آشنایی با قابلیت های پی ال سی لوگو 8 زیمنس (Siemens logo!8)

قابلیت های لوگو 8 زیمنس را بشناسید

لیست قیمت لوگو !۸ زیمنس و ماژول های افزاینده
لیست قیمت لوگو !۸ زیمنس و ماژول های افزاینده

لوگو 8 زیمنس را می توان به عنوان یکی از محبوبترین نمونه های موجود در بازار معرفی کرد. عامل اصلی که سبب محبوبیت این مینی پی ال سی جذاب شده است، قابلیت های لوگو 8 زیمنس است که آن را از نمونه های مشابه کاملا متمایز می کند. قیمت مناسب و طراحی ماژولار در کنار عملکرد مطمئن و پایدار، از دیگر مزایای لوگو 8 است که مخاطبان را شیفته آن می کند.

لوگو 8 زیمنس یک PLC جمع و جور است که می تواند نقش مغز متفکر سیستم را در پروژه های اتوماسیون صنعتی بازی کند. لوگو 8 زیمنس برای پروژه های اتوماسیون مقیاس کوچک مناسب است، اما قابلیت ادغام با سیستم های کنترل صنعتی بزرگتر را نیز داراست. در ادامه به بررسی بیشتر قابلیت های این کنترل کننده خواهیم پرداخت.

مروری بر پی ال سی لوگو 8 زیمنس

پی ال سی زیمنس در سری های مختلفی تولید و به بازار عرضه شده است. با توجه به تنوع کاربرد و میزان پیچیدگی فرآیندهای مورد اجرا، نمونه های متفاوتی از پی ال سی توسط زیمنس عرضه شده اند. به عنوان مثال پی ال سی 1200 نسخه جدید کنترل کننده های زیمنس است که برای استفاده در پروژه های کوچک تا متوسط اتوماسیون به بازار عرضه شده است. اما گاهی اوقات نیاز به استفاده از پی ال سی برای فرآیندهای منفر داریم. به عنوان مثال می توان به کنترل یک پله برقی اشاره کرد. برای این قبیل کاربردها زیمنس اقدام به عرضه مینی پی ال سی ها کرده است.

مینی پی ال سی های زیمنس در قالب خانواده لوگو عرضه شده اند. جدیدترین عضو این خانواده لوگو 8 است که با وجود سن کم، طرفداران زیادی پیدا کرده و کاربردهای گسترده ای دارد. CPU قدرتمند این کنترل کننده پردازش سریع داده ها و دستورالعمل ها را امکانپذیر می کند. طیف گسترده ورودی و خروجی های دیجیتال و آنالوگ آن امکان مدیریت فرآیندهای مختلف را فراهم می کند. علاوه بر این لوگو 8 از انواع مختلف پروتکل صنعتی پشتیبانی می کند.

به طور کلی قابلیت های لوگو 8 زیمنس آن را به یک PLC همه کاره و قابل اعتماد تبدیل کرده است. از این مینی پی ال سی می توان برای کارهای کنترلی ساده تا پروژه های پیچیده اتوماسیون استفاده کرد.

واحدهای تشکیل دهنده ی پی ال سی لوگو! 8 زیمنس (PLC LOGO)

  • منبع تغذیه لوگو8 زیمنس

    تغذیه سخت افزار از طریق دو ترمینال به نامهای Nو L1 انجام می شود.ولتاژ ورودی دستگاه به این ترمینالها اتصال می یابد.منبع تغذیه پی ال سی لوگو شرکت زیمنس جهت تغذیه قسمت های مختلف از جمله CPU و سنسورها در لوگو زیمنس با کلاس ولتاژهای 24V و کمتر مورد نیاز است.در LOGO با کلاس ولتاژی بالای 110V و 230 ولت نیازی به منبع تغذیه نیست در این مدل ها ورودی وخروجی ها و CPU مستقیما به شبکه ی شهری 230 ولت وصل می شوند.

  • ماژول اصلی Basic Module لوگو8

    ماژول اصلی PLC LOGO شرکت زیمنس در دو مدل به بازار عرضه شده است که عبارتند از :
    الف-ماژول اصلی با صفحه نمایش:در این ماژول قابلیت نمایش وضعیت ورودی ها،خروجی ها وتست برنامه وجود دارد.علاوه بر برنامه نویسی از طریق نرم افزار LSC در رایانه قابلیت برنامه نویسی و ویرایش برنامه با کلیدهای تابع روی ماژول امکان پذیر است.

    • صفحه کنترل :(این صفحه در مدل های RCO وجود ندارد)
    • صفحه نمایش :(این صفحه در مدل های RCO وجود ندارد)

    ب-ماژول اصلی بدون صفحه نمایش:این ماژول از نظر اقتصادی به صرفه تر بوده و استفاده از آن ساده تر است.برنامه نویسی آن فقط  از طریق نرم افزار LSC در رایانه امکان پذیر است.

  • چگونگی تشخیص مدل های LOGO از روی دستگاه

    • عدد 12:نشان دهنده ی نوع VDC 12 ولت است.
    • عدد 24:نشان دهنده ی نوع VDC 24 ولت است.
    • عدد 230:نشان دهنده ی نوع VAC 230 ولت است.
    • حرف R:نشان دهنده ی خروجی های رله ای می باشد.در صورتی که حرف R درج نشده باشد مفهوم آن اینست که خروجی ها به صوزت ترانزیستوری هستند..
    • حرف C:نشان دهنده ی دارا بودن سوئیچ تایمر و زمان بندی هفتگی است.
    • حرف O:نشان دهنده ی نسخه ی بدون نمایشگر هست.
  • ماژول توسعه ورودی و خروجی Expansion Module لوگو!8

    لازم به ذکر است که هر ماژولی که به رله هوشمند اضافه می شود نیاز به تامین تغذیه دارد.ماژول های توسعه به سه دسته ی دیجیتال ،آنالوگ و شبکه تقسیم می شوند.نوع خروجی روی سخت افزار مشخص می شود. این خروجی ها به صورت رله ای یا ترانزیستوری می باشند.

    • ماژول های خروجی ترانزیستوری:در Logo با خروجی ترانزیستوری خروجی ها از نظر اتصال کوتاه و با اضافی حفاظت شده اند و ولتاژ کمکی برای خروجی ها نیاز نیست و Logo آن را تامین می نماید.در حقیقت ماژول خروجی ترانزیستوری منحصرا در DC به کار گرفته می شود و هیچ حالت متحرک نداشته و عمل قطع و وصل با جرقه همراه نخواهد بود و سرعت سوئیچ آن بسیار بالا خواهد بود.
    • ماژول های خروجی رله ای:در Logo با خروجی رله ای خروجی ها می بایست از منبع تغذیه و ورودی ها ایزوله باشند این خروجی بیشتر برای حالت AC مناسب هست اما در حالت DC نیز کاربرد دارد.

    نکته:ماکزیمم جریان کلیدزنی در خروجی ها 10A می باشد.

  • کارت حافظه لوگو!8

    جهت کپی کردن اطلاعات از یک رله هوشمند LOGO به رله هوشمند LOGO دیگر استفاده می شود به گونه ای که هنگام استفاده می توان برنامه ر از LOGO به کارت و یا از کارت به LOGO ارسال نمود.

    کارت حافظه دارای سه رنگ آبی،زرد،قرمز می باشد.

    • آبی:قابلیت خواندن و نوشتن برنامه را دارد و با قطع برق برنامه پاک می شود.
    • زرد:قابلیت خواندن و نوشتن برنامه را دارد و با قطع برق برنامه پاک نمی شود.
    • قرمز:فقط قابلیت خواندن برنامه را دارد و با قطع برق برنامه پاک نمی شود.

    هنگام ارسال برنامه به کارت حافظه قرمز لازم است برای آن رمز انتخاب کنیم و فقط با وارد نمودن رمز می توانیم برنامه آن را ویرایش و یا استفاده کنیم.

  • کابل اینترفیس لوگو8 زیمنس چیست؟

    جهت برقراری ارتباط بین پی ال سی لوگو8 زیمنس و کامپیوتر به منظور انتقال اطلاعات شرکت سازنده کابل های واسطی را به همراه سخت افزار لوگو8 ارائه کرده است  که به کابل اینترفیس Intreface معروف می باشد.

قابلیت های لوگو 8 زیمنس

Logo 8 طیف گسترده ای از قابلیت ها را داراست. بسته به نوع و محل استفاده از لوگو 8، ممکن است برخی از این قابلیت ها با نیازهای پروژه شما منطبق باشند و به دیگر قابلیت ها نیازی نداشته باشید. برخی از مهمترین قابلیت های کلیدی لوگو 8 زیمنس عبارتند از:

پردازنده قدرتمند

اهیمت قدرت (سرعت) پردازش کنترل کننده در پروژه های بزرگ بیشتر خودنمایی می کند. سرعت پردازش داده ها و دستورالعمل ها با قدرت پردازنده پی ال سی رابطه مستقیم دارد. لوگو 8 از یک ماژول پردازنده قدرتمند بهره می برد. به پشتوانه این قدرت پردازش، لوگو 8 قادر است وظایف پیچیده اتوماسیون را به راحتی انجام دهد. از سوی دیگر بهبود عملکرد سیستم، زمان پاسخگویی کوتاه تر و کاهش زمان خرابی از دیگر نتایج قدرت پردازش بالاست.

 لوگو 8 قابلیت نظارت و کنترل همزمان روی چندین ورودی و خروجی در آن واحد را دارد که برای اجرای فرآیندهای پیچیده اتوماسیون ضروری است.

پروتکل های ارتباطی استاندارد

یکی دیگر از قابلیت های لوگو 8 زیمنس، پشتیبانی از پروتکل های ارتباطی مختلف است. این کنترل کننده قادر است با طیف گسترده ای از دستگاه ها و سیستم ها ارتباط برقرار کند. از آن جمله می توان به ارتباط لوگو 8 با رابط های انسان و ماشین (HMI)، رایانه و تلفن همراه هوشمند اشاره کرد.

لوگو 8 از پروتکل های ارتباطی متنوعی مانند اترنت/IP، Modbus TCP و MQTT پشتیبانی می کند. تنوع پروتکل های ارتباطی، ایجاد شبکه‌های اتوماسیون برای مدیریت فرآیندهای پیچیده را امکانپذیر می کند. یک مثال عملی از کاربرد این قابلیت لوگو 8 زیمنس، ادغام چندین PLC و HMI در یک پروژه اتوماسیون مقیاس بزرگ است. با استفاده از قابلیت ارتباطی Logo 8، می توان شبکه اتوماسیون یکپارچه ای ایجاد کرد که ارتباط و کنترل بلادرنگ دستگاه ها و سیستم های مختلف را امکان پذیر می کند.

کنترل و دسترسی از راه دور

برای یک مدیر یا مهندس خط، هیچ چیز به اندازه اشراف کامل بر عملکرد سیستم در هر لحظه جذاب نیست. در واقع این قابلیت، یکی از فلسفه های اصلی اتوماسیون صنعتی است. سیستم های اتوماسیون قادرند روند فعالیت سیستم را کنترل و تصمیمات مقتضی را اتخاذ کنند. اما گاهی اوقات شرایط پیش بینی نشده ای در سیستم رخ می دهد که رفع آن، نیازمند مداخله نیروی متخصص است. در چنین شرایطی اگر امکان دسترسی به سیستم از راه دور را داشته باشیم، چقدر خوب می شود!

از جمله قابلیت های لوگو 8 زیمنس، اتصال به اینترنت و امکان دسترسی از راه دور است. این قابلیت نیاز به بازدید در محل را کاهش و تشخیص و عیب یابی از راه دور را ممکن می سازد. برای دسترسی به لوگو 8 از راه دور، از وب سرور زیمنس و همچنین از طریق VPN (شبکه خصوصی مجازی) باید کمک بگیرید. با این روش از هر کجای دنیا و با یک ارتباط امن می توانید به سیستم دسترسی داشته باشید.

برنامه نویسی گرافیکی

سیستم های اتوماسیون براساس برنامه ای که کاربر می نویسد فرآیندها را مدیریت می کنند. از اینرو برنامه نویسی پی ال سی از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از چالش های برنامه نویسی، عدم انتقال دقیق خواسته های کاربر به سیستم در فرآیندهای پیچیده است.

سهولت برنامه نویسی یکی از قابلیت های لوگو 8 زیمنس است. اشاره کرد. این پی ال سی را می توان به کمک نرم افزار Logo Soft Comfort برنامه ریزی کرد. رابط گرافیکی کاربر پسند و امکان برنامه نویسی با کشیدن و رها کردن از جمله قابلیت های این نرم افزار است. برنامه نویسی گرافیکی، ایجاد و تغییر برنامه ها را تسهیل و در زمان نوشتن برنامه صرفه جویی می کند. همچنین کاهش خطا و زمان خطایابی و در نتیجه بهبود بهره وری فرآیند برنامه نویسی از دیگر مزایای این نرم افزار است.

 علاوه بر این لوگو 8 را می توانید به کمک اپلیکیشن لوگو 8 نیز برنامه ریزی کنید. این اپلیکیشن امکان انجام عملیات مختلف اتوماسیون از طریق گوشی یا تبلت های هوشمند را فراهم می کند.

قابلیت های لوگو 8 زیمنس، تنوع ورودی و خروجی

عملیات پردازشی یک کنترل کننده صنعتی براساس داده هایی که از ورودی ها دریافت می کند انجام می شود. همچنین تصمیمات اتخاذ شده توسط کنترل کننده، از طریق خروجی ها به عمل کننده های خط منتقل می شود. تنوع ورودی و خروجی یکی از مهمترین قابلیت های لوگو 8 زیمنس است.

لوگو 8 از انوع ورودی/ خروجی های آنالوگ و دیجیتال پشتیبانی می کند. این امکان شما را قادر می سازد انوع مختلف سنسورهای مورد نیاز را به این کنترل کننده متصل کنید. همچنین خروجی های آن را می توانید برای فرمان به انواع متفاوتی از عملگرها مورد استفاده قرار دهید.

توسعه پذیری لوگو 8 زیمنس

لوگو 8 به دلیل طراحی ماژولار، توسعه پذیر و قابل گسترش است. توسعه پذیری این پی ال سی با ماژول های مختلفی امکانپذیر است. از جمله این ماژول ها می توان به ماژول های ارتباطی، ماژول های ورودی/خروجی آنالوگ و دیجیتال و موارد دیگر اشاره کرد.

توسعه پذیری Logo 8 شما را قادر می سازد سیستم را برای رفع نیازهای اتوماسیون خاص سفارشی کنید. بهبود بهره وری، کاهش زمان خرابی و هزینه های تعمیر و نگهداری از جمله نتایج این قابلیت است.  افزودن ماژول های دما و رطوبت به سیستم اتوماسیون گلخانه، از جمله مثال های عملی توسعه پذیری لوگو 8 زیمنس است.

توسعه پذیری لوگو 8 زیمنس

عیب یابی و تعمیر و نگهداری ساده

فرآیند عیب یابی، تعمیر و نگهداری سیستم از جمله چالش های پروژه های صنعتی است. استفاده از لوگو 8 کاهش چشمگیر زمان خرابی و هزینه های مرتبط با آن را به همراه دارد. این کنترل کننده صنعتی ویژگی های تشخیصی بصری دارد که اپراتورها را قادر می سازد عیوب و نقص های سیستم را به سرعت شناسایی کند. علاوه بر این، طراحی ماژولار PLC امکان تعویض آسان اجزای معیوب، کاهش زمان تعمیر و تضمین بازیابی سریع سیستم را فراهم کرده است.

جمع بندی

لوگو 8 زیمنس یک PLC انعطاف پذیر و قدرتمند است که در کاربردهای مختلف اتوماسیون مورد استفاده قرار می گیرد. قابلیت های لوگو 8 زیمنس آن را به گزینه ای محبوب برای مهندسان اتوماسیون و علاقمندان تبدیل کرده است. پردازشگر قدرتمند، پشتیبانی از پروتکل های ارتباطی مختلف، قابلیت کنترل از راه دور، رابط برنامه نویسی گرافیکی، تنوع ورودی و خروجی و همچنین قابلیت توسعه با ماژول های جانبی از جمله مواردی است که در این مقاله به آن اشاره کردیم.

اگر هنوز سوالی درباره قابلیت های لوگو 8 زیمنس برای شما باقی است، در بخش نظرات درج کنید. کارشناسان باتجربه ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. برای اطلاع از قیمت لوگو 8 و ماژول های مرتبط به صفحه لیست قیمت لوگو 8 مراجعه کنید.

اتوماسیون صنعتی /مقالات پناپ(pnap)

نرم افزار Siemens Logo!soft Comfort ( LOGO!8 V8.2) را بهتر بشناسیم

نرم افزار LOGO!8 V8.2 برای برنامه‌نویسی ، مستند سازی و رسم دیاگرام‌ های نردبانی و نمودار بلوکی رویه و همچنین برنامه نویسی PLC های سری LOGO شرکت Siemens منتشر شده است و نصب ساده …

این مطلب را میتوانید با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید!

درج دیدگاه