کلید هوایی | Air Circuit Breakers

قیمت کلید هوایی زیمنس

قیمت کلید هوایی اشنایدر

قیمت کلید هوایی ABB

فهرست مقاله | در این مقاله به عناوین زیر می پردازیم

کلید هوایی چیست

بلاگ کلید هوایی

سوالات متداول کلید هوایی

کلید هوایی ، آشنایی با Air Circuit Breakers

معرفی

کلید هوایی یا همان ACB مخفف کلمه Air Circuit Breaker ، یک کلید اتوماتیک است که در جریان های بالا و در ورودی تابلو برق فشار ضعیف مورد استفاده قرار می گیرد .چون عملیات اطفاء جرقه یا آرکی که هنگام کلید زنی در محفظه ای پر شده با هوای آزاد انجام می شود به این کلید ها کلید اتوماتیک هوایی می گویند. این کلید ها هم برای سویچینگ و هم جهت قطع مدار در برابر خطاهای ایجاد شده در شبکه مانند اتصال کوتاه ، افزایش حرارت و … مورد استفاده قرار می گیرد .کلید های هوایی فشار ضعیف عموما در رنج جریانی 630 تا 6300 آمپر و در ولتاژ کاری 690 ولت تولید می شوند.

انواع کلید هوایی

کلید های هوایی در دو نوع ساخته می شوند، کلید نوع ثابت یا فیکس و کلید نوع کشویی . در نوع ثابت کلید و بدنه کاملا به یکدیگر کوپل شده اند و کلید بر روی تابلو به صورت مستقیم نصب می گردد اما در نوع کشویی، کلید داخل یک محفظه قرار می گیرد و و آن محفظه داخل تابلو نصب شده و خود کلید با استفاده از یک دستگیره چرخان که در پایین کلید قرار دارد، در داخل محفظه حرکت می کند، این قابلیت معمولا در سایت هایی که هزینه زمانی تعویض کلید در مواقع خرابی بسیار بالا باشد و یا امکان قطع مدار بصورت طولانی وجود نداشته باشد بسیار کاربردی است. در کلید های هوایی کشویی کلیه اتصالات به قسمت کشو وصل بوده و کلید در زمان بسیار کوتاهی قابل تعویض است.

Air Circuit Breaker

کلید هوایی ، کاربردها

  • حفاظت در برابر اضافه جریان

  • حفاظت در برابر اضافه ولتاژ

  • محافظت در برابر افزایش اضافه بار (افزایش حرارت)

  • حفاظت در برابر افزایش و یاکاهش زیاد فرکانس

  • حفاظت از ژنراتور هنگام خروج از حالت سنکرون بودن با شبکه

  • اندازه گیری پارامترهای مختلف شبکه (با توجه به نوع تریپ یونیت انتخابی)
  • سویچینگ

نحوه عملکرد کلید اتومات هوایی

کلیدهای اتومات هوایی دارای دو عدد کنتاکت اصلی (از جنس مس ) و کنتاکت جرقه زن (از جنس کربن) می باشند . وظیفه کنتاکت اصلی عبور جریان در زمان وصل بودن مدار و وظیفه کنتاکت جرقه زن، انتقال جرقه های ناشی از قطع نمودن مدار به سمت جرقه گیر می باشد ( در کلید های هوایی محفظه ای به نام جرقه گیر وجود دارد که به صورت شبکه ای و از جنس سیلیس و یا آزبِست ساخته می شوند). جرقه گیر موجب تبدیل آرک به جرقه های کوچکتر شده و باعث می شود زودتر قابل کنترل و در نتیجه خاموش شوند که این امر یا کمک دمنده هوا یا از طریق نیروی مغناطیسی حاصل از عبور جریان از یک حلقه که منجر به انتقال جرقه می شود انجام می شود . در لحظه قطع کلید ابتدا کنتاکت های اصلی از هم جدا می شوند (در این حالت آرکی زده نمی شود)، درحالی که هنوز کنتاکت جرقه زن وصل می باشد، سپس کنتاکت های جرقه زن قطع می شود که باعث ایجاد جرقه بین آن ها می شود، این جرقه ها (هم به لحاظ حرارتی و هم یه به لحاظ الکترومغناطیسی ) به سمت محفظه جرقه گیر می رود .قوس الکتریکی ایجاد شده در قسمت ناودان (محفظه جرقه گیر) سردتر، طولانی‌ تر و شکافته می‌شود، بنابراین ولتاژ جرقه بسیار بزرگ‌تر از ولتاژ سیستم در زمان کارکرد بریکر می‌شود و بنابراین قوس الکتریکی در نهایت خاموش می‌شود ( میرا شده و از بین می رود ).

مزایا و معایب استفاده از کلید هوایی

مزایا

  • عملکرد سریعتر

  • خطر آتش سوزی در کلیدهای هوایی از کلیدهای روغنی بسیار کمتر می باشد
  • طول عمر بیشتر

  • هزینه تعمیرات و نگهداری کم و ساده بودن نگهداری

  • رنج جریان وسیع از 630 آمپر تا 6300 آمپر
  • قدرت قطع بالا (از 42 تا 200 کیلو آمپر)

معایب

  • نیاز به کمپرسور هوا جهت تأمین هوای مورد نیاز کلید

  • صدای زیاد در زمان عملکرد کلید
  • احتمال نشت و افت فشار هوا از اتصالات
  • احتمال افزایش ولتاژ جرقه زنی
  • میزان عایقی هوا از گاز SF6 کمتر است.

تجهیزات جانبی کلید هوایی

  • کنتاکت کمکی : که معمولا جهت کنترل از راه دور مورد استفاده قرار می گیرند و به صورت پیش فرض عموما 2 کنتاکت باز و 2 کنتاکت بسته بر روی کلید وجود دارد .
  • اینترلاک مکانیکی : قابلیت اینترلاک مکانیکی در کلیدها سبب می شود تا دو کلید بصورت همزمان با هم کار نکنند و هنگامی که یکی از کلیدها وصل است کلید دیگر قطع بماند.

قابلیت اینترلاک مکانیکی
  • واحد تریپ یونیت : یک واحد اندازه گیری و کنترلی است که وظیفه حفاظت مربوط به اتصال کوتاه ، خطای زمین و نشتی ، حفاظت نول ، حفاظت اضافه بار ، ثبت مقادیر نامی جریان و ولتاژ را بر عهده دارد . ممکن است برند های مختلف برای این قسمت اسامی متفاوتی استفاده کنند مثلا زیمنس قسمت ETU (Electronic Trip UNIT) را واحد تریپ یونیت و اشنایدر آن را میکرولاجیک می نامد. ممکن است نامگذاری های متفاوتی برای انواع مختلف آن داشته باشد که باید با مراجعه به کاتالوگ مربوط، مشخصات هر کدام را بشناسیم . این واحد ها عموما بر اساس قابلیت کنترل منحنی قطع های L,S,I,N,G دسته بندی می شوند. در تصویر زیر هر کدام از این منحنی ها را برای شما نشان داده ایم .

حفاظت زمین (G)

ما در اینجا به بررسی این حفاظت ها میپردازیم :

حفاظت اضافه بار (L)

این فانکشن قابل تنظیم، اثر یک هادی بی متال را در کلید شبیه سازی می کند و به شرایط اضافه بار واکنش نشان می دهد و تعیین می کند که بریکر چه مقدار جریان را به طور مداوم منتقل کند. نقطه پیکاپ نامی که در آن دستگاه، اضافه بار را تشخیص می دهد، 1.075 برابر آمپر انتخاب شده است. (این پارامتر در هر دو محور زمان و جریان قابل تنظیم است ). پس از روشن شدن کلید در مدار، تا زمانی که به تاخیر تعیین شده توسط تنظیمات مربوطه نرسد، کلید مدار را قطع نمی کند.(مشابه عملکرد بی متال و کلید حرارتی در حفاظت موتور)

حفاظت اتصال کوتاه با تاخیر زمانی (S)

این مشخصه وظیفه حفاظت تجهیزات در برابر اتصال کوتاه را بر عهده دارد ، و در ۲ محور زمان و جریان قابل تنظیم است . این مشخصه نقش بسیار مهمی در selectivity حفاظت دارد .

حفاظت اتصال کوتاه لحظه ای (I)

این پارامتر وظیفه حفاظت تجهیزات در برابر اتصال کوتاه های با قدرت قطع زیاد و در زمان بسیار کوتاه یا آنی را ایفا می کند ، و فقط در محور جریان قابل تنظیم است . (بدون وقفه مدار را قطع می کند)

حفاظت نول (N)

در مواردی که سطح مقطع نول حداقل برابر با فاز است و جریان در نول از مقدار فاز بیشتر نمی شود، لازم نیست برای نول حفاظت اضافه جریان ایجاد شود. نول باید در برابر اضافه جریان محافظت داشته باشد اگر:

  1. سطح مقطع نول کمتر از سطح مقطع فاز است.
  2. بارهای غیر خطی که هارمونیک های مرتبه سوم (یا مضرب های آن) را تولید می کنند داشته باشیم.
  3. ممکن است به دلایل عملیاتی (دیاگرام چند منبع) یا دلایل ایمنی (کار در حالت بدون برق) نیاز به خاموش کردن نول باشد.

حفاظت زمین (G)

این مشخصه وظیفه حفاظت تجهیزات در برابر اتصال کوتاه زمین را بر عهده دارد و در هر دو راستای زمان و جریان قابل تنظیم است برای تشخیص خطای زمین از روش های زیر استفاده می گردد :

  1. آشکارسازی از طریق هادی PE ( در اتصال کوتاه زمین )
  2. آشکارسازی از طریق جمع جبری جریان های ۳ فاز ( خطای نشتی جریان زمین)

در شکل زیر این دسته بندی ها را برای دو برند مطرح بازار ایران یعنی زیمنس و اشنایدر ملاحظه میفرمایید.

  • رله شنت : رله شنت در داخل کلید نصب شده و دارای دو سیم خروجی جهت تغذیه ولتاژ بوبین آن است که پس از اتصال رله در داخل کلید، به خارج از آن منتقل می‌شود. وقتی جریان الکتریکی به بوبین رله القا می‌شود کلید بصورت مکانیکی قطع می‌شود. بنابراین منبع تغذیه رله شنت از خارج از کلید است. نوع ولتاژ این منبع می‌تواند به صورت جریان مستقیم یا جریان متناوب باشد. وظیفه این رله دریافت یک پالس الکتریکی و اعمال فرمان قطع کلید در زمان وقوع یک خطای تعریف شده توسط اپراتور می‌باشد. در نظر داشته باشید که چون منبع تغذیه رله شنت خارجی است  پس محل خطا هم باید خارجی باشد. برای مثال :

    • در صورتیکه بخواهیم کلید اتوماتیک هوایی در صورت وجود یک نویز الکتریکی خاص و یا یک جریان کشی مشخص، قطع شود، به محض اینکه سنسور مورد نظر متوجه آن مورد خاص شود ، سیگنالی به منظور تغذیه بوبین رله شنت ارسال می کند و در نهایت کلید قطع می‌گردد.
    • میتوان سر راه رله شنت یک کلید اِمرجنسی نصب کرده و با فشار دادن کلید، بریکر ما عمل خواهد کرد و مدار قطع میگردد.
    • میتوان خروجی شماره ۱۶ کنترل فاز را به رله شنت خود متصل کرده تا زمانیکه کنترل فاز فالت داد بلافاصله کلید اتومات عمل کند.
    • میتوان ازکنترل بار نیز برای ارسال پالس به رله شنت استفاده کرد.
    • میتوان از طربق ماژول پیامک یا ریموت کنترل از راه دور یا هر روش کنترل از راه دور دیگری به رله شنت فرمان قطع داد.

    نکته مهم در خصوص رله شنت اینست که باید به آن بصورت لحظه ای فرمان داد اگر بطور دائم تحت ولتاژ باشد سیم پیچ آن داغ شده و آسیب می بیند .

رله شنت
  • بوبین قطع : قطعه الکتریکی می باشد که فرمان قطع شدن کنتاکتهای کلید هوایی را می دهد .

بوبین قطع
  • بوبین وصل : قطعه الکتریکی می باشد که فرمان وصل شدن کنتاکتهای کلید هوایی را می دهد .

بوبین وصل
  • رله آندر ولتاژ : از این رله جهت شناسایی وکنترل افت ولتاژ شبکه در کلید هوایی استفاده می شود و به اینصورت عمل میکند که اگر ولتاژ دوسر آن از یک مقدار تعیین شده کمتر شود به دستگاه بریکر فرمان قطع مدار را میدهد . رله آندر عموما دارای دومدل UVR ( قطع سریع )و UVRD ( قطع با تأخیر زمانی ) می باشد .

    رله آندر ولتاژ نیز همانند رله شنت در داخل کلید اتومات قرار می‌گیرد. معمولاً محل نصب رله شنت و رله آندر ولتاژ در داخل کلیدهای اتوماتیک کامپکت در یک مکان است و لی در کلید های هوایی هر کدام جایگاه خود را دارند.

رله آندر ولتاژ

نکته : تفاوت رله شنت و رله آندر ولتاژ

  • اولین تفاوت ، اعمال نیرو در رله شنت به صورت آنی و از محل تغذیه خارجی است دلیل آن مسئله حفاظت است که ما در تمامی موارد آن را در نظر می‌گیریم.
  • دومین تفاوت، بین کنتاکت های باز رله شنت سیمی وجود دارد که پس از اعمال قطع کلید موجب قطع شدن ولتاژ بوبین می‌شود.
  • سومین تفاوت این است که تنها رله آندر ولتاژ عملیات قطع کلید را در زمان افت ولتاژ انجام می‌دهد و رله شنت توانایی انجام این کار را ندارد.
  • آخرین تفاوت ، بوبین رله آندر باید همواره تغذیه شود تا در حالت بسته باقی بماند اما لزومی به برق دار بودن همیشگی رله شنت نیست. رله شنت تنها نیازمند یک پالس برای عمل کردن می‌باشد.
  • موتور ( جهت شارژ فنر ) : مکانیزم موتور شارژ فنر که روی کلید هوایی نصب می شود و می توانیم از راه دور جهت شارژ فنر از آن استفاده کنیم .ولتاژ موتور کلید هوایی ممکن است بصورت DC یا AC  و در ولتاژ های 24 و 48 ، 110 یا 220 ولت مورد استفاده قرار گیرند.

موتور ( جهت شارژ فنر )

نحوه انتخاب کلید هوایی

پارامترهای مهمی که در انتخاب کلید هوایی تأثیر گذارند به شرح زیر می باشند :

  • جریان نامی مورد نیاز
  • قدرت قطع (ظرفیت قطع) کلید با توجه به شبکه بالادست

  • تعداد پل کلید هوایی (سه پل و یا چهار پل) ، کلید سه پل فقط حفاظت فازها را بر عهده دارد اما کلید چهارپل علاوه بر فازها حفاظت نول را هم بر عهده می گیرد.

  • فیکس یا کشویی بودن کلید هوایی با توجه به محل استفاده

  • نوع واحد تریپ یونیت نصب شده بروی کلید هوایی (L,S,I,N,G)

  • نوع مکانیزم شارژ فنر کلید هوایی (دستی یا اتوماتیک)

نکات نصب

  • کار نصب باید توسط پرسنل مجرب انجام شود.
  • قبل از شروع کار نصب، بریکر بالادست را قطع کنید تا تمام منابع برق قطع شود.در غیر این صورت ممکن است شوک الکتریکی رخ دهد.
  • پیچ ترمینال ها را به طور ایمن تا حد مشخص شده محکم کنید در غیر این صورت ممکن است آتش سوزی رخ دهد.
  • پایه ی ACB را روی سینی با استفاده از پیچ های نصب محکم کنید. در غیر این صورت، هنگام عملیات تخلیه ممکن است کلید سقوط کند.
  • برای اطمینان از فضای قوس کافی (فاصله عایق)، از مسدود کردن دریچه های گاز قوس ACB خودداری کنید. در غیر این صورت احتمال سوختگی ناشی از گاز قوس با دمای بالا وجود دارد.
  • کلید هوایی را در مکانی قرار ندهید که در معرض دمای بالا، رطوبت زیاد، هوای غبارآلود ،گاز خورنده، لرزش و شوک، یا سایر شرایط غیرعادی باشد.نصب در چنین مناطقی می‌تواند باعث آتش‌سوزی، نشتی یا اختلال در عملکرد شود

نحوه شارژ فنر و استفاده از کلید اتومات هوایی

  • دستی : برای شارژ دستی کلید، باید اهرم روی کلید را چندین بار از بالا به پایین حرکت داد تا فنر شارژ شده و نشانگر روی کلید علامت شارژ را نشان دهد -Charged OK.

  • اتوماتیک : شارژ فنر به صورت اتوماتیک توسط یک موتور انجام می شود ، با اعمال ولتاژ به موتور، فنر شارژ می شود.

پس از شارژ شدن فنر، مکانیزم کلید آماده وصل شدن است با فشار دادن شاسی CLOSE بر روی کلید هوایی، کنتاکت های دخلی کلید به هم وصل شده و با فشار دادن شاسی OPEN، مدار قطع می شود.

اجزای تشکیل دهنده کلید هوایی

اجزای تشکیل دهنده کلید هوایی

  1. دکمه ریست
  2. قاب
  3. دکمه خاموش
  4. نشانگر قطع و یا وصل بودن کلید هوایی
  5. دکمه روشن
  6. برچسب اطلاعات
  7. نشانگر شارژ یا دشارژ بودن کلید
  8. دکمه سه حالته کشو
  9. نشان دادن موقعیت های اتصال، تست و جداسازی
  10. هَندل جابجا کردن کلید
  11. باز کردن
  12. بسته کردن

کلید هوایی | بلاگ

کلید هوایی | سوالات متداول کلید هوایی

کلید هوایی و کلید اتوماتیک به لحاظ کاربرد هر دو در زیر دسته بریکر های مدار هستند ، اما تفاوت هایی دارند که از مهم ترین آن ها می توان به این موارد اشاره کرد:

  • سایز و ابعاد : کلید هوایی به لحاظ ابعادی بزرگتر از کلید های کامپکت هستند و در نوع استفاده باید این مورد را در نظر گرفت.
  • جریان نامی: کلید های کمپکت معمولا از جریان های بسیار پایین (حتی 2 آمپر) تا 3200 آمپر (عموما تا 1600 استفاده می شوند) قابل سفارش هستند اما کلید های هوایی از 400 و یا 630 آمپر تا 6300 آمپر قابل استفاده اند.
  • ظرفیت قطع: قدرت قطع و یا ظرفیت قطع (breaking capacity) کلید های اتوماتیک عموما از 16 کیلو آمپر تا 120 کیلو آمپر (معمولا در نهایت تا 55 یا 70 کیلو آمپر استفاده میگردد) بسته به برند آن تولید میگردد ولی در کلید هوایی معمولا حداقل آن 42 کیلو آمپر بوده و تا 120 کیلو آمپر هم قابل سفارش هستند.
  • تریپ یونیت : قسمت تریپ یونیت کلید که بیشتر وظیفه بررسی حفاظت مدار را بعهده دارد در کلید های اتوماتیک هم می تواند به صورت حرارتی-مغناطیسی باشد و هم الکترونیکی (عمدتا بصورت حرارتی مغناطیسی استفاده می شود مگر در پروژه های خاص) اما در کلید های هوایی بصورت الکترونیکی است و معمولا پارامترهای بیشتری را با دقت بالاتر پایش می کنند.
  • محل نصب: محل نصب کلید هایی معمولا مستقیما پس از ترانس یا ژنراتور می باشد (بدلیل جریان بالا) ولی کلید های اتوماتیک برای بعد از تابلو کلید هوایی استفاده می گردد.
  • باسبار : یکی از دلایلی که در ابتدای مدار از کلید هوایی استفاده میگردد بزرگ بودن شینه مسی ورودی است که نمی توان از کلید اتوماتیک بدلیل کوچکتر بودن آن استفاده کرد.
بله کلید هوایی اشنایدر به وسیله واحد تریپ یونیت که در برند اشنایدر به آن میکرولاجیک گفته می شود در سری های AMMETER (نسخه های 3و5و6) به صورت آپشنال و در سری هایPOWER و  HARMONIC (نسخه های 5و6) بصورت پیش فرض امکان اتصال به شبکه مدباس را دارد.

اتصال کلید هوایی به شبکه مودباس modbus

کلید هوایی های همه برند ها عموما باید استاندارد IEC و یا UL داشته باشند بنابراین به لحاظ استاندارد تفاوت معناداری ندارند اما به لحاظ ابعاد و ظاهر و کد فنی ها با یکدیگر تفاوت دارند ضمن اینکه هر برند معمولا خانواده های مشخصی برای کاربردهای مشخص تولید می کنند که باید این نکته را هم مد نظر قرار داد برای مثال در اشنایدر سری های NW و NT تولید می شود و در زیمنس 3WA و 3WL . البته ممکن است قطع این کلید ها در منحنی پیش بینی شده برای هر یک نیز متفاوت باشد که یکی از دلایل بالا بودن کیفیت برند ها نسبت به یکدیگر این نکته خواهد بود که در عمل و یا تست در آزمایشگاه می توان به کیفیت آن پی برد.

کلید هوایی فیکس همانطور که از نامش پیداست باید در جای خود فیکس شود و برای تعویض آن باید اتصالات از جمله باسبار کامل باز شود و کلید بعد جایگزین گردد و زمان زیادی برای تعویض آن نیاز است که ممکن است برای بعضی خطوط تولید بصرفه نباشد ، به همین علت کلید های کشویی ساخته شدند ، که از 2 قسمت اصلی تشکیل می شوند :محفظه کشویی و خود کلید . در موقع نصب قسمت کشو روی تابلو نصب میگردد و کلید با چرخاندن یک اهرم به داخل محفظه هدایت می شود و در صورت نیاز به تعویض آن کافیست دوباره اهرم را در حالت مخالف بچرخانیم تا کلید خارج شود و نیازی به نصب و قطع اتصالات نیست.

تفاوت میکرولاجیک ها در نوع حفاظت ها و پارامترهای چک شده و امکانات در هر کدام یک از این تریپ یونیت ها است که برای مشاهده مشخصات هر کدام میتوانید به سایت تولید کننده و یا صفحه لیست قیمت های شرکت پناپ مراجعه فرمایید .

بریکر هوایی را می توان هم بصورت دستی و هم به وسیله موتور شارژ کرد که ممکن است بصورت پیش فرض بر روی کلید نباشد و باید بصورت جداگانه خریداری و روی موتور نصب گردد. البته برای قطع و وصل کلید از راه دور علاوه بر موتور به رله های قطع و وصل نیز نیاز هست.

کلید هوایی چگونه شارژ می شود؟

کلید های هوایی کشویی دارای یک محفظه هستند که کلید بصورت کشویی و با چرخاندن یک دسته روتاری به جلو و یا عقب حرکت میکند و به سرعت قابل تعویض هستند و نیازی به جداسازی شمش ها از کلید نیست (همه اتصالات به کشو متصل می شود) ولی کلید های ثابت و در اصطلاح فیکس این قابلیت را دارا نیستند.

این مطلب را میتوانید با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید!

درج دیدگاه

عنوان