آشنایی با کنتاکتور زیمنس

آشنایی با کنتاکتور زیمنس

لیست قیمت کنتاکتور زیمنس
لیست قیمت کنتاکتور زیمنس

کنترل مطمئن عملکرد مصرف کننده های الکتریکی از جمله الزامات مهم ایمنی و عملکردی سیستم ها است. هرچقدر مصرف کننده ها بزرگتر باشند یا به عبارت بهتر جریان بیشتری از شبکه بکشند، اهمیت کنترل دقیق آن ها بیشتر می شود. برای کنترل جریان های بزرگ الکتریکی از کنتاکتور استفاده می شود. کنتاکتور زیمنس از جمله نمونه های معتبر موجود در بازار است.

عملکرد مطمئن، رنج گسترده جریان تحت پوشش و تنوع محصولات از جمله دلایل استفاده گسترده از کنتاکتورهای زیمنس است. زیمنس طیف گسترده ای از کنتاکتورهای قدرت، فرمان و خازنی را به بازار عرضه کرده است. در ادامه به به بررسی بیشتر این کلیدهای پرکاربرد خواهیم پرداخت.

کنتاکتور چیست

در گذشته برای کنترل موتورها و سایر تجهیزات توان بالا از تیغه های چاقویی استفاده می شد. اما این تجهیزات ایمنی بسیار پایینی داشت. مهمترین چالش استفاده از این کلیدها، کنترل دستی آن ها بود. یعنی کاربر باید تیغه حامل جریان های بزرگ را به صورت دستی جابجا می کرد! در کنار ایمنی کم، طول عمر پایین و توقف زیاد خط از جمله چالش های دیگر استفاده از این کلیدها بود. راهکار مهندسان برای غلبه بر این چالش ها معرفی کنتاکتور بود.

کنتاکتور یک کلید الکتریکی است که قابلیت کنترل از راه دور دارد. این قابلیت به کمک خاصیت الکترومغناطیسی امکان پذیر شده است. استفاده از کنتاکتور تمام چالش های مرتبط با تیغه چاقویی را از بین برده است. علاوه بر این امکان امکان مهاجرت به اتوماسیون را نیز فراهم کرده است. اگر بخواهیم کنتاکتور را در یک جمله تعریف کنیم، جمله زیر تعریف مناسبی است:

“یک کلید الکترومغناطیسی برای کنترل جریان الکتریکی”

عملکرد کنتاکتور

برای درک بهتر عملکرد این کلیدها، لازم است ساختار داخلی آن ها را بشناسید. کنتاکتورها بسته به نوع کاربرد ساختارهای کمی متفاوت دارند. به عنوان مثال کنتاکتور زیمنس نمونه هایی برای کنترل بار خازنی دارد که به کنتاکتور خازنی موسوم اند و ساختار آن ها کمی با نمونه های استاندارد متفاوت است. اما به صورت کلی در ساختار همه کنتاکتورها شاهد بخش های زیر هستیم:

  • محفظه یا قاب محافظ
  • سیم پیچ یا مکانیزم فرمان
  • جرقه گیر
  • تیغه یا کنتاکت

محفظه وظیفه حفاظت از بخش های حامل جریان در برابر اتصال و همچنین جلوگیری از ورود ناخالصی به فضای عملیاتی را بر عهده دارد. مکانیزم فرمان شامل یک سیم پیچ و یک هسته مغناطیسی است. جرقه گیر از چند صفحه مسی موازی با ساختار ویژه تشکیل شده است. کنتاکت ها به دو گروه اصلی و کمکی تقسیم می شوند. تیغه اصلی شامل دو بخش ثابت و متحرک است. بخش متحرک تیغه به هسته سیم پیچ متصل شده و با آن جابجا می شود. تیغه های کمکی به منظور انجام عملیات کنترلی و فیدبک گرفتن از مدار مورد استفاده قرار می گیرند. جالب است بدانید انواع مختلف کنتاکتور زیمنس با تعداد متفاوتی تیغه کمکی عرضه می شوند.

عملکرد کنتاکتور با اتصال برق به بوبین یا به عبارت دیگر فعال شدن مدار فرمان آغاز می شود. سیم پیچ برقدار شده ایجاد یک آهنربای الکتریکی می کند. این آهنربا هسته مغناطیسی سیم پیچ و در نتیجه تیغه متحرک متصل به آن را جابجا می کند. جابجایی تایغه تا رسیدن به تیغه ثابت و به عبارتی برقرار شدن مسیر جریان ادامه پیدا می کند. با قطع ولتاژ بوبین تیغه متحرک به کمک نیروی یک فنر به حالت اولیه بازگشته و جریان مصرف کننده قطع می شود. لازم به ذکر است سرعت قطع و وصل مدار توسط کنتاکتورها بالا است و در کسری از ثانیه این فرآیند اتفاق می افتد.

کنتاکتور زیمنس

کنتاکتورهای زیمنس برای کنترل طیف گسترده ای از بارهای الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند. این کلیدها در کاربردهای صنعتی و تجاری برای کنترل موتورها، پمپ ها و سایر تجهیزات الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند. قابلیت اطمینان و دوام بالا از جمله مولفه هایی است که کاربردان را نسبت به استفاده از این تجهیزات ترغیب می کند. زیمنس طیف گسترده ای از کنتاکتورها را در اندازه ها و پیکربندی های مختلف جهت رفع نیازهای کاربردی مختلف عرضه می کند.

کنتاکتور زیمنس عضوی از خانواده بزرگ SIRIUS است. هماهنگی بالای این کلیدها با تجهیزات حفاظتی از جمله کلید اتوماتیک زیمنس و سافت استارتر زیمنس سبب سهولت استفاده و کاهش زمان راه اندازی پروژه می شود. اگر به دنبال یک کنتاکتور مطمئن، با طول عمر بالا و عملکرد عالی هستید، زیمنس بهترین گزینه برای شماست.

چرا کنتاکتور زیمنس را انتخاب کنیم؟

در کنار طیف گسترده و رنج جریان وسیع که استفاده از این کنتاکتورها را در تمام کاربردها امکان پذیر می کند، مزایای بی نظیر این کنتاکتورها سبب برتری آن ها نسبت به سایر نمونه های موجود شده است. از جمله مهمترین مزایای کنتاکتورهای زیمنس که آن ها را از سایر نمونه های موجود متمایز می کند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

قابلیت اطمینان: محیط های صنعتی شرایط سخت و پیچیده ای دارند. در طراحی کنتاکتور زیمنس بر مقاومت در شرایط سخت محیط های صنعتی تمرکز ویژه ای شده است. زیمنس تمامی محصولات خود از جمله کنتاکتورها را مورد آزمایش های سخت قرار می دهد تا اطمینان حاصل کند که بالاترین استانداردهای عملکرد را برآورده می کنند.

دوام بالا: زیمنس خود را متعهد به استفاده از مواد باکیفیت در کلیه محصولات خود می داند. کیفیت بالای مواد اولیه ساخت کنتاکتور از آن رو حائز اهمیت است که علاوه بر شرایط محیطی سخت، عواملی مانند جرقه، گرم شدن و وجود گازهای خورنده نیز روی تجهیزات اثر می گذارد. کنتاکتور زیمنس با استفاده از مواد اولیه با کیفیت و توجه به جزئیات مهم در طراحی، دوام بالایی دارد و خیال شما را از وقفه های مکرر خط راحت می کند.

تطبیق پذیری: فرقی نمی کند مدار فرمان شما با چه ولتاژی کار می کند یا مصرف کننده شما چه توانی دارد. زیمنس راهکارهای متنوعی برای پاسخگویی به نیازهای شما دارد. تنوع ولتاژ بوبین در انواع  AC و DC در کنار رنج گسترده جریان قابل کنترل و عرضه نمونه های ویژه مانند کنتاکتور خازنی خیال شما را از انتخاب یک برند مطمئن راحت می کند. کنتاکتورهای زیمنس به راحتی با شرایط هر سیستمی تطبیق پیدا می کنند

کاربردهای کنتاکتور زیمنس

کنتاکتورها کاربردهای گسترده ای در بخش های مختلف صنعت دارند. از کنترل موتورها گرفته تا کنترل لامپ های روشنایی، هیترها و … همه نمونه هایی از کاربرد کنتاکتور در صنایع هستند. در اینجا به ذکر چند نمونه از مهمترین کاربردهای کنتاکتور در صنایع مختلف اشاره می کنیم:

  • گرمکن های برقی (هیتر)
  • کنترل تجهیزات روشنایی
  • کنترل بارهای ترانسفورماتوری ولتاژ پایین
  • کنترل بارهای خازنی (کنتاکتور خازنی)
  • کنترل موتور با کنتاکتور

دسته بندی کاربردی کنتاکتور زیمنس

عملکرد مطمئن کنتاکتور سبب استفاده گسترده از این کلیدها در کاربردهای مختلف شده است. اما نکته ای که باید در این زمینه مورد توجه قرار بگیرد، تفاوت الزامات کاربردهای مختلف است. زیمنس تقریبا همه کاربردهای کنتاکتور را با عرضه سه گروه کاربردی مختلف پوشش می دهد. به منظور سهولت دستزرسی به نمونه مناسب، هر گروه با استاندارد خاصی کدگذاری شده است. دسته بندی کنتاکتورهای سه فاز زیمنس براساس نوع کاربرد به قرار زیر است:

  • کنتاکتور های قدرت زیمنس با پیش کدهای 3RT10 و 3RT20 (نمونه های 3 پل)
  • کنتاکتور های کنترل یا فرمان که با پیش کد3RH شناخته می شوند.
  • کنتاکتور های خازنی با پیش کد3RT26

هرکدام از این دسته بندی ها کاربرد و مشخصات متفاوتی دارند. در ادامه به بررسی اجمالی هریک از این خانواده ها خواهیم پرداخت.

کنتاکتور قدرت زیمنس

کنتاکتورها براساس نوع باری که کنترل می کنند در کلاس های مختلف دسته بندی می شوند. تفاوت رفتار بارهای مختلف به ویژه در لحظه شروع به کار سبب تغییراتی در ساختار و عملکرد کنتاکنتورها می شود. کنتاکتور قدرت برای کنترل انواع مختلف بار الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد. رایج ترین نمونه های کنتاکتور قدرت زیمنس در بازار ایران، کنتاکتورهای موتوری کلاس AC – 3 هستند.

این کنتاکتورها در دو خانواده 3RT10 و 3RT20 رنج جریان متفاوتی را پوشش می دهند. تفاوت در ولتاژ بوبین، ابعاد و مشخصات ظاهری از دیگر تفاوت های این کنتاکتورها با یکدیگر است.

کنتاکتور قدرت زیمنس

کنتاکتور زیمنس 3RT20

این کنتاکتورها در رنج توان 3 تا 55 کیلووات عرضه می شوند. تنوع رنج ولتاژ بوبین و ترمینال ها از جمله ویژگی های این سری از محصولات زیمنس است. این خانواده کنتاکتور در 4 سایز S00 تا S3 عرضه می شوند. ولتاژ بوبین این کنتاکتورها در دو نوع AC و DC  تنوع بالایی دارد. جدول زیر خلاصه ای از تنوع این خانواده را به تصویر کشیده است. کنتاکتورهای سری 3RT20 زیمنس با استفاده از سیم و کابل به شبکه متصل می شوند.

سری کنتاکتور

3RT20

سایز کنتاکتور

S00, S0, S2, S3

توان های استاندارد تحت پوشش(Kw)

3, 4, 5.5, 7.5, 11, 15, 18.5,
22, 30, 37, 45, 55

نوع ترمینال

Screw, Spring loaded, Ring lug

ولتاژ بوبین

AC or  DC

کنتاکتور زیمنس 3RT10

این کنتاکتورها در رنج توان 55 تا 250 کیلووات عرضه می شوند. این خانواده کنتاکتور در 3 سایز S6 تا S12 عرضه می شوند و نسبت به خانواده 3RT2 ابعاد بزرگتری دارند. بوبین این کنتاکتورها با هر دو نوع ولتاژ AC و DC  عمل می کند و رنج گسترده ای از ولتاژها را پوشش می دهد. جدول زیر خلاصه ای از تنوع این خانواده را به تصویر کشیده است. اتصال این گروه از کنتاکتورها به مدار با استفاده از شمش (شینه مسی) انجام می شود.

سری کنتاکتور

3RT10

سایز کنتاکتور

S6, S10, S12

توان های استاندارد تحت پوشش(Kw)

55, 75, 90, 110, 132, 160,
200, 250

نوع ترمینال

Spring loaded, BUS bar

ولتاژ بوبین

AC/ DC

کنتاکتور فرمان زیمنس

این کنتاکتورها به صورت اختصاصی جهت قطع و وصل مدار فرمان طراحی شده اند. به صورت کلی کنتاکتورهای فرمان توان کمتری نسبت به کنتاکتورهای قدرت دارند. این دسته از کنتاکتور های زیمنس با پیش کد 3RH21 مشخص می شوند. توان پایین سبب کوچک بودن ابعاد این کنتاکتورها شده است. اعضای این خانواده در سایز کوچک S00 عرضه می شوند. تنوع ولتاژ بوبین (AC یا DC) و همچنین تنوع در تعداد کنتاکت های کمکی از جمله مشخصات دیگر این خانواده است.

کنتاکتور خازنی زیمنس

بانک های خازنی به صورت گسترده در صنایع مختلف به ویژه صنایع سنگین مورد استفاده قرار می گیرند. وظیفه اصلی بانک خازنی اصلاح ضریب توان یا به بیان دیگر خنثی کردن اثر سلفی موتورهای مورد استفاده در صنعت است. خازن ها رفتاری متفاوت با سایر بارها دارند و در لحظه شروع به کار جریان بسیار زیادی از شبکه می کشند.

به منظور غلبه بر این شرایط کنتاکتورهای ویژه ای برای کنترل بار خازنی عرضه شده است. این کنتاکتورها در زمان روشن شدن خازن، یک مقاومت به مدار اضافه می کند تا شدت جریان اولیه کاهش یابد. کاهش جریان راه اندازی اولیه، افزایش طول عمر خازن را به همراه دارد.

وظیفه کنترل بار سلفی ایجاد شده در کنتاکتور خازنی بر عهده قسمتی به نام فیلتر RC است. این فیلتر به صورت لوله ای و یا فنری شکل در جلوی کنتاکتور نصب می شود. وجود این قطعه بر روی کنتاکتور، اصلی ترین تفاوت ظاهری کنتاکتور خازنی زیمنس با نمونه های استاندارد است. نمونه های خازنی کنتاکتور زیمنس با پیش کد فنی 3RT26 شناخته شده و تا توان 100 kVAR را پوشش می دهند. شکل زیر نمونه ای از این کنتاکتورها را نشان می دهد.

کنتاکتور خازنی زیمنس

جمع بندی

کنتاکتور زیمنس از جمله تجهیزات سوئیچینگ بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف است. تنوع بالای این تجهیزات در ابعاد، ولتاژ بوبین و رنج جریان سبب استفاده گسترده از آن ها در بخش های مختلف صنعتی و تجاری شده است. این کنتاکتورها با قابلیت اطمینان بالا، عملکرد مطمئن و دوام زیاد به عنوان یک گزینه ویژه برای کاربردهای مختلف شناخته می شوند. پوشش کلاس های مختلف کاری و کاربردهای مختلف کنتاکتور خازنی، کنتاکتور فرمان و کنتاکتور قدرت از دیگر شاخصه های بارز این محصولات پرطرفدار زیمنس است. برای سفارش کنتاکتور زیمنس با ضمانت اصالت کالا و خدمات پس از فروش با کارشناسان پناپ تماس بگیرید. همواره مشتاق شنیدن صدای گرم شما هستیم.

این مطلب را میتوانید با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید!

درج دیدگاه