شروع تیا پورتال زیمنس با PLC S7-1200

شروع تیا پورتال زیمنس با PLC S7-1200

بررسی اجمالی PLC مورد استفاده ، PLC S7-1200

در این برنامه ما از PLC S7-1200 استفاده خواهیم کرد و مدلی که ما استفاده خواهیم کرد 1215C جریان مستقیم (DC) است که مزیت آن قیمت و IO یکپارچه آن است.

تمام پروژه ها در TIA portal v15 نوشته شده است و همچنین می توانید از نسخه های دیگر نیز استفاده کنید.

شروع تیا پورتال زیمنس با PLC S7-1200

همانطور که در تصویر نشان داده شده است این PLC دارای 14 ورودی دیجیتال (DI) و 10 خروجی دیجیتال (DQ) و 2 ورودی آنالوگ (AI) و 2 خروجی آنالوگ (AQ) است. همچنین دارای شمارنده های سرعت بالا (HSC) و ژنراتورهای پالس (PWM) است.

ایجاد پروژه جدید در تیا پورتال زیمنس (Siemens Tia Portal)

در این بخش یک پروژه جدید درتیا پورتال زیمنس  Tia Portal ایجاد می کنیم که برای این کار باید یک سخت افزار جدید به برنامه اضافه کنیم. سخت افزار جدید همان PLC خواهد بود که در قسمت قبل می بینیم.

شروع تیا پورتال زیمنس با PLC S7-1200

آدرس IP را تنظیم کنید

پس از ایجاد یک PLC جدید، اولین قدم تنظیم آدرس IP آن است. برای تنظیم آدرس IP، باید Property Dialog را از مسیر زیر باز کنید. اگر روی تصویر PLC کلیک کنید، باید به رابط PROFINET [X1]، آدرس‌های اترنت بروید. اگر روی پورت های اترنت روی تصویر PLC کلیک کنید، می توانید مستقیماً آدرس های اترنت ورودی را مشاهده کنید.

شروع تیا پورتال زیمنس با PLC S7-1200
همانطور که در ویدیو بالا می بینید، در قسمت IP protocol گزینه Set IP address in the project فعال است و دو IP در آن نوشته شده است.
  • IP address آی پی کامپیوتر شما می باشد که معمولا در بیشتر کامپیوتر و لپتاپ ها IP همین عدد که به صورت پیشفرض نوشته شده است می باشد.
  • Subnet mask نیز باید 255.255.255.0 باشد.
دو IP بالا، IP کامپیوتر شما هستند که اگر به طور پیشفرض در این قسمت وجود ندارند و باید آن ها را به صورت دستی در همینجا وارد کنید.
حال باید IP های موجود در کامپیوتر یا لپتاپ خود را نیز تغییر دهید. برای اینکار از Control Panel وارد قسمت Network and internet شده سپس وارد قسمت Network and sharing center شوید. همانطور که در عکس زیر می بینید در منو کناری گزینه ای به اسم Change adapter setting وجود دارد. روی آن کلیک کنید
لیست قیمت پی ال سی S7-1200

Clock memory را تنظیم کنید

Clock memory در هر CPU برای ارائه زمان لازم است. PLC را انتخاب کنید و در Property Dialog، 2 کادر را علامت بزنید.

هنگامی که این قسمت از برنامه بررسی می شوند، PLC متغیرهای مختلف سیستم را ارائه می دهد. برای مثال AlwaysTrue متغیری است که همیشه درست است، یعنی همیشه مقدار 1 داشته باشد. متغیر Clock_1Hz متغیری است که شکل موج مربعی دارد، جایی که برای 0.5 ثانیه زیاد و برای 0.5 ثانیه کم است.

شروع تیا پورتال زیمنس با PLC S7-1200

تب Navigation در تیا پورتل

پنجره اصلی پورتال تیا شامل یک رابط کاربری ساده است. انیمیشن زیر نحوه پیمایش در پنجره اصلی را نشان می دهد.

شروع تیا پورتال زیمنس با PLC S7-1200

دانلود تنظیمات و پیکربندی بر روی PLC S7-1200

دو روش برای دانلود وجود دارد.

  • دانلود جزئی بلوک های انتخاب شده یا ( Partial download )
  • دانلود کامل تمام بلوک ها و داده های سیستم( Full download )

دانلود جزئی یا Partial Download

در پروژه های که نیاز است فقط یک یا چند بلوک دانلود شود ، از دانلود جزئی استفاده می شود. برای انجام این نوع دانلود،پس از اتصال به پی ال سی ابتدا بلوک (های) مورد نظر برای بارگیری را انتخاب کرده و سپس از منوی بالای صفحه مسیر زیر را کلیک کنید.

دانلود کامل Full Download

برای دانلود همزمان همه بلوک ها ،بعد از اتصال به پی ال سی مطمئن شوید که  پوشه Block را انتخاب کنید و در منوی بالای نرم افزار  مسیر Edit > Select All  را انتخاب کنید. یا کلید های ترکیبی Ctrl + A بزنید و روی آیکن دانلود کلیک کنید.

شروع تیا پورتال زیمنس با PLC S7-1200

ارتباط آنلاین و تشخیص خطا با PLC S7-1200

به انتقال تنظیمات سخت افزار یا بلاک برنامه نویسی از کامپیوتر به PLC (CPU) اصطلاحا عمل دانلود گفته می شود.

  1. انتخاب گزینه Online از منوی Download to Device
  2. در پنجره باز شده Extended Download to device در بخش مربوط به گزینه Type of the PG/PC Interface نام و نوع واسط ارتباط انتخاب می شود.
  3. انتخاب نام شبکه واسط در بخش Communication to interface Subnet
  4. فعال کردن گزینه Show all compatible Device
  5. شروع عملیات جستجوی PLC ها با کلیک بر روی گزینه Start Search
  6. برای روشن شدن لامپ ها بر روی گزینه Flash LED کلیک کنید.
  7. شروع عملیات دانلود با کلیک بر روی گزینه Load
  8. کلیک بر روی گزینه Continue without synchronization
  9. کلیک بر روی گزینه Load
  10. پس از پایان عمل دانلود CPU به وضعیت STOP تغییر می یابد. در این پنجره در صورت انتخاب گزینه Start All و سپس کلیک بر روی گزینه Finish، در این حالت CPU در حالت مد RUN قرار می گیرد.
شروع تیا پورتال زیمنس با PLC S7-1200

نمونه پروژه با PLC S7-1200

فرض کنید یک لامپ را به اولین خروجی دیجیتال PLC با برچسب DQa 0.0 روی شاسی PLC سیم کشی کرده ایم. در پیکربندی PLC به آن خروجی یک نام یا یک تگ می دهیم. این نام را می توان در جدول برچسب های PLC نیز ذکر کرد. انیمیشن زیر نحوه ایجاد یک برچسب و نوشتن یک برنامه کوچک به منظور چشمک زدن لامپ را نشان می دهد.

شروع تیا پورتال زیمنس با PLC S7-1200

در این مثال از تگ یا متغیر Clock_1Hz برای روشن و خاموش کردن لامپ، خروجی، با فرکانس 1 هرتز استفاده می کنیم. به یاد داشته باشید، ساعت شکل مربع موجی دارد. اگر بخواهیم خروجی را با زمان بندی های مختلف، مثلاً با بازه زمانی 2 ثانیه، چشمک بزنیم، فرکانسی که باید استفاده شود 1/2=0.5Hz است. بنابراین می توان از clock_0.5Hz استفاده کرد.

اتوماسیون صنعتی در خطوط تولید

این مطلب را میتوانید با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید!

درج دیدگاه