چگونه کنتاکتور خراب را تشخیص دهیم؟

لیست قیمت کنتاکتور زیمنس
لیست قیمت کنتاکتور زیمنس

ما در این مطلب با یک بازرسی کامل چشمی، به شناسایی آسیب های احتمالی در کنتاکتورهای الکتریکی مانند سوختن، خوردگی یا شل شدن اتصالات خواهیم پرداخت. ما خواهیم آموخت که چگونه صداهای غیرمعمولی را که ممکن است نشان دهنده مشکلات یک کنتاکتور باشد، تشخیص دهیم و چگونه نگرانی های بوجود آمده از گرمای بیش از حد ناشی از اضافه بار یا اتصالات معیوب را مدیریت کنیم.

ما همچنین به اهمیت اندازه‌گیری مقاومت کنتاکت ها که اطلاعاتی در مورد سلامت کنتاکتور ارائه می‌دهد، خواهیم پرداخت. در نهایت، در مورد آزمون کنترل مدار که تایید می کند سیگنال ها به درستی کار می کنند، آشنا خواهید شد. بنابراین، بیایید این تکنیک های عیب یابی مهم را برای تشخیص یک کنتاکتور خراب بررسی کنیم.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد کنتاکتور به مقاله کنتاکتور چیست مراجعه کنید.

نکاتی که قبل از عیب یابی کنتاکتور باید بدانید

تعمیر و نگهداری و عیب یابی منظم برای عملکرد تجهیزات الکتریکی:

برای اینکه تجهیزات الکتریکی ما عملکردی صحیح و دقیق داشته باشند، تعمیر و نگهداری منظم و عیب یابی کنتاکتورهای الکتریکی بسیار مهم است. تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده و تشخیص مشکلات احتمالی به معنای عملکرد خوب واحد برق یک خط تولید است. تشخیص زودهنگام و تعمیر عیوب کنتاکتور باعث کنترل خرابی های جدی، افزایش عمر تجهیزات و کاهش زمان خرابی می شود. این کار از ایست خط تولید شما جلوگیری کرده بنابراین از ضررهای ناشی از توقف تولید در امان خواهید بود.

آشنایی با انواع کنتاکتور و پیکربندی صحیح آن ها:

کنتاکتورها در انواع و ترکیبات مختلفی مانند کنتاکتورهای موتوری، خازنی، معکوس و روشنایی موجود هستند. هر یک از این انواع برای کاربرد خاصی طراحی شده است و از نظر پیکربندی کنتاکت ها، ولتاژ سیم پیچ و اندازه متفاوت اند. درک این تفاوت ها برای تشخیص یک کنتاکتور کارآمد و جایگزینی آن ها بسیار مهم است. در قسمت پایانی انواع کنتاکتور ها و موارد استفاده را بصورت یک جدول خلاصه کرده ایم.

شناسایی مشکلات رایج کنتاکتورها و راه حل های آن ها:

کنتاکتورها اغلب با مشکلاتی مانند عدم کارکرد، بسته شدن، جوش خوردن کنتاکت ها یا آرک کردن مواجه می شوند. بازرسی کنتاکت ها از نظر آسیب یا فرسودگی، بررسی مدارهای کنترلی و تست تداوم، بخشی از عیب یابی این مشکلات است. راه حل های موثر با شناخت این مشکلات پیشنهاد شود.

روش های عیب یابی کنتاکتورها به صورت گام به گام:

عیب یابی برای جایگزینی کنتاکتور الکتریکی خراب نیازمند یک رویکرد سیستماتیک است. تست تداوم سیم پیچ، ارزیابی پلاتین ها از نظر خوردگی یا سایش، و آزمایش مدارهای کنترلی، همه مراحلی ضروری هستند. نحوه تست کنتاکتور در هر مشکلی به استراتژی عیب‌یابی متفاوتی نیاز دارد. این موارد را در  زیر بررسی خواهیم کرد.

استفاده از مولتی متر و تجهیزات تست برای حل مشکل کنتاکتورهای الکتریکی:

عیب یابی کنتاکتورها به ابزار هایی مانند مولتی متر، دستکش عایق و پیچ گوشتی نیاز دارد. مولتی متر و تجهیزات تست برای ارزیابی مشکلات کنتاکتور مهم هستند. آنها به انجام آزمایشات لازم جهت بررسی تداوم، مدارهای کنترلی و تست یکپارچگی ارتباط مدار کمک می کنند. شناخت کامل این ابزارها، تشخیص دقیق و راه حل های موفق تر را تضمین می کند.

رعایت پروتکل های ایمنی در عیب یابی کنتاکتور:

هنگام عیب یابی کنتاکتورها، ایمنی حرف اول را می زند. پیروی از قوانین ایمنی، مانند قطع کردن برق و پوشیدن تجهیزات حفاظتی مناسب و استفاده از ابزار مناسب، برای جلوگیری از خطرات الکتریکی در طول مراحل عیب‌یابی بسیار مهم است.

شناسایی کنتاکتور خراب با چک لیست

در  زیر یک چک لیست آماده کرده ایم تا با بررسی یک یک آن ها بتوانید به این نتیجه برسید که آیا یک کنتاکتور معیوب در تابلو برق خود دارید یا خیر. البته انجام برخی از این دستورالعمل ها نیازمند دانش فنی در زمینه برق است و این کار را باید یک تکنسین برق انجام دهد تا مطمئن باشید که درست انجام شده است. همچنین می توانید این موارد بصورت یک لیست در یک فایل اکسل داشته باشید یا روی کاغذ پرینت بگیرید و در اختیار تکنسین خود بدهید تا مطمئن باشید که همه موارد بررسی می شود.

بازرسی چشمی:

به دنبال علائم قابل مشاهده از آسیب بر روی پلاتین ها، مانند مناطق سوخته یا ذوب شده، سوراخ شده، خوردگی یا سایش باشید. کنتاکتور را از نظر محکم بودن اتصالات و قطعات آسیب دیده بررسی کنید. بدنه کنتاکتور را از نیز مورد بررسی قرار دهید تا اگر قسمتی از آن تغییر شکل یا رنگ داده گزارش کنید.

صداهای نامنظم:

به صداهای وزوز یا زمزمه غیرمعمولی که از کنتاکتور منتشر می شود، گوش دهید. وجود این صداها ممکن است نشان دهنده وجود آرک ناخواسته یا پلاتین های معیوب باشد. پلاتین معیوب یا باید عوض شود و یا اگر خیلی صدمه ندیده باشد تا تمیز کاری مدتی قابل استفاده خواهد بود.

گرمای بیش از حد:

کنتاکتور را لمس کنید تا ببینید که آیا بیش از حد گرم می شود یا خیر. گرمای بیش از حد می تواند ناشی از وجود اضافه بار، اتصالات معیوب یا مشکل در مدار کنترل باشد. برای اینکار میتوانید از دما سنج های لیزری نیز استفاده کنید که دقت بالاتری دارند . در اکثر کاتالوگ ها دمای محیطی که کنتاکتور در آن کار می کند نیز اشاره شده است که این دما معمولا بین -20 … +55 درجه سانتی گراد است. یعنی کنتاکتور در این شرایط دمایی بازدهی مورد نظر را خواهد داشت و کمتر یا بیشتر ازاین دما کارکرد آن افت خواهد کرد و یا حتی در مواردی که این اختلاف بیش از حد باشد ممکن است کار نکند. بنابراین باید دمای محیط را نیز در رنج نرمال کاری دستگاه قرار دهید.

عملکرد نادرست:

بررسی کنید که آیا کنتاکتور به صورت پراکنده و نامنظم کار می کند یا اینکه تجهیزات متصل شده به آن به طور متناقض کار می کنند یا نه. عملکرد نامنظم می تواند نشان دهنده یک کنتاکتور معیوب باشد.

تست الکتریکی:

از یک مولتی متر برای تست تداوم سیم پیچ کنتاکتور استفاده کنید تا ببینید آیا سیگنال کنترل را بصورت صحیح دریافت می کند و آیا نیاز به تعویض کنتاکتور دارید یا خیر.

اندازه‌گیری مقاومت پلاتین:

هنگام باز و بسته شدن کنتاکتور، مقاومت در سراسر پلاتین ها را اندازه‌گیری کنید. مقاومت غیر طبیعی ممکن است نشان دهنده یک کنتاکتور معیوب باشد. برای اطمینان از اینکه عدد مقاومت چقدر باید باشد می توانید از یک کنتاکتور نو استفاده کنید و مقادیر آن را مرجع قرار دهید و یا اینکه به دیتاشیت سازنده مراجعه نمایید.

بررسی مدار کنترل:

مدار کنترل را بررسی کنید تا ببینید که قسمت کنترلی خط، سیگنال ها را بصورت صحیح برای وصل شدن یا جدا شدن کنتاکتور ارسال می کند یا خیر.

تصویربرداری حرارتی:

از دوربین تصویربرداری حرارتی برای یافتن نقاط داغ یا دمای غیرعادی در کنتاکتور استفاده کنید که می تواند نشانه ای از مشکلات احتمالی باشد.

سن و عمر مفید:

کنتاکتور شما ممکن است قدیمی باشد و عمر آن از عمر مفیدش بیشتر شده باشد. کنتاکتورهای قدیمی ممکن است به دلیل سایش در پلاتین ها و یا جداشدن قسمت های آن و یا خرابی بوبین، از کار بیفتند.

سوابق تعمیر و نگهداری برق:

سوابق تعمیر و نگهداری کارخانه یا شرکت را مرور کنید تا ببینید آخرین بار چه زمانی کنتاکتور تعمیر یا تعویض شده است، که به شما دورنمایی از طول عمر احتمالی و وضعیت فعلی آن می دهد.

لیست بالا به پرسنل تعمیر و نگهداری برق کمک می کند تا وضعیت یک کنتاکتور الکتریکی را بررسی کنند و کنتاکتور خراب را برای تعمیر شدن یا جایگزین کردن تشخیص دهند.

انواع کنتاکتور

در جدول زیر انواع کنتاکتور ها بصورت خیلی خلاصه توضیح داده شده اند.

نوع کنتاکتور کاربردهای رایج کنتاکتور چگونه کار می کند
کنتاکتورهای اهداف معین موتور، کمپرسور کنتاکتورهای اهداف معین عملکردهای خاصی را در سیستم های الکتریکی کنترل می کنند و برق یک دستگاه یا سیستم خاص مانند موتور یا کمپرسور را قطع یا وصل می کنند.
کنتاکتورهای معکوس آسانسورها، نوار نقاله کنتاکتورهای معکوس از معکوس کردن برای تعویض جهت چرخش در موتورها پشتیبانی می کنند و امکان حرکت دو جهته را در مکان هایی مانند آسانسور یا تسمه نقاله فراهم می کنند.
کنتاکتورهای روشنایی چراغ‌های خیابان، چراغ‌های ورزشگاه کنتاکتورهای روشنایی سیستم‌های روشنایی بزرگ را مدیریت می‌کنند، بنابراین روشن/خاموش کردن و کنترل چراغ‌های استادیوم یا روشنایی خیابان کار می‌کند.
کنتاکتورهای HVAC تهویه مطبوع، گرمایش کنتاکتورهای HVAC منبع تغذیه سیستم های گرمایش یا سرمایش، مدیریت تهویه مطبوع و واحدهای گرمایشی در اماکن مسکونی و تجاری را کنترل می کنند.
کنتاکتورهای لچینگ منابع تغذیه، کنترل روشنایی کنتاکتورهای چفت کننده یا باز یا بسته هستند، حتی زمانی که سیگنال کنترل حذف می شود. معمولاً در سیستم های منبع تغذیه و کنترل روشنایی استفاده می شود.
کنتاکتورهای مینیاتوری لوازم خانگی، سیستم‌های HVAC کنتاکتورهای مینیاتوری در سیستم‌های کوچک‌تر مانند لوازم خانگی یا سیستم‌های HVAC کوچک‌تر یافت می‌شوند که قدرت را در سراسر خانه یا ساختمان کنترل می‌کنند.
کنتاکتورهای مغناطیسی معکوس موتورهای صنعتی، آسانسورها کنتاکتورهای مغناطیسی معکوس مانند کنتاکتورهای معکوس عمل می کنند اما از میدان های مغناطیسی برای کنترل جهت موتورها یا سیستم هایی مانند آسانسورها استفاده می کنند.
کنتاکتور های خازنی بانک خازنی وجود سیم های مقاومتی (فیلتر RC) بر روی این کنتاکتور ها آن ها را برای استفاده در بانک های خازنی مناسب کرده است.
کنتاکتور های حالت جامد در فضاهای غبارآلود یا شیمیایی کنتاکتورهای حالت جامد از نظر سرعت سوئیچینگ، عمر مفید و استحکام بسیار برتر از کنتاکتورهای مکانیکی هستند. این کنتاکتور ها از تریستورها به عنوان عناصر وصل و قطع مدار اصلی استفاده می کنند.
کنتاکتور های خلاء کاربردهای فشار متوسط در آن کنتاکت ها از کپسول خلاء برای قطع و وصل جریان مدار استفاده می‌کنند. این نوع کنتاکتورها برای کاربردهایی که نیاز به قدرت بالا و قدرت قطع جریان در ولتاژهای بالا دارند، استفاده می‌شوند.
Coil Voltage Voltage required to energize the contactor coil (e.g., 120V, 240V)
Control Voltage Source Power source for the control circuit that energizes the contactor coil

7 کاربرد کنتاکتورها در صنعت

  1. موتورهای صنعتی: کنتاکتورها موتورهای صنعتی بزرگ موجود در ماشین آلات، نوار نقاله ها، پمپ ها و سایر تجهیزات را کنترل می کنند. آنها به راه اندازی، توقف و معکوس کردن فعالیت موتور کمک می کنند.
  2. ژنراتورها: کنتاکتورها در ژنراتورهای سنگین برای مدیریت جریان انرژی، شروع و توقف تولید برق و کنترل توزیع برق استفاده می شوند.
  3. ترانسفورماتورها: کنتاکتورها به کنترل جریان الکتریکی کمک می کنند و در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه محافظت می کنند.
  4. سیستم های HVAC صنعتی: سیستم های گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع بزرگ برای کنترل موتورها، کمپرسورها و سایر اجزای الکتریکی.
  5. کمپرسورهای سنگین: کنتاکتورها نقش مهمی در کمپرسورهای سنگین دارند و منبع تغذیه را کنترل می کنند.
  6. پمپ های بزرگ: کنتاکتورها از کنترل و عملکرد پمپ ها در صنایع سنگین مانند عملیات استخراج معادن و در تصفیه خانه های فاضلاب پشتیبانی می کنند.
  7. سیستم‌های روشنایی صنعتی: برای سیستم‌های روشنایی در مقیاس بزرگ و در کاربردهای صنعتی، کنتاکتورها منبع تغذیه را کنترل می‌کنند و اجازه می‌دهند چراغ‌ها روشن/خاموش شوند و عملیات روشنایی ساختمان را مدیریت کنند.

جمع بندی

درک ارتباط تعمیر و نگهداری منظم و عیب یابی برای تشخیص یک کنتاکتور خراب برای عملکرد مناسب تجهیزات الکتریکی بسیار مهم است. امیدوارم این روش به شما نشان داده باشد که تعمیر و نگهداری دوره ای و تشخیص سریع مشکل برای تضمین عملکرد پایدار و کارآمد سیستم الکتریکال کارخانه شما حیاتی است. تشخیص زودهنگام و اصلاح مشکلات کنتاکتور از خرابی های جدی جلوگیری می کند، عمر تجهیزات الکتریکی را افزایش می دهد و زمان خرابی را به طور قابل توجهی به حداقل می رساند. در صورت نیاز به جایگزینی کنتاکتور می توانید از لیست قیمت کنتاکتور زیمنس و یا لیست قیمت کنتاکتور اشنایدر سایت پناپ بازدید نمایید.

برخی سوالات پر تکرار

مطمئن شوید برق قطع است، برای جلوگیری از خطرات احتمالی از تجهیزات حفاظت فردی مناسب استفاده کنید. مانند استفاده از دستکش و کفش عایق مناسب برای برقکار ها.

به دنبال علائم قابل مشاهده آسیب دیدگی، گرمای بیش از حد یا سایش روی کنتاکت ها باشید و ببیند که آیا قطعات پلاستیکی یا فلزی ذوب شده داخل کنتاکتور وجود دارند یا خیر.

سیم پیچ (بوبین) کنتاکتور را با استفاده از یک مولتی متر از نظر تداوم کارکرد بررسی کنید. این آزمایش تعیین می کند که آیا سیم پیچ به درستی کار می کند یا خیر.

کنتاکت ها را از نظر وجود نشانه هایی مانند حفره، قوس الکتریکی یا جوش بررسی کنید، که می تواند از عملکرد یا بسته شدن کنتاکتور به شکلی که باید جلوگیری کند.

پلاتین ها را با استفاده از پاک کننده های پلاتین و مواد ساینده برای از بین بردن لکه ها و کثیفی ها تمیز کنید. اگر آسیب واقعاً بد است، بهتر است پلاتین ها را جایگزین کنید.

این مطلب را میتوانید با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید!

درج دیدگاه