تفاوت کلید حرارتی با کلید اتوماتیک چیست

تفاوت کلید حرارتی MPCB با کلید اتوماتیک MCCB چیست؟

لیست قیمت کلید اتوماتیک 3VA زیمنس
لیست قیمت کلید اتوماتیک 3VA زیمنس

تفاوت MPCB | کلید حرارتی و MCCB | کلید اتوماتیک چیست ؟

کلید حرارتی و کلید اتوماتیک (به احتصار MPCB و MCCB ) ازجمله تجهیزاتی هستند که جهت بازو بسته کردن مدار به صورت دستی و قطع خودکار مدار در هنگام بروز خطا مورد استفاده قرار می گیرند.  MPCB و MCCB برای محافظت در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه استفاده می شود. کاربرد این دو کلید با یکدیگر بسیار متفاوت می باشد.

جدول مقایسه MPCB (کلید حرارتی | Motor Protection Circuit Breaker) و MCCB (کلید اتوماتیک | Moulded Case Circuit Breaker)

(کلید اتوماتیک ) MCCB (کلید حرارتی) MPCB
MCCB ها در توزیع برق استفاده می شوند و از مدارهای توزیع ولتاژ پایین و همچنین بارهای موتور محافظت می کنند. MPCB ها برای روشن و خاموش کردن دستی موتورهای الکتریکی و همچنین محافظت از آن ها در برابر انواع خطاها مورد استفاده قرار می گیرد.
MCCB ها می توانند موتورها را در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه محافظت کنند.
MCCB ها همچنین می توانند ولتاژهای کم، خطاهای زمین و خطاهای فاز راپوشش دهند، اما این ویژگی ها با لوازم جانبی اضافی در دسترس هستند.
MPCB ها می توانند از موتورها در برابر اضافه بار محافظت کنند،همچنین در برابر
اتصال کوتاه، افت فاز و خطاهای تحت ولتاژ.
MCCB ها برای حفاظت از مدار همه منظوره و عمومی کاربرد دارند. MPCB ها مخصوص حفاظت از موتور طراحی شده اند
اضافه بار، اتصال کوتاه و زمان تاخیر را می توان بر اساس برنامه تنظیم کرد. حداکثر جریان بار را می توان بر اساس جریان بار کامل موتور تنظیم کرد
MCCB ها بر اساس حداکثر جریان بار و حداکثر جریان اتصال کوتاه که بایستی به صورت ایمن قطع شود، انتخاب می شوند. MPCB ها بر اساس جریان بار کامل موتور و حداکثر جریان اتصال کوتاه انتخاب می شوند.
چنانکه از یک MCCB به عنوان حفاظت پشتیبان برای یک موتور استفاده شود، اگر مدار بر اساس جریان بار کامل آن انتخاب شود، ممکن است مدار را قطع کند.
بنابراین هنگام انتخاب MCCB پشتیبان برای یک موتور، باید انتخاب بر اساس جریان راه اندازی موتور باشد.
MPCB ها می توانند جریان های راه اندازی را بدون قطع شدن مدار تحمل کنند.
مقدار اضافه جریان MCCB ها را می توان از 40% تا 100% مقدار نامی آن تنظیم کرد. MPCB دارای یک نوار دو فلزی قابل تنظیم برای حافظت در برابر اضافه بار است که می‌توان آن را بین دو مقدار تنظیم شده تنظیم کرد.
رله اضافه بار مورد نیاز است. رله اضافه بار برای موتور مدارهای دارای پشتیبان MPCB مورد نیاز نیست.
MCCB ها، زمانی که در مدارهای حفاظتی موتور استفاده می شوند، فقط می توانند در برابر اتصال کوتاه محافظت کنند. به همین جهت رله اضافه بار و کنتاکتور اضافی مورد نیاز است. MPCB می تواند موتور را در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه محافظت کند.
کنتاکتور در این موارد ضروری است. یک موتور را می توان مستقیما به صورت دستی با استفاده از MPCB روشن و خاموش کرد، یک کنتاکتور اختیاری است.
این ویژگی در MCCB ها موجود نیست برخی از MPCB ها دارای تنظیم مجدد خودکار هستند ویژگی که به موتورها اجازه می دهد تا آن عمل را پس از مدت کوتاهی از وقوع اضافه بار از سر بگیرند

نتیجه گیری

MPCB ها و MCCB ها دستگاه های حفاظت مدار AC با ولتاژ پایین هستند. در حالی که اولی به طور خاص برای حفاظت موتور (موتورهای آسنکرون / القایی) طراحی شده است، دومی یک دستگاه حفاظتی همه منظوره است. با این حال، حفاظت قابل اعتماد تنها با انتخاب مناسب این دستگاه ها می تواند ممکن شود.

مشاوره تخصصی در هنگام انتخاب توصیه می شود. در این باره می توانید از مشاوران پناپ کمک بگیرید.

این مطلب را میتوانید با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید!

درج دیدگاه