راهنمای گام به گام نصب کنتاکتور

راهنمای گام به گام نصب کنتاکتور

کنتاکتور ها یکی از پر مصرف ترین تجهیزات تابلو برق های صنعتی هستند. وظیفه اصلی این کلیدهای الکترومکانیکی سوییچینگ یا کنترل عملکرد بار است. در راستای عملکرد مطلوب کنتاکتورها، سیم بندی و نصب صحیح آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه به بیان یک روش گام به گام برای نصب کنتاکتور می پردازیم. با من همراه باشید.

سیم بندی کنتاکتور و نصب آن

لیست قیمت کنتاکتور زیمنس
لیست قیمت کنتاکتور اشنایدر

نصب کنتاکتور گام اول

کنتاکتور را بدست بگیرید. با خواندن پلاک مشخصات روی کنتاکتور اطمینان حاصل کنید که امکان استفاده از آن را برای پروژه خود دارید. مشخصات جریان یا توان و ولتاژ کاری آن را چک کنید. ببینید که ولتاژ تغذیه آن با ولتاژ تغذیه تابلو برق شما همخوانی دارد؟

کنتاکتورها دارای یک سیم پیچ مغناطیسی داخلی (بوبین) هستند که برای هدایت الکتریسیته استفاده می شود. در لبه بالایی کنتاکتور به دنبال یک زبانه پلاستیکی حاوی اطلاعاتی در مورد سیم پیچ باشید. اطمینان حاصل کنید که گزینه مناسب را برای کاربرد مورد نظر انتخاب کرده اید. در راهنمای انتخاب کنتاکتور به نکات مهمی که در زمان انتخاب باید مورد توجه قرار دهید اشاره کرده ایم.

بهتر است برای اینکه مطمئن باشید کنتاکتور شما اصلی و اورجینال هست آن را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید. برای بررسی مشخصات و قیمت ها می توانید از صفحه لیست قیمت کنتاکتور زیمنس یا لیست قیمت کنتاکتور اشنایدر بازدید نمایید.

نصب کنتاکتور

گام دوم

کاتالوگ سازنده کنتاکتور را مطالعه کنید. ورودی ها روی اکثر کنتاکتورها برچسب گذاری شده اند، اما برای اطلاعات بیشتر دفترچه راهنما را بررسی کنید. دو پایه ورودی کنترل بوبین عموما با A1  و A2  نشان داده می شوند. همچنین ممکن است 2 یا چند مجموعه کنتاکت کمکی نیز روی کنتاکتور داشته باشید. این کنتاکت ها به صورت معمولا باز (NO) و معمولاً بسته (NC) نشان داده شوند.

برای شناسایی خروجی های کنتاکتور، دفترچه راهنمای کاربر را بخوانید. ترمینال های ورودی با برچسب L مشخص می شوند و معمولاً در بالا قرار دارند. ترمینال های خروجی، با برچسب T، در پایین کنتاکتور مشخص می شوند. توجه به عملکرد ترمینال ها در زمان نصب کنتاکتور ضروری است.

به طور کلی، معمولا از تیغه های کمکی NO برای ارسال فیدبک به پی ال سی استفاده می شود. تیغه های NC نیز برای غیرفعال کردن اضطراری برق مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین برای تغییر جهت حرکت موتور در مدار چپگرد / راستگرد می توان از این تیغه ها کمک گرفت.

سیم بندی کنتاکتور

گام سوم سیم بندی کنتاکتور

برق را قطع کنید و تمام سیم های ورودی و خروجی را تا نزدیک کنتاکتور بکشید. سطح مقطع سیم ها باید با اطلاعات ارائه شده توسط سازنده همخوانی داشته باشد. برای بریدن طول اضافی انتهای سیم، از سیم چین استفاده کنید و مطمئن شوید که سیم ها به اندازه کافی بلند هستند تا به نقاط مورد نظر برسند.

لخت کردن استاندارد سیم ها

گام چهارم

گام چهارم نصب کنتاکتور، لخت کردن استاندارد سیم ها است. سیم ها را بردارید و به میزان نیم اینچ (13 میلی متر) از انتهای هر سیم را با سیم چین یا سیم لخت کن اتوماتیک ، لخت کنید. پس از لخت کردن سیم، آن را بچرخانید تا مطمئن شوید که هیچ رشته ای آویزان نباشد. رشته های سرگردان ممکن است با یک قطعه از تجهیزات بصورت ناخواسته اتصال پیدا کرده و باعث آسیب شوند. می توانید رشته های سیم را به هم بپیچانید تا از آویزان شدن آنها جلوگیری کنید. اگر سیم درست بریده نشده، قسمت آسیب دیده را قطع کنید و مقدار بیشتری از عایق را بردارید.

اتصال سیم به کنتاکتور

گام پنجم، اتصال سیم به کنتاکتور

ورودی ها و کنتاکت های کمکی را سیم کشی کنید. هر ترمینال دارای یک پیچ فلزی در قسمت بیرونی کنتاکتور است. از یک پیچ گوشتی برای چرخاندن پیچ ها در خلاف جهت عقربه های ساعت استفاده کنید و پیچ ها را باز کنید. دقت کنید که ورودی های سه فاز باید در  ترمینال های L1,L2,L3 قرار گیرند. سیم های برق تحریک کننده بوبین کنتاکتور هم باید در جایگاه A1 و A2 بسته شوند. سیم فاز در جایگاه A1 و سیم نول در جایگاه A2 بسته می شوند.

سیم ها را تا حدی در ترمینال فشار دهید که قسمت عایق وارد ناحیه فلزی ترمینال نشود. اطمینان حاصل کنید که هیچ رشته سیم سرگردانی از ترمینال خارج نشده باشد. پیچ‌ها را  در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا سیم‌ها در جای خود محکم شوند. قبل از وصل کردن برق، سیم های روی کنتاکتور را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به اندازه کافی محکم هستند و کوچکترین لغزشی ندارند. اکنون نصب کنتاکتور به پایان رسیده و وارد مرحله تست می شویم.

تست عملکرد

گام ششم تست عملکرد

برق را موقتا وصل کنید تا کنتاکتور برق دار شود. پس از وصل برق، کنتاکتور را در وضعیت روشن قرار دهید. به صداهایی که از کنتاکتور می آید با دقت گوش دهید. اگر دستگاه به درستی کار کند، هنگام باز و بسته شدن کنتاکت ها صدای کلیک را می شنوید. اگر صدای کلیک را نمی شنوید، برق را قطع کنید و سیم کشی را بررسی کنید. به احتمال زیاد سیم ها را در ترمینال اشتباه قرار داده اید. اطمینان حاصل کنید که انتهای هر سیم تمیز و عاری از آلودگی باشد. همچنین بررسی کنید که سیم ها به طور کامل در ترمینال های مربوطه وارد شده باشند.

اتصال به موتور

گام هفتم اتصال به موتور

در این مرحله از نصب کنتاکتور، خروجی ها را در ترمینال هایی که با حرف T روی کنتاکتور نشان داده شده اند قرار دهید. سیم کشی را با اتصال دستگاه الکتریکی که می خواهید راه اندازی کنید به کنتاکتور، به پایان برسانید. پیچ های این قسمت ها را باز کنید، سپس سیم ها را یکی یکی وصل کنید. سوراخ های T نیز شماره گذاری دارند و مطابق با اسلات های L هستند که قبلا استفاده کرده اید. این بار، رنگ سیم مهم است و بستگی به نحوه چیدمان سیم های خط دارد. به عنوان یک قاعده کلی، بهتر است رنگ های سیم در ترمینال های T با رنگ های موجود در ترمینال های L مطابق باشند. هنگامی که سیم ها را محکم کردید، می توانید برق را دوباره وصل کنید و دستگاهی را که می خواهید روشن کنید.

نصب کنتاکتور در ریل تابلو برق

کنتاکتور ها معمولا در قسمت پشت خود یک گیره دارند که برای نصب بر روی ریل طراحی شده است. به دستگاه هایی که قابلیت نصب روی ریل دارند در اصطلاح ریل مونت گفته می شود. با استفاده از یک پیچ گوشتی می توانید این گیره را که زبانه های آن در بالا و پایین قرار دارد باز کنید و آن را روی ریل نصب کرده و یا از روی آن خارج کنید.

البته کنتاکتور های توان بالا، ابعاد و وزن بالاتری نسبت به کنتاکتور های معمولی دارند و قابلیت نصب روی ریل را ندارند. این دسته از کنتاکتور ها بر روی قاب خود مکان هایی برای پیچ شدن دارند. آن ها را در جای مناسب بر روی سینی تابلو برق گذاشته و بر روی آن پیچ می کنند تا دچار لغزش نشوند.

این مطلب را میتوانید با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید!

درج دیدگاه