کلید حرارتی چیست؟

کلید حرارتی چیست؟ | هر آن چه باید درباره کلید حرارتی بدانیم | MPCB

لیست قیمت کلید حرارتی اشنایدر
لیست قیمت کلید حرارتی اشنایدر

کلید حرارتی چیست

کلید حرارتی سوئیچی است که به طور خودکار (اتوماتیک) برای حفاظت موتور در مقابل آسیب ناشی از افزایش جریان عمل می کند. افزایش جریان می تواند به صورت اضافه بار باشد یا به صورت افزایش ناگهانی (جریان اتصال کوتاه). در هر دو حالت کلید حرارتی از مدار حفاظت می کند.
به نوع اول این افزایش جریان خطای حرارتی و به نوع دوم افزایش جریان، خطای مغناطیسی می گویند. همچنین موقع راه اندازی موتور و در مدت کوتاهی موتور تا چند برابر جریان نامی (5تا8برابر) ، از مدار جریان می کشد که اگر از یک بریکر معمولی استفاده کنیم سریعا مدار را قطع می کند و عملا مانع روشن شدن موتور می‌شود. اما کلید حرارتی با تشخیص این موضوع برای مدت کوتاهی به موتور اجازه می دهد تا برای راه اندازی جریان مورد نیاز خود را تامین نماید و درصورتی که موتور مشکل داشته باشد و نتواند طی این زمان به دور موتور مورد نظر برسد مدار را قطع می کند.
این کلیدها علاوه بر کار اصلی شان که حفاظت است به عنوان قطع و وصل کننده اصلی مدار هم به کار می آیند. زیمنس از این کلیدها به عنوان یک نوع محافظ راه انداز موتور (Motor starter) یاد می کند.

تفاوت فیوز و بیمتال با کلید حرارتی

یکی از سوالات متداول، تفاوت فیوز و بی متال با کلید حرارتی است. به صورت ساده می توان گفت ، کلید حرارتی ترکیب فیوز با بیمتال است. فیوز فقط برای حفاظت مدار در برابر جریان اتصال کوتاه است. بیمتال هم قطعه ای است برای حفاظت در برابر اضافه بار. کلید حرارتی کارکرد هر دو را با هم دارد. به علاوه اینکه در بیمتال با تشخیص خطا، صرفا مدار فرمان قطع می شود. در حالیکه کلید حرارتی مستقیما مدار قدرت را قطع می کند.
فیوزها وقتی عمل می کنند بعد از رفع مشکل اگر بخواهیم مدار مجدد متصل شود یا باید فیوز کاملا تعویض شوند؛ (فیوز گچی یا فیوزهای سیمی) یا اینکه باید ریست شوند (فیوز مینیاتوری).

کلید حرارتی چیست
تفاوت فیوز و بیمتال با کلید حرارتی

کارکرد کلید حرارتی

همه کلید حرارتی ها عملکرد اصلی یکسانی دارند و بسته به ولتاژ و جریان و نوع کلید تغییراتی جزئی در عملکرد آن ها به وجود می‌آید.
بخش اصلی تشخیص خطاست. تشخیص خطای جریان حرارتی (افزایش متوسط جریان) با استفاده از اثر حرارتی دو فلز  بر هم انجام می‌شود. یعنی قسمت بیمتال کلید. و اما تشخیص خطا جریان مغناطیسی با استفاده از یک بوبین انجام می شود که در برابر افزایش ناگهانی جریان (و به تبع آن میدان مغناطیسی) حساس است و واکنش نشان می دهد.
بعد از تشخیص خطا، قسمت مکانیکی کلید، اتصال ورودی با خروجی را قطع می کند. این کار با آزاد سازی انرژی مکانیکی فنر فشرده شده یا پیچیده شده انجام می شود. هر بار قطع و وصل کلید باعث فرسودگی کنتاکت ها می شود. با توجه به اینکه در کلیدهای کوچک امکان تعویض کنتاکت ها نیست در نتیجه یکی از پارامترهای عمر این کلید ها تعداد قطع ووصل است. البته در کلیدهای بزرگ می توان تیغه ها را تمیز یا تعویض کرد.
تعداد نامی قطع و وصل در کلید حرارتی با تشکیلات مفصلی که نسبت به کنتاکتور دارد به مراتب کمتر از کنتاکتور است. اگر کنتاکتور در حدود چند میلیون بار قطع و وصل را بتوان انجام دهد کلید حرارتی در حد چند ده هزار بار این کار را انجام می دهد.

انواع کلید حرارتی

در دامنه جریانی تا 100 آمپر بر حسب دامنه جریان و ظرفیت قطع آن (قدرت قطع) و سایز  دستگاه دسته بندی می شود.البته چون یکی از پارامترهای مهم انتخاب کلید حرارتی توان موتور هست به همین دلیل در کاتالوگ اکثر برند ها دسته بندی بر اساس توان نیز ارائه می شود. مثلا در برند زیمنس سایز های S00 , S0 , S2, S3 برای تجهیزات الکتریکال از جمله کلید حرارتی معرفی می شوند. هر سایزی دامنه جریانی خاص خود را دارد. این دسته بندی ممکن است در برندهای مختلف متفاوت باشد .
انواع کلید حرارتی

کارکرد کلید حرارتی

همان طوری که در معرفی کلید حرارتی اجمالا گفته شد، این کلید تجهیزی مناسب برای حفاظت موتور هستند. به همین خاطر به این کلید ها MPCB می گویند؛ یعنی قطع کننده محافظ موتور (Motor protection circuit breaker). جدای از اینکه هزینه یک موتور به مراتب بیشتر از یک کلید حرارتی است (شاید حدود 7-8 برابر) ریست کردن کلید و در نهایت در صورت خرابی، تعویض کلید حرارتی خیلی آسان تر و سریعتر و کم هزینه تر از تعمیر و تعویض موتور است. به نظر می آید این مطلب، توجیه خوبی برای دقت نظر در انتخاب کلید حرارتی و لزوم به کارگیری جنس مرغوب آن در مدار قدرت موتور است.

حفاظت موتور در برابر جریان های حرارتی و مغناطیسی کارکرد اصلی این کلیدها است. که شاید برای جایگزینی آن باید چندین تجهیز برقی را با هم به خدمت بگیریم تا چنین کارکردی پیاده سازی شود.  علاوه بر این می توان مدار را در حین کار و زیر بار قطع و وصل کرد.

تفاوت اصلی بین MPCB و سایر کلیدهای مدار این است که MPCB می تواند در برابر عدم تعادل فاز و افت فاز از مدار محافظت کند. موتورهای سه فاز برای کارکرد بهینه به سه فاز الکتریکی با ولتاژ متعادل نیاز دارند. عدم تعادل بیش از 2 درصد عمر مفید موتور را کاهش می دهد. اگر یکی از ولتاژهای فاز به طور ناگهانی از بین برود، این اثر آسیب بیشتری خواهد داشت زیرا موتور تنها با دو فاز به کار خود ادامه می دهد. بریکر محافظ موتور قادر است این شرایط را با اندازه گیری اختلاف بین ولتاژهای فاز تشخیص دهد و در صورت وقوع بلافاصله موتور را قطع می کند. توجه به این نکته ضروری است که عدم تعادل جریان فاز در سیستم های سه فاز که بارهای تک فاز جداگانه را تامین می کنند طبیعی است، اما زمانی که مدار سه فاز یک موتور الکتریکی را تغذیه می کند غیرقابل قبول است.

مزایای استفاده از کلید حرارتی

  • حفاظت اضافه جریان و جریان اتصال کوتاه

  • امکان قطع و وصل مدار قدرت در حین کار

  • اعمال مستقیم حفاظت بر روی سه فاز (متفاوت با بیمتال)

  • امکان تنظیم سریع و ساده جریان حفاظتی در یک بازه مشخص (به کار گیری یک کلید حرارتی برای دامنه ای از کاربردها)

  • نیاز کم به اقداماتی برای تعمیر و نگهداری

  • حفاظت موتور در برابر نبود فاز یا عدم تقارن فازها

معایب استفاده از کلید حرارتی

  • قیمت بالا (به نسبت نبودن کلید یا قراردادن فیوز به تنهایی)

  • عدم امکان تعمیر

  • عدم امکان تنظیم آستانه قطع جریان اتصال کوتاه

وظایف و کاربردهای کلید حرارتی

وظایف و کاربردهای کلید حرارتی

در بخش های قبل کارکرد کلید بیان شد و در ضمن آن وظیفه اصلی آن مشخص شد که حفاظت از مدار قدرت خصوصا مدار قدرت موتور است. می توان علاوه بر کارکرد حفاظت، از این کلیدها برای کاربردهای زیر هم استفاده کرد:

راه اندازی موتورهای القایی (آسنکرون)

اکثر موتورهای استفاده شده در صنعت موتورهای آسنکرون هستند که به عنوان موتورهای القایی قفس سنجابی نیز شناخته می شوند. این موتورها از برق سه فاز برای ایجاد یک میدان مغناطیسی دوار استفاده می کنند که روتور را مغناطیسی کرده و حرکت چرخشی ایجاد می کند. هنگام طراحی حفاظت الکتریکی برای یک موتور آسنکرون  و انتخاب کلیدهای محافظ مدار موتور، عوامل بسیار مهمی وجود دارد که در هنگام محافظت از انواع دیگر مدارهای الکتریکی وجود ندارند.

فن‌،  پمپ‌، هواساز و چیلر ، نوار نقاله، همزن، آسانسور، الواتور ، کانوایر، پمپ حرارتی، برج های خنک کننده، کمپرسور، سیستم های پمپاژ آب، تسمه نقاله صنعتی و سایر ماشین آلات مورد استفاده در فرآیندهای تولید حفاظت از مدار قدرت در مدارات موتوری و مقاومتی (روشنایی)

ساختار کلید حرارتی

بصورت کلی ساختار داخلی یک کلید حرارتی بصورت زیر می باشد :

  • رله اضافه جریان حرارتی
  • رله اضافه بار الکترومغناطیسی
  • مجموعه کنتاکت اصلی
  • محل قرارگیری  سوییچ کمکی
  • گیره سوئیچ
  • محفظه مهار آرک (صفحات دی یون)
  • پیستون آرمیچر
  • واحد تریپ
کلید حرارتی چیست

همچنین بر روی صفحه جلویی کلید حرارتی اجزای زیر مشاهده میگردد که از مهمترین آن ها میتوان به کلید های استارت و استپ وتست و همچنین قسمت تنظیم جریان اشاره کرد.

ساختار کلید حرارتی

تجهیزات جانبی کلید حرارتی

  • کنتاکت کمکی (یک باز و یک بسته یا دو باز و دو بسته )
  • رله کاهش ولتاژ (در ولتاژ های مختلف)
  • رله شنت
  • باس بار
  • تجهیزات آسان کننده روشن و خاموش کردن دستی کلید (چرخان)
  • قاب با IP55 برای نصب بیرونی کلید
کلید حرارتی چیست
نحوه انتخاب کلید حرارتی

نحوه انتخاب کلید حرارتی چگونه است

گفته شد که کلید حرارتی محافظ موتور (MPCB) برای حفاظت اتصال کوتاه و حفاظت جریان حرارتی استفاده می شود. آستانه جریان اتصال کوتاه (جریان مغناطیسی) برای تمام کلیدها ثابت است. اما محدوده حفاظت جریان حرارتی متغییر است. برای انتخاب کلید مناسب، جریان نامی مدار را در ضریب 1.6 ضرب می کنیم و حداکثر جریان را به دست می آوریم. کلیدی را انتخاب می کنیم که این جریان نهایت آن باشد. توجه داشته باشید شرکت ها معمولا کلیدهای حرارتی را تا جریان های خاصی تولید می کنند (مثلا زیمنس تا 45 کیلووات و رنج آمپری 80-100 آمپر و اشنایدر 90 کیلووات و رنج آمپری 132تا220 آمپر) و برای جریان های بالاتر از آن باید یا از بی متال های الکترونیکی و یا کلید های اتوماتیک دارای تریپ یونیت حفاظت موتور استفاده کرد.

کاتالوگ هر کلید بر اساس شرایط و کلاس حرارتی (کلاس 10 یا 20) جدول انتخاب را برای کاربران مشخص کرده است.

معمولا برندهای معتبر برای انتخاب مناسب کلید حرارتی متناسب با توان موتور و کنتاکتور کاتالوگ هایی تهیه و به مشتریان خود ارائه می دهند .  نمونه آن را می توانید در صفحه لیست قیمت کنتاکتور زیمنس ببینید .

نحوه نصب کلید حرارتی

کلید حرارتی در مدار قدرت قرار می گیرد. به دو صورت نصب بر روی ریل (شکل شماره 1) و نصب روی دیوار (شکل شماره 2) می توان کلید را نصب کرد.
کلید بالا دست موتور نصب می گردد.
نحوه نصب کلید حرارتی

نحوه استفاده از کلید حرارتی

چگونگی به کار گیری کلید ترمیک پیچیدگی ندارد. بعد از سیم بندی قدرت در مدار قرار می گیرد. در صورتی که جریان مدار به صورت ناگهانی یا متوسط از حد مجاز مربوط به خود تجاوز کرد کلید قطع می کند. برای شروع به کار مجدد بعد از اطمینان از رفع مشکل به وجود آمده کلید را مجدد متصل می کنیم.

بر اساس جریان کاری، مقدار مجاز جریان را بر روی کلید تنظیم می کنیم.
می توان به صورت دستی هم کلید را با کلید چرخان (یا فشاری) قطع و وصل کرد.

بسیار متداول است که مدار کلیدهای محافظ موتور را با یک کنتاکتور تکمیل کنید تا امکان کنترل خودکار راه اندازی و قطع شدن موتور نیز فراهم گردد. این سیستم همچنین ممکن است شامل یک دستگاه حفاظت از کاهش ولتاژ (under voltage) نیز باشد که در صورتی که ولتاژ سیستم به میزان قابل توجهی کمتر از مقدار نامی کاهش یابد، موتور را قطع می کند.

نحوه استفاده از کلید حرارتی

نتیجه گیری

کلیدهای ترمیک محافظ موتور نقش بسیار مهمی در ایمنی الکتریکی دارند، زیرا موتورهایی که محافظت می کنند دارای کاربردهای بسیار متنوع و اساسی در صنعت و ساختمان های تجاری دارند.
موتورهای آسنکرون، رایج‌ترین نوع موتور الکتریکی در محیط‌های صنعتی و تجاری، دارای الزامات حفاظتی ویژه‌ای هستند که تنها توسط یک بریکر حفاظتی موتور قابل برآورده شدن است. همچنین می توان MPCB را با سایر وسایل حفاظتی یا اتوماسیون مانند حفاظت در برابر افت ولتاژ، کنترل فاز ، تایمر و کنتاکتور تکمیل کرد.
انتخاب مناسب MPCB به منظور ارائه حفاظت موتور در سطحی قابل اطمینان ،امری کلیدی است. یک MPCB که پایین تر از توان مورد نظر انتخاب شده باشد ممکن است حتی اجازه راه اندازی موتور را ندهد، همچنین اگر بالاتر از رنج مورد نیاز انتخاب شده باشد (اورسایز باشد) قادر به تشخیص شرایط اضافه بار برای موتور الکتریکی نیست و حفاظت را به خوبی انجام نمی دهد.

                                                                                         تهیه و تنظیم : سید محمد حسین میرزایی | محمدرضا بارویی

این مطلب را میتوانید با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید!

درج دیدگاه