آشنایی با رایج ترین خطاهای درایو V20

آشنایی با رایج ترین خطاهای درایو V20

لیست قیمت درایو V20
لیست قیمت درایو V20

امروزه درایوها نقش بسیار پررنگی در صنایع مختلف دارند. اهیمت استفاده از درایوها به گستردگی استفاده از موتورها در بخش های مختلف صنایع باز می گردد. دو مساله اساسی که در استفاده از موتورها خودنمایی می کند، چالش های مربوط به راه اندازی و کنترل عملکرد موتور است. چالش های مربوط به راه اندازی را می توان به روش های مختلفی برطرف کرد. به عنوان مثال با استفاده از سافت استارتر زیمنس می توان این چالش ها را از بین برد. اما با استفاده از درایو نه تنها می توان بر چالش های راه اندازی موتور غلبه کرد، بلکه می توان عملکرد موتور را به شکل کامل تحت کنترل درآورد.

در این مقاله به بررسی خطاهای درایو V20 و راه حل آن ها خواهیم پرداخت. از جمله ویژگی های مهم این خانواده درایو زیمنس، عملکرد مطمئن و پایدار آن هاست. در سایه همین عملکرد مطمئن است که v20 حتی خطاهای شبکه را نیز شناسایی می کند. با من همراه باشید تا این خطاها را مورد بررسی قرار دهیم.

مروری بر درایو SINAMICS V20

درایوهای  V20 از جمله محصولات جدید زیمنس و عضو خانواده سینامیکس هستند. اینورتر v20 رنج توان 0.12 کیلو وات (0.16 اسب بخار) تا 30 کیلو وات (40 اسب بخار) را پوشش می دهد. گستردگی رنج توان سبب شده است این درایوها برای طیف گسترده ای از اندازه های موتور و کاربردها مناسب باشند. V20 همچنین از حالت های کنترل چندگانه، از جمله کنترل V/f (کنترل اسکالر) و کنترل برداری پشتیبانی می کند.

طراحی جمع و جور درایوهای V20 نصب آنها را در برنامه های مختلف از جمله ماشین آلات، پمپ ها، فن ها، نوار نقاله ها و میکسرها آسان می کند. برخی از مدل های درایو V20 دارای ماژول ترمز داخلی هستند که بازیابی انرژی و کاهش سرعت کنترل شده موتور را فراهم، و مصرف برق و سایش مکانیکی را کاهش می دهد.

علاوه بر این، درایوهای V20 دارای ویژگی‌های ایمنی داخلی مانند Safe Torque Off (STO) هستند. این عملکردها ایمنی عملیاتی را بهبود می بخشد. علاوه بر این خانواده V20 از پروتکل های ارتباطی مختلف، مانند Modbus RTU، USS (رابط سریال جهانی)، و رابط‌های اختیاری Profibus و Profinet پشتیبانی می‌کنند. برای اطلاع از قیمت این درایوها به صفحه لیست قیمت درایو V20 مراجعه کنید.

خطاهای درایو V20

احتمال بروز خطا در یک مدار الکتریکی هیچگاه به صفر نمی رسد. با فرض در نظر گرفتن تمام استانداردهای لازم در طراحی و اجرا، و عدم وجود خطای انسانی، باز هم احتمال بروز خطا وجود دارد. از جمله عوامل تاثیر گذار بر بروز خطا در سیستم می توان به خطاهای شبکه اشاره کرد. تجهیزات حفاظتی مورد استفاده در مدار وظیفه تشخیص خطا و قطع مدار را بر عهده دارند. در درایو V20 قابلیت های حفاظتی نیز گنجانده شده است. در واقع منظور از خطاهای درایو V20، خطاهایی است که توسط درایو شناسایی شده اند و باید به دنبال راهکاری برای حل آن ها باشیم.

خطاهای شناسایی شده توسط درایو به وسیله یک کد خطا نمایش داده می شوند. همه خطاها با حرف F شروع و به یک عدد ختم می شوند. در ادامه برخی از رایج ترین کدهای خطا در درایو V20 آورده شده است

خطاهای درایو V20

خطای جریان اضافه  (F1)

این خطا زمانی رخ می دهد که موتور جریانی بیش از حد نرمال از درایو بکشد. از جمله دلایل اصلی بروز این خطا می توان به انتخاب درایو نامناسب، وقوع اتصال کوتاه بین فاز و زمین، اضافه بار روی موتور و یا مسدود شدن مکانیکی شفت اشاره کرد. خطای F1 از جمله رایج ترین خطاهای v20 است.

راه حل: برای رفع خطا، ابتدا مطمئن شوید که قدرت موتور با قدرت اینورتر (درایو) مطابقت دارد. سپس از عدم وجود اتصال کوتاه در مدار خروجی یا پایانه های موتور اطمینان حاصل کنید. در مرحله بعد گیر نکردن یا عدم انسداد مکانیکی موتور را بررسی کنید. اگر مشکل همچنان پا برجا بود، لازم است زمان شتاب را افزایش و گشتاور استارت را کاهش دهید.

خطای اضافه ولتاژ  (F2)

این خطا زمانی رخ می دهد که ولتاژ در ورودی یا خروجی موتور بیش از حد استاندارد باشد. از جمله دلایل اصلی بروز این خطا می توان به ترمز بیش از حد سریع در حالت الکترودینامیک و ولتاژ اضافی شبکه اشاره کرد.

راه حل: برای رفع این خطای V20 باید اطمینان حاصل شود که ولتاژ نامی شبکه در محدوده قابل قبول است. علاوه بر این عملکرد و پیکربندی صحیح کنترلر Vdc بررسی شود.

F3، خطای کمبودکم ولتاژ

نمایش این کد در صفحه نمایش درایو نشان دهنده مقدار ولتاژ پایین و غیرقابل قبول است.

راه حل: برای رفع این خطا ولتاژ شبکه را اندازه گیری کنید و مطمئن شوید در محدوده استاندارد قرار دارد.

خطای V20 کد F4

این خطا نشان دهنده بالا رفتن دمای اینورتر است. دلایل مختلفی می تواند منجر به بروز این خطا شود: خرابی فن داخلی، فرکانس پالس نامعتبر، اضافه بار روی دستگاه و دمای بالای محیط.

راه حل: برای رهایی از این مشکل، ابتدا تعیین کنید که آیا VFD شما توان مورد نیاز را دارد یا خیر، دمای محل نصب دستگاه را بررسی کنید و مطمئن شوید که فن به درستی کار می کند.

خطای F5

این نوع خطا نشان دهنده یکی از شرایط زیر است:

  • قدرت موتور بیش از حد زیاد است
  • چرخه بار زیاد است
  • مبدل فرکانس اضافه بار دارد

برای عیب یابی، باید مشخصات فنی موتور الکتریکی و مبدل فرکانس را بررسی کنید و مطمئن شوید که چرخه بار از مقادیر حدی تجاوز نمی کند.

دمای تراشه از سطح بحرانی فراتر رفته (F6)

خطاهای درایو V20 به دو دلیل ممکن است اتفاق بیافتد. دلیل اول کافی نبودن زمان شتاب و دلیل دوم بیش از حد بودن بار در لحظه راه اندازی است.

راه حل: برای رفع این خطا، باید بررسی کنید که آیا بار با قابلیت های دستگاه شما مطابقت دارد یا خیر و در صورت لزوم، زمان شتاب را افزایش دهید.

خطای دمای بیش از حد موتور  (F11)

اگر از میکروموتورهای 4 یا 2 قطبی برای ولتاژهای تا 250 ولت در فرکانس پایین 15 هرتز استفاده کنید، این خطا ظاهر می شود.

راه حل: ابتدا دمای موتور را بررسی کنید. اگر دما در حالت طبیعی است، مشخصه P0335 را به 1 بازنشانی کنید. علاوه بر این پارامترهای چرخه بار و گرمای بیش از حد را بررسی کنید.

کد خطای F12 درایو V20

نشان دادن این خطا به معنای از دست رفتن سیگنال دمای اینورتر است. به بیان دیگر این پیام وجود اتصال باز در مدار سنسور دمای هیت سینک VFD را نشان می دهد.

راه حل: در چنین مواردی باید کابل را از نظر آسیب بررسی کنید. بهتر است از کابل یکپارچه استفاده کنید.

خطای عدم شناسایی اطلاعات موتور

کد خطای F41 درایو V20 به معنای عدم شناسایی اطلاعات موتور توسط درایو است. این خطا به دلیل عدم خواندن داده های موتور توسط درایو رخ می دهد.

راه حل: در این مورد، باید بررسی کنید که آیا موتور به اینورتر متصل است یا خیر؟ همچنین مطمئن شوید که اطلاعات موتور به درستی در تنظیمات درایو وارد شده است.

کد خطای F60

این خطا زمانی رخ می دهد که سوئیچینگ داخلی به شکل نادرست انجام شود یا کلا انجام نشود. دلایل احتمالی بروز این خطا، مشکلات مربوط به سازگاری الکترومغناطیسی و یا عدم اتصال صحیح سخت افزاری یا نرم افزاری است. برای رفع این خطا باید ارور را ریست کنید. اگر خطا برطرف نشد، مبدل را تعویض کنید.

این مطلب را میتوانید با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید!

درج دیدگاه