راهنمای خرید کنتاکتور در ایران

لیست قیمت کنتاکتور زیمنس
لیست قیمت کنتاکتور زیمنس

همانطور که می دانید کنتاکتور یکی از پرمصرف ترین تجهیزات در هر پروژه صنعتی یا نیمه صنعتی است که معمولا در تابلو برق ها دیده می شود. اینکه کنتاکتور چیست را قبلا در مقاله ای به همین نام توضیح داده ایم که پیشنهاد می کنیم، از آن هم دیدن فرمایید. راهنمای خرید کنتاکتور برای استفاده در تابلو برق نیز نیاز به توضیحاتی دارد که متناسب با خرید این دستگاه از بازار ایران به شما ارائه می گردد. ما در این صفحه در مورد خرید کنتاکتور AC صحبت خواهیم کرد که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند و در مورد خرید کنتاکتور های تک فاز یا حالت جامد در مقالات دیگر بحث خواهیم کرد.

راهنمای خرید کنتاکتور در سازمان ها

در سازمان ها 2 بخش در خرید تجهیزات برقی معمولا دخالت دارند یکی واحد تدارکات و دیگری واحد فنی مهندسی. در اکثر شرکت ها و مجموعه ها کار انتخاب یک تجهیز برقی به عهده مهندسین فنی آن مجموعه است، و کار خرید بر عهده تیم تدارکات و خرید سازمان. مهندسین و تکنسین ها با تکیه بر دانش و تجربه و شرایط هر پروژه پیشنهادات متناسب را جهت خرید ارائه میدهند. برای این کار لازم است تا پس از آگاهی از نیاز مجموعه و مشخصات فنی که باید دستگاه داشته باشد، به سایت شرکت های تولید کننده رفته و با محصولات آن ها از طریق کاتالوگ و دیتاشیت ها آشنا شوید.

بصورت کلی اگر بخواهیم مراحل یک خرید را در یک سازمان نام ببریم می توانیم مراحل را به این صورت دسته بندی کنیم. البته ممکن است در یک مجموعه مراحلی اضافه یا کم شود اما معمولا این قالب برای همه وجود دارد:

  • تایید واحد فنی
  • تامین بودجه
  • شناسایی فروشندگان
  • دریافت پیشفاکتور
  • مذاکره و گفتگو و انجام توافق
  • سفارش گذاری و خرید

ما قصد و فرصت این را نداریم که به همه جزییات این موارد بپردازیم اما به ذکر برخی نکات مهم که در راهنمای خرید کنتاکتور به واحد تدارکات کمک می کند می پردازیم.

تایید واحد فنی

منظور از تایید فنی در اینجا کل فرایند تشخیص نیاز به یک کنتاکتور در مجموعه است تا شناسایی مشخصات و کد فنی و برند محصول مورد نظر. واحد فنی نظر خود را معمولا بصورت مکتوب اعلام می کند و پس از تایید سرپرست خود برای تایید مدیر و یا مستقیم برای تامین بودجه به واحد مالی ارسال می گردد. بدلیل اهمیت انتخاب درست کنتاکتور قبل از نهایی کردن یک خرید، برخی از مهمترین نکاتی که باید در انتخاب را مورد نظر قرار دهید را بصورت تیتر وار برای شما در زیر آورده ایم. بهتر است نگاهی به این موارد بیندازید تا احیانا اگر فکر میکنید نیاز به بررسی بیشتر است این کار را انجام دهید. هر چند در خیلی از موارد مسئول خرید با مسئول فنی انتخاب متفاوت هستند، اما می توانید این موارد را از ایشان بخواهید که بررسی کنند.

انتخاب نوع کنتاکتور AC

کنتاکتور AC به طور کلی بر اساس نوع بار به کلاس I، کلاس II، کلاس III و کلاس IV طبقه بندی می شود و به ترتیب AC-1، AC-2، AC-3و AC-4 نوشته می شوند. کنتاکتور  AC-1برای کنترل بارهای غیر القایی یا میکرو القایی است، مانند لامپ رشته ای و کوره مقاومتی. کنتاکتور AC-2 برای راه اندازی و توقف موتور آسنکرون استفاده می شود. کاربرد های معمول کنتاکتور AC-3 برای کنترل موتورهای آسنکرون قفس سنجابی است. کنتاکتور AC-4 برای راه اندازی، ترمز معکوس، معکوس و حرکت موتور آسنکرون قفسی استفاده می شود.کنتاکتورهای AC معمولا با بوبین (سیم پیچ) های  24/110/220 ولت که ممکن است از نوع AC یا DC باشند (بسته به ولتاژ تغذیه تابلو) و در نوع AC-3 در ولتاژ های 380 یا 660 ولت کار می کنند.

پارامترهای انتخاب کنتاکتور

پارامترهای نامی کنتاکتور AC با توجه به دستگاهی که قرار است کنترل شود و پارامترهایی مانند ولتاژ، جریان، توان، فرکانس و سیستم کار تعیین می شود.

  • ولتاژ سیم پیچ کنتاکتور AC بهتر است تا حد ممکن کم باشد، در اینصورت می توان الزامات عایقی کنتاکتورهای AC را کاهش داد، همچنین در زمان استفاده ایمن تر خواهد بود. اما به منظور تسهیل و کاهش تجهیزات جانبی، ولتاژ سیم پیچ اغلب با توجه به ولتاژ واقعی شبکه انتخاب می شود.(مثلا 220 ولت)
  • فرکانس کاری موتور هایی مانند کمپرسورها، پمپ ها، فن ها، تهویه مطبوع و پانچرها و… زیاد نیست، جریان نامی کنتاکتور AC فقط کافیست کمی بزرگتر از جریان نامی بار باشد.
  • برای موتورهای سنگین کاری مانند موتور اصلی ماشین های ابزار، دستگاه های بالابر، کاپستان و سنگ شکن، متوسط ​​فرکانس کاری آنها بیش از 100 بار در دقیقه است و در حالت هایی مانند راه اندازی، حرکت، ترمز، جلو و عقب کردن و ترمز معکوس کار می کنند. به منظور اطمینان از عمر الکتریکی، می توان از کنتاکتور AC با ظرفیت بیشتر استفاده کرد. هنگام انتخاب، جریان نامی کنتاکتور باید حدودا یک سطح بزرگتر از جریان نامی موتور باشد.
  • برای موتورهای سنگین کار و توان بالای خاص، مانند ماشین چاپ و دستگاه حفاری، فرکانس کاری آنها به 600 تا 12000 بار در ساعت می رسد و معمولاً درگیر حالت هایی مانند راه اندازی، ترمز معکوس و حرکت معکوس هستند. کنتاکتور را باید با توجه به عمر الکتریکی و جریان راه اندازی انتخاب کرد. در این موارد بهتر است به راهنمای موتور ها رجوع کرد.
  • هنگامی که خازن در مدار AC در شبکه برق قرار می گیرد یا از شبکه برق خارج می شود، جریان ضربه ای سوئیچینگ خازن باید در انتخاب کنتاکتور AC در نظر گرفته شود. به طور کلی، جریان نامی کنتاکتور AC را می توان 1.5 برابر جریان نامی خازن انتخاب کرد.
  • هنگام کنترل ترانسفورماتور با کنتاکتور AC برای کاربرد هایی مانند جوشکاری قوس متناوب، جوشکاری مقاومتی، جریان کنتاکتور AC عموماً 2 برابر جریان نامی ترانسفورماتور انتخاب می شود.
  • برای دستگاه های گرمایش الکتریکی، مانند کوره مقاومتی و بخاری برقی، نوسان بار کم است، بنابراین کنترل این بار ها نیز آسان است. جریان نامی کنتاکتور در این کاربرد معمولا 1.2 جریان نامی دستگاه گرمایشی در نظر گرفته می شود.
  • از آنجایی که تجهیزات روشنایی دارای جریان راه اندازی و زمان راه اندازی متنوعی هستند، کنتاکتور را می توان با 1.1 تا 1.4 برابر جریان نامی برای کنترل تجهیزات روشنایی انتخاب کرد.
  • جریان نامی کنتاکتور AC به حداکثر جریان مجاز کنتاکتور در کارکرد طولانی مدت اشاره دارد، مدت زمان کار مداوم آن باید کمتر از 8 ساعت باشد. اگر شرایط تهویه و خنک سازی محیط نامناسب باشد، هنگام انتخاب کنتاکتور AC، جریان نامی کنتاکتور با 110٪ -120٪ جریان نامی بار انتخاب می شود. برای موتورهای با زمان کارکرد طولانی، مقاومت کنتاکت افزایش می‌یابد زیرا فیلم اکسیدی شانسی برای جدا شدن ندارد و در نتیجه گرمایش پلاتین از میزان افزایش دمای مجاز تعیین شده بیشتر می‌شود. در انتخاب واقعی، جریان نامی کنتاکتور AC باید 30٪ کاهش یابد.

تامین بودجه

پس از اینکه واحد فنی به این نتیجه رسیدند که باید یک یا چند کنتاکتور را خریداری کنند در خواست برای تامین بودجه به واحد مالی ارجاع می شود. ممکن است همین مرحله ماه ها طول بکشد! که البته این قضیه بیشتر در ارگان های دولتی مشاهده می شود. و همواره یکی از مشکلات کارشناسان خرید با فروشندگان و حتی با همکاران خود (مثل همکاران فنی که به آن قطعه نیاز دارند) همین تامین بودجه و گاهی اوقات اختصاص بودجه است. یعنی اینکه پول هست اما به این مورد اختصاص پیدا نمی کند. از این رو برخی از فروشندگان هم کالا ها را به قیمت های بسیار بالاتر به این ارگان ها می فروشند اما می دانند که به جای یک هفته یا دو هفته ممکن است تا 3 یا 4 ماه پولی دریافت نکنند و این تاخیر را در پیشنهاد مالی خود محاسبه می کنند. خریدار نیز این را می داند اما به دلیل شرایط موجود حاضر به پذیرش پیشنهاد فروشنده می شود. اما اگر پرداخت ها با نظم و سرعت بیشتری انجام شود سازمان نیاز به هزینه بیشتر نخواهد بود.

شناسایی فروشندگان

اکثر مجموعه ها لیستی از تامین کنندگان دارند که درخواست های خود را برای آن ها ارسال می کنند. این لیست ممکن است بصورت مکتوب و دفتری باشد که در اختیار واحد تدارکات قرار می گیرد، یا ممکن است بصورت یک سامانه آنلاین باشد، مانند آن چیزی که در شرکت صنایع ملی مس می بینیم. ممکن هم هست که مانند سامانه ستاد ایران، بدون آنکه خریدار یا فروشنده آشنایی قبلی با هم داشته باشند در چارچوب قوانین آن سامانه به داد و ستد بپردازند. بهترین سازمان ها آن هایی هستند که همواره به دنبال بروز کردن لیست تامین کنندگان خود و درجه بندی آن ها هستند.

دریافت پیشفاکتور

پس از آن که مشخص شد چه میخواهید و به چه اندازه، لیست را برای فروشندگان معتبر بفرستید و از آن ها درخواست پیشفاکتور کنید تا پس از بررسی به جمع بندی نهایی برای خرید برسید. در این مرحله یک نکته مهم وجود دارد. اکثر فروشندگان تمایل ندارند قیمت پیشنهادی آن ها را سایر رقبا و همکارانشان اطلاع داشته باشند. شما هم به آن ها احترام گذاشته و جزییات قیمت ها را به هیچ عنوان افشا نکنید. اگر کمی در زمینه تکنیک های خرید و فروش تحقیق و مطالعه کنید خواهید دانست که این کار به سود شما هم خواهد بود.

مذاکره و گفتگو و انجام توافق

مهمترین مرحله در کل مراحل خرید همین مرحله است. شما برای یک خرید خوب نیازی نیست قیمت های فروشندگان مختلف را به یکدیگر بدهید و تقاضای قیمت پایین تر و شرایط بهتر را بکنید. این کار شاید در کوتاه مدت جواب بدهد اما در بلند مدت شما را به عنوان یک مشتری غیر حرفه ای خواهند شناخت. خریداران حرفه ای با مذاکره، قیمت و شرایط مناسب را بدست می آورند. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که هر معامله باید برای طرفین حالت برد برد را داشته باشد. در اینصورت است که شما یک شریک تجاری خوب خواهید داشت. صرف اینکه به قیمت پایین بخواهید خرید کنید ممکن است از خیلی از مزایای دیگر که فروشنده می تواند به شما ارائه دهد، محروم بمانید. تنها شرط خرید را قیمت قرار ندهید. قابلیت هایی مانند گارانتی، خدمات پس از فروش، مشاوره، خدمات نصب و راه اندازی و … ارزش پرداخت هزینه بالاتر را دارند!

سفارش گذاری و خرید کنتاکتور

پس از همه مراحل بالا به قسمت خرید کالا می رسیم که طی توافق های صورت گرفته مراحل خرید را باید طی کرد. مراحلی مانند تایید پیشفاکتور، پیش پرداخت، ارسال کالا از سمت فروشنده و رسید کالا .

چند نکته مهم در خرید کنتاکتور

برخی از جزییات در راهنمای خرید کنتاکتور وجو دارد که در قیمت و کیفیت خرید شما تاثیر گذار است و ممکن است برای شما پیش بیاید. برخی از این موارد قبل از خرید و برخی بعد از خرید پیش می آید که باید آن ها را بررسی کنید خصوصا اگر از یک فروشنده جدید قصد خرید دارید.

موجودی کنتاکتور

اگر مشغول کانفیگ کردن یک پروژه از ابتدا هستید، یکی از مواردی که باید قبل از انتخاب نهایی کنتاکتور از یک برند انجام دهید این است که از تیم تدارکات خود بخواهید با پرسش از فروشندگان این تجهیزات این مسئله را روشن کنند که چه برندهایی معمولا در ایران موجودی خوبی در زمینه خود کنتاکتور و تجهیزات جانبی و لوازم یدکی آن دارند . این کار را تا حدودی می توانید با جستجو در اینترنت هم انجام دهید. اهمیت این موضوع در این است که گاهی اوقات بدلیل موجودی نامناسب یک برند در کشور شما در تهیه تجهیزات خود دچار مشکل شوید و یا اینکه ماه ها زمان نیاز دارید تا آن ها را بصورت سفارشی تهیه کنید. و اگر احیانا خرابی بوجود بیاید دیگر قادر نخواهید بود آن را به سادگی جایگزین کنید. برای مثال اگر کنتاکتور جنرال الکتریک یا ایتون را در لیست خود داشته باشید حتما به مشکل خواهید خورد.

گاهی اوقات نیز یک دستگاه یا خط تولید از قبل وجود داشته و سال هاست که مشغول کار است، و یا اینکه کل یک خط به همراه تابلو برق های آن هم از خارج از کشور وارد شده است. در این مواقع نیز یا باید بصورت سفارشی کالا ها را تامین کرد و یا اینکه برند را با برندهای موجود عوض کرد، که این یکی در برخی موارد ممکن است مشکل ساز شود زیرا در کنتاکتور های توان بالا که بوسیله شمش مسی به مدار متصل هستند محل قرار گیری شمش ها ممکن است تغییر کند و این نیاز به زمان و هزینه برای اصلاح است.

برندهای کنتاکتور موجود در ایران

برندهای موجود در ایران را می توان در سه دسته کلی تقسیم بندی کرد. برندهای اروپایی، برندهای آسیایی و برندهای ایرانی. در اینجا به بررسی هر یک از این دسته ها بصورت کلی می پردازیم:

کنتاکتور اروپایی

یک دسته برندهای اروپایی هستند که معمولا کیفیت ساخت بالایی دارند و البته هزینه بالاتری هم باید برای خرید آن ها پرداخت کنید. اما گر به ضرب المثل انگلیسی “هنوز آنقدر فقیر نشده ام که کالای ارزان بخرم” اعتقاد دارید این برندها گزینه های مناسبی هستند. زیرا احتمال خرابی آن ها به مراتب کمتر است و طول عمر بسیار بالاتری دارند، همچنین کارکرد دقیق تری نیز ارائه میدهند. از نمونه برندهای اروپایی معروف کنتاکتور در ایران می توان به برند های  SIEMENS (آلمان )، ABB (سوییس-سوئد ) ،  Schneider (فرانسه)، Noark (جمهوری چک ) ، Levato (ایتالیا ) و چند برند دیگر اشاره کرد که سعی کردیم به ترتیب کیفیت و قیمت آن ها را مرتب کنیم. البته یک نکته را در نظر داشته باشید که ممکن است کشور سازنده کنتاکتور با کشور برند متفاوت باشد. برای مثال زیمنس برخی از محصولات خود را در کشور جمهوری چک تولید می کند.

کنتاکتور آسیایی

با توجه به رشد و توسعه اقتصادی بسیار بالای کشور چین بهتر است به جای برند آسیایی بگوییم برند چینی! چرا که اکثر برندهای آسیایی در ایران نژاد چینی دارند. حتی برندهایی مانند LS و یا HYUNDAI نیز که اصالت کره ای دارند و در ایران بسیار محبوب هستند بدلیل صرفه اقتصادی احتمال بسیار زیاد در چین تولید می شوند هر چند که روی آن ها ساخت کره ضرب شده باشد. این برندها به دلیل ارزان بودن بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند و این قضیه بی ربط به شرایط اقتصادی و سیاسی ایران نیز نیست چرا که قبلا به میزانی که بعد از تحریم ها مورد استقبال قرار گرفت مقبول نبود. از نمونه برندهای این دسته نیز می توان به برند چینی CHINT و برندهای کره ای LS و HYUNDAI و برندهای ترکِ SIGMA و FEDERAL اشاره کرد (البته اگر ترکیه را جزو اروپا حساب می کنید می توانید آن ها را اروپایی بنامید). برند فوجی ژاپن هم در بازار ایران بصورت محدود موجود است که با توجه به کیفیت خوب آن علی رغم موجودی نه چندان قوی، برای استفاده های ساده و معمولی پیشنهاد می شود.

کنتاکتور ایرانی

در سال های پس از تحریم و یا حتی قبل تر از آن شاهد رشد برندهای ایرانی هستیم که ادعای تولید داخلی کنتاکتور را دارند. طبق صحبت با فروشندگان در بازار برق، آن ها این برندها را صرفا مونتاژ قطعات چینی می دانند و اینکه این محصول را بصورت کامل ساخت داخل بنامیم صرفا یک ادعا می دانند. از برندهای معروف کنتاکتور ایرانی می توان به برندهای پارس فانال، شیل ایران و کاوه اشاره کرد.

سایز بندی کنتاکتور

یکی از نکاتی که در راهنمای خرید کنتاکتور باید دقت داشته باشید سایز کنتاکتور است. این قسمت را معمولا واحد فنی باید درست و دقیق انجام دهد اما گاهی این اتفاق نمی افتد و کارشناس خرید باید از آن اطلاع داشته باشد. کنتاکتور ها در برخی برندها مثل زیمنس دارای سایز بندی هستند، یعنی ممکن است یک توان کنتاکتور در دو سایز موجود باشد. این نکته زمانی مهم خواهد بود که شما بخواهید برای کنتاکتور خود بی متال نیز استفاده کنید. در این زمان باید به یاد داشته باشید که بی متال شما هم سایز کنتاکتور باشد. چون معمولا بی متال ها با باسبار که گاهی به شکل شاخک های مسی و گاهی هم بصورت شمش هستند به کنتاکتور متصل می شوند. بنابراین مهم است که محل قرار گیری این نقاط اتصال در هر دو یکسان باشد تا اتصال درست برقرار شود. حتی گاهی بروز شدن یک برند مانع از این می شود که شما بتوانید یک کنتاکتور یا بی متال قدیمی را با مدل جدید آن متصل کنید. پس اگر قرار است از بی متال استفاده کنید، این مورد را حتما در نظر داشته باشید.

نکاتی در مورد بوبین کنتاکتور در زمان خرید

  1. در ایران اکثرا برند ها بوبین 220 ولت AC را بیشتر از سایرین موجود می کنند و بعد از آن ولتاژ 24 ولت دی سی و پس از آن 110 ولت متناوب. در برخی موارد افراد درخواست بوبین 48 ولت را دارند که معمولا باید قید آن را بزنید چون کمتر موجود است (البته به این معنا نیست که کلا وجود ندارد) و یا اینکه بصورت دست پیچ سفارش بدهید تا برای شما آماده کنند که البته این کار ریسک های خودش را نیز دارد.
  2. در برندهای زیمنس و اشنایدر معمولا کد فنی دستگاه هایی که بوبین های آن ها AC است با انواع DC فرق دارد. در برندی مثل اشنایدر وارد کننده ها معمولا ولتاژ های پرفروش را بصورت فابریک وارد می کنند اما ممکن است بوبین های با ولتاژ های خاص را بصورت جداگانه وارد کنند و اگر درصورت نیاز همان کنتاکتور 220 را باز کرده و بوبین را با نوع درخواستی تعویض می کنند. این کار مستلزم این است که دستگاه را باز کنند که شاید برخی علاقه ای به این کار نداشته باشند. البته برخی برند ها مثل ABB بوبین کنتاکتور های خود را در یک رنج ولتاژی و بصورت AC/DC عرضه می کنند. مثلا ولتاژ بوبین 220 آن از 110 ولت تا 220 آن هم بصورت AC/DC است! و این مسئله کار را برای خریداران و فروشندگان راحت تر می کند. اما همانطور که گفتیم اکثر برندها کنتاکتور را بسته به ولتاژ آن (خصوصا در کنتاکتور های توان پایین) با بوبین های جداگانه عرضه می کنند.
  3. اگر فروشنده اظهار کرد که بوبین آن دست پیچ است یعنی سیم پیچ آن توسط یک نفر بصورت دستی پیچیده شده است. هر چند که فروشندگان کارایی آن را ضمانت می کنند و انتخاب صحیح تعداد دور سیم ها ممکن است همان ولتاژ را به شما بدهد اما باز هم به دقت و کیفیت فابریک آن نمی رسد.

تشخیص کنتاکتور اصل از تقلبی

یکی دیگر از نگرانی هایی که خریداران در زمان خرید با آن مواجه هستند این است که آیا این کنتاکتوری که خریده اند کاملا اصل و اورجینال است یا نه؟!

بهترین راه برای رفع این نگرانی خرید از فروشندگانی است که معتبر هستند و بابت محصولات فروخته شده خود به مشتریان گارانتی می دهند. فروشندگانی که سال هاست در بازار فعالیت می کنند نام و اعتبار خود را با فروش محصولات فیک زیر سوال نمی برند (هر چند ممکن است گاهی نادانسته خود نیز به این مورد دچار شوند اما از آنجایی که زودتر از بقیه متوجه می شوند و مشتری برایشان از پول اهمیت بیشتری دارد، اشتباه خود را جبران می کنند). موارد تشخیص اصل از تقلبی ممکن است در برندهای مختلف متفاوت باشند اما ما در اینجا به چند مورد از این ها اشاره میکنیم تا ریسک خرید شما پایین بیاد.

  1. بوی بدنه: از آنجایی که تولید کنندگان کنتاکتور های تقلبی بدنبال سود بیشتر هستند بنابراین از مواد بی کیفیت استفاده می کنند. به همین دلیل در اکثر موارد کنتاکتور های فیک بوی بد و نامطبوعی که از دستگاه به مشام ما می رسند قابل شناسایی هستند. به همین خاطر این مورد را ابتدا گفتیم چرا که تخصص زیادی نیاز ندارد.
  2. اطلاعات روی پلاک کنتاکتور: اگر کمی تجربه خرید داشته باشید یا در خط خود کنتاکتور مشابه داشته باشید می توانید با مقایسه اطلاعات روی پلاک کنتاکتور به برخی موارد نامرتبط و غلط پی ببرید. برای مثال ممکن است جریان را در ولتاژ های مختلف اشتباه نوشته باشند. یا توان کنتاکتور را در ولتاژ های مختلف اشتباه نوشته باشند. این اطلاعات را میتوانید از داخل دیتاشیت کالا نیز بدست بیاورید. در مواردی دیده شده است که اطلاعات روی پلاک نمونه تقلبی بسیار پر رنگ تر و دارای پخش شدگی رنگ ها هستند که خود از کیفیت پایین چاپ ناشی می شود و از این راه میتوانید تقلبی را شناسایی کنید.
  3. بسته بندی نامناسب: رنگ بسته بندی و کیفیت آن یکی از مواردی ست که می توانید به تقلبی بودن یک قطعه پی ببرید. نمونه های اورجینال عموما دارای بسته بندی محکم و استاندارد هستند و داخل آن ها نیز همیشه که دیتاشیت به همراه پیچ های نصب قرار دارد.
  4. نوشته های روی بدنه کنتاکتور: روی بدنه یکسری از مشخصات کنتاکتور نوشته شده است که می توانید با تصاویر نمونه ای اصلی که داخل سایت تولید کننده آمده است مقایسه کنید. زیاد پیش آمده است که محل درج یک عبارت خاص بر روی کنتاکتور در یک جای دیگر و با فاصله از نمونه های اورجینال حک شده است. در برخی موارد نیز ممکن یک کنتاکتور توان پایین را به جای توان بالا بفروشند که در این مورد باید کدهای روی کنتاکتور اصلی را پاک کنند و معمولا اثر سابیدگی در محل در ج کد فنی می بینید و یا اینکه ظاهر پلاک با نمونه اصلی متفاوت خواهد بود.
  5. پلاتین ها: برخی از فروشندگان سودجو پلاتین های اصلی کنتاکتور را برداشته و با نمونه های ایرانی جابه جا می کنند و نمونه های اصلی را بصورت جداگانه به فروش می رسانند. پلاتین های اصلی معمولا برند تولید کننده روی آن ها حک می شود یا اینکه کیفیت آن ها با نمونه های غیر اصل قابل تشخیص است که البته این مورد نیاز به کمی تجربه و تخصص دارد.
  6. بوبین: همان بلایی که سر پلاتین ها میاورند ممکن است بر سر بوبین هم بیاید و آن را با یک نمونه غیر اصل جا به جا کنند. البته ممکن است طی سال هایی که یک محصول تولید می شود شکل و رنگ سیم پیچ مقداری دچار تغییرات شود و ما این را در برند اشنایدر می بینیم. بنابراین این مورد هم نیاز به بررسی دقیق دارد. اما معمولا برند روی بوبین هم قید می شود و در برندهای معتبر کد فنی جداگانه ای دارند که ممکن است بسته به برند روی آن حک شود.

قیمت کنتاکتور

یکی از مولفه های مهم هنگام خرید، قیمت کنتاکتور است. کارکنان واحد تدارکات و خرید تمام تلاش خود را می کنند تا با بهترین قیمت خرید سازمان خود را انجام دهند. اما این بدان معنا نیست که لزوما خرید با قیمت پایین تر به معنای خرید بهتر است. خیلی اوقات نیز مشاهده شده است که مشتریان حاضرند از یک فروشنده معتبر خرید کنند حتی گاهی اوقات با قیمت های یک مقدار بالاتر و البته تلاش میکنند که با تخفیف گرفتن قیمت خوب را از فروشنده خوب بگیرند. سوال این است که چرا چنین تصمیمی می گیرند؟ چون احتمالا نمی خواهند به این فکر کنند که آیا کالای خریداری شده اصل است یا نه، گارانتی دارد یا نه، اگر مشکلی پیش بیاید فروشنده پاسخگو هست یا نه، فاکتور رسمی می دهند یا نه، روی نحوه تسویه توافق می کنند یا نه و چندین سوال دیگر که برای یکبار همه ی این سوالات را پاسخ گرفته اند و با اطمینان از فروشنده یا فروشندگان مورد نظر خود خرید می کنند.

عوامل موثر بر قیمت کنتاکتور

قیمت کنتاکتور خود به مولفه های متفاوتی بستگی دارد ک در زیر به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

  • برند کنتاکتور یکی از مولفه های بسیار تاثیر گذار در قیمت خرید است. همانطور که گفتیم برندهای اروپایی قیمت بالاتری از برندهای آسیایی دارند.
  • قیمت ارز دیگر بازیگر مهم قیمت یک محصول است. نوسانات قیمت ارز در سال های اخیر برای خیلی از شرکت یا افراد مشکلاتی ایجاد کرده است. از طرفی خریداران که معمولا شرکت ها یا سازمان ها هستند مدت زمان زیادی را صرف مراحل اداری تایید یک پیشفاکتور می کنند و اگر قیمت ها تغییر کند به سختی می توانند بودجه خرید را تغییر دهند. از طرفی نیز فروشنده کالا را با قیمت ارز روز خریده است و باید متناسب با آن بهای آن را دریافت کند تا بتواند دوباره آن را جایگزین کند. بنابراین پیشنهاد می شود خریداران محترم خرید خود را به تعویق ننداخته و در زمانی که به این نتیجه می رسند نیاز دارند سریعا اقدام به تهیه کنند. خیلی از اوقات خریدار خرید خود را به موقع انجام نمی دهند و وقتی که ارز در حال افزایش است اقدام به تهیه می کنند که چالش های زیادی را هم برای خود و هم برای فروشندگان بوجود می آورند.
  • تعداد کالا نیز یکی از مولفه های مهم است. این بسیار طبیعی است که خریدارانی که حجم خرید بیشتری دارند تخفیف بیشتری نسبت به خریداران تکی دریافت کنند. بنابراین اگر فکر می کنید که احیانا بعنوان یدکی نیز نیاز خواهید داشت و الان امکان هزینه کردن نیز دارید بهتر است همین حالا تعداد بیشتر با قیمت بهتری خرید کنید.
  • موجودی در بازار یک مولفه مهم دیگر است که برخی اوقات بسیار تعیین کننده می شود. اگر یک کالا در بازار ایران کمیاب شود، از آنجایی که تامین آن در بازار به زمان زیادی نیاز دارد (حداقل 2 تا 3 ماه)، برخی فروشندگان وقتی می بینند که تقاضا بیشتر از عرضه شده و احیانا کسی دیگر نیز آن کالا را موجود ندارد، به قیمت بالاتری آن را می فروشند. این یکی از واقعیت های بازار ایران در زمینه اتوماسیون و برق صنعتی است.
  • نوع خرید نیز گاهی اوقات در قیمت ها تغییراتی ایجاد می کنند. منظور از نوع خرید در اینجا رسمی یا غیر رسمی بودن خرید است. برخی فروشندگان تمایلی به ارائه فاکتور رسمی ندارند و اگر این مورد را نیاز داشته باشید قیمت ها را بابت مالیاتی که سازمان امور مالیاتی بصورت سالانه از مودیان دریافت می کند از شما می گیرند.

بسته بندی و ارسال

یکی از مواردی که ممکن است خیلی در فرایند خرید به آن توجه نکنند بسته بندی و ارسال است. چون معمولا تجهیزات اتوماسیون و برق صنعتی قیمت های بالایی دارند بنابراین لازم است که نسبت به محکم بودن بسته بندی اطمینان حاصل کنید و حتما از فروشنده بخواهید که از کارتن محکم و اندازه برای این کار استفاده کند و کالا را نیز در بسته بندی فیکس کند تا در اثر جابجایی ها تکان نخورده و آسیبی به آن وارد نشود. اگر هم بصورت پالت قرار است ارسال شود تسمه کشی آن محکم و فیکس پالت باشد.

شرکت های زیادی نیز کار ارسال را انجام می دهند. بسته های با وزن بالا را نمی توانید با پست ارسال کنید. برای اینکار باید یا از شرکت های حمل درب به درب مانند تیپاکس، چاپار، ایران پیام و … استفاده کنید و یا باربری ها که ممکن است حمل به انبار آن ها یا حمل از انبار به عهده خود شما باشد. شایدمعروف ترین باربری ها از این نوع باربری میهن تور، حسینی و …. را نام برد. راه دیگر ارسال با اتوبوس هست که باید کالا رو به ترمینال برده و به غرفه های موجود تحویل دهید تا در مقصد دریافت کننده نیز از غرفه ترمینال شهر خود بسته را دریافت کند.

نتیجه گیری

در این مقاله مراحل کلی خرید یک کنتاکتور و چالش های احتمالی که ممکن است در طی مراحل برای شما اتفاق بیفتید پرداختیم. امیدواریم که توانسته باشیم به کارکنان واحد های تدارکات و خرید شرکت ها و سازمان ها کمک کرده باشیم تا بتوانند خرید آسان تر و با آرامش بیشتری را داشته باشند. شرکت پناپ مفتخر است تا محصولات بهترین برندهای دنیا را در حوزه اتوماسیون و برق صنعتی به کارفرمایان محترم با قیمت های مناسب و گارانتی معتبر و واقعی و همچنین خدمات پس از فروش طولانی مدت ارائه نماید. برای اطلاع از حدود قیمت کنتاکتور زیمنس و قیمت کنتاکتور اشنایدر می توانید به صفحات مرتبط به آن ها مراجعه نمایید تا برآوردی از حجم خرید خود داشته باشید. همچنین بستری به نام پناپ کالا آماده شده است تا بتوانید خرید های خود را بصورت آنلاین انجام دهید.

این مطلب را میتوانید با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید!

درج دیدگاه