسور ها
  • کنترل سرعت انواع نوار نقاله، غلتکی و زنجیری
  • کنترل دور آسیاب، میکسر و همزن
  • کنترل سرعت چرخش سانتریفیوژ
  • کاربردهای نساجی
  • کنترل سرعت پمپ های جابجایی مایع
  • هواساز ها و دستگاه های تهویه هوا
  • جابجایی های صنعتی (کنترل حرکت)
  • کنترل فرآیند (پردازش گر)
  • دستگاه های بافندگی
  • فرهای صنعتی
  • کنترل دور ماشین لباسشویی صنعتی
  • دستگاه های کشنده سیم و کابل
  • کنترل دستگاه های سنگ شکن

درایوها انواع بسیار گسترده ای دراند. شرکت های مختلفی در سراسر دنیا اقدام به تولید درایو می کنند. براساس کاربرد درایوها را می توان به دو گروه سنگین کار و نرمال کار یا استاندارد تقسیم کرد. نوع کاربری و گشتاور مورد نیاز موتور تعیین کننده گروه درایو مورد استفاده است. از جمله رایج ترین درایوها در بازار ایران می توان به برندهای زیر اشاره کرد:

در ادامه به بررسی دقیق تر برخی از کاربردهای درایو در صنایع مختلف خواهیم پرداخت.

کاربرد درایو در کنترل پمپ

پمپ ها در صنایع مختلفی مانند مدیریت آب، آبیاری و نفت و گاز نقشی حیاتی دارند. درایو قادر است سرعت پمپ را با دقت بالا کنترل کند. این قابلیت کنترل بهینه نرخ جریان بر اساس تقاضای سیستم را فراهم می‌کند. کاربرد درایو در صنایع مختلف برای کنترل پمپ ها، کارایی سیستم را افزایش می دهد. کاهش سایش و خرابی پمپ و بخش های متحرک سیستم از دیگر مزایای کنترل پمپ با درایو است. در واقع کنترل پمپ با درایو منجر به افزایش عمر مفید سیستم و کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری می شود.

کاربرد درایو در صنایع مختلف برای کنترل فن

جابجایی هوا در برخی از کاربردها ضروری است. علاوه بر این فن ها به صورت گسترده جهت خنک کنندگی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. سیستم های تهویه مطبوع از جمله این کاربردهاست. درایوها با قابلیت تنظیم سرعت فن بر اساس جریان هوای مورد نیاز، عملکرد فن را بهینه و مصرف انرژی را به حداقل می رسانند. علاوه بر این، درایوها فن را به آرامی راه اندازی و متوقف می کنند. این عملکرد از تغییرات ناگهانی سرعت فن جلوگیری می‌کند، استرس موتور را کاهش و طول عمر تجهیزات را افزایش می‌دهد.

کاربردهای درایو در صنایع

استفاده از درایو برای کنترل نوار نقاله

نوار نقاله ها به طور گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. کاربرد اصلی آن ها جابجایی مواد و و محصولات بین مراحل مختلف تولید است. کنترل دقیق سرعت و عملکرد نوار نقاله ضروری است. از سوی دیگر شروع به کار و توقف ناگهانی نوار نقاله سبب آسیب به محصولات موجود روی نوار و بخش های متحرک سیستم می شود. کاربرد درایو در صنایع مختلف برای کنترل نوار نقاله بسیار رایج است. درایوها امکان کنترل دقیق سرعت تسمه نقاله و انتقال کارآمد مواد را فراهم و مصرف انرژی را به حداقل می رساند. قابلیت‌ کنترل گشتاور درایو، شروع به کار و توقف نرم موتور (نوار نقاله) را تضمین می‌کند. بنابراین خطر آسیب به محصولات کاهش پیدا کرده و بهره‌وری کلی بهبود می‌یابد.

کنترل سیستم های تهویه مطبوع

سیستم های تهویه مطبوع دارای فن، پمپ و کمپرسور هستند. تنظیم سرعت بخش های مختلف این سیستمها جهت تضمین عملکرد دقیق سیستم ضروری است. درایو قادر است مصرف انرژی را بهینه و کنترل دما را بهبود بخشد. علاوه بر این، برخی درایوها عملکردهایی مانند کنترل PID و حالت خواب (هایبرنت) دارند که به صرفه جویی در مصرف انرژی کمک شایانی می کند.

کاربرد درایو در تاسیسات تصفیه آب و فاضلاب

در تصفیه خانه های آب و فاضلاب به کنترل دقیق پمپ ها، دمنده ها و سایر تجهیزات وابسته به موتور نیاز مبرم داریم. به همین دلیل یکی از رایج ترین کاربردهای درایو در صنایع، همین تاسیسات تصفیه آب و فاضلاب است. درایوها با قابلیت کنترل دقیق سرعت انتخابی ایده آل برای این قبیل کاربردها هستند. استفاده از درایو عملکرد تجهیزات با سرعت مطلوب را تضمین می کند. در نتیجه شاهد افزایش بهره وری انرژی، کاهش تعمیر و نگهداری و بهبود فرآیندهای تصفیه آب خواهیم بود.

صنایع بسته بندی

کاربرد درایو در صنایع بسته بندی برای کنترل عملکرد ماشین آلات بسته بندی و تجهیزات مرتب سازی (سورتینگ) بسیار رایج است. در این کاربردها تنظیم سرعت موتور برای مطابقت با نیازهای تولید ضروری است. استفاده از درایو جریان کارآمد مواد را تضمین، ضایعات محصول را کاهش و عملکرد کلی سیستم را بهبود می بخشد.

کنترل فرآیندهای صنعتی

کنترل دقیق سرعت موتور در فرآیندهای مختلف صنعتی ضروری است. درایوها امکان کنترل دقیق سرعت و تنظیم دقیق پارامترهای عملیاتی فرآیند را فراهم می کنند. در واقع با استفاده از درایو کنترل پذیری فرآیند افزایش می یابد. استفاده از درایو نیاز به تغییرات را به حداقل رسانده و کیفیت محصول را بهبود می بخشد. علاوه بر این، انعطاف‌پذیری درایو در برنامه‌نویسی و رابط‌های ارتباطی، ادغام یکپارچه با سیستم‌های اتوماسیون را تسهیل می کند.

جمع بندی

درایوها کاربردهای گسترده‌ای در صنایع مختلف دارند. استفاده از اینورتر کنترل کارآمد سرعت موتور را تضمین و به بهینه‌سازی کلی سیستم کمک می‌کند. افزایش تطبیق پذیری، صرفه جویی در مصرف انرژی، کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری و افزایش طول عمر مفید سیستم از جمله مزایایی است که کاربرد درایو در صنایع مختلف را ضروری کرده است.

درایوها تنها تجهیزاتی هستند که امکان کنترل دقیق عملکرد موتور را فراهم می کنند. به منظور بهره مندی از مزایای درایو مهم است که از نمونه های اصلی و استاندارد درایو استفاده کنید. همین الان می توانید درایو مورد نظرتان را با ضمانت اصالت کالا و خدمات پس از فروش از پناپ سفارش دهید. علاوه بر این در صورت نیاز به مشاوره، کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. مشتاق شنیدن صدای گرمتان هستیم.

این مطلب را میتوانید با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید!

درج دیدگاه