اتوماسیون صنعتی /سوالات متداول پناپ(pnap)

آیا طول کابل قدرت ورودی و خروجی در عملکرد آن اثر دارد؟ در انتخاب آن چه تاثیری دارد؟

بله. البته به میزانی! صحبت در اینجا فقط درباره کابل قدرت خروجی از درایو به موتور است.
میزان تاثیر، هم به طول کابل بستگی دارد و هم به توان درایو و هم نوع کابل.
– زیر 50 متر هیچ نگرانی نداشته باشید. هر توانی و هر فاصله‌ای و هر نوع کابلی اما برای فاصله بیشتر از 50 متر اگر باید به توان و نوع کابل خودتان توجه کنید.
– اگر فاصله بیشتر از 50 متر و توان هم زیر 18 کیلو وات است باید بدانید که به مشکل اساسی برمی خورید. البته با توجه به شیلددار بودن یا نبودن متراژ مجاز تغییر کند.
توان‌های بالاتر هم تقریبا مشکلی ندارد. این شاید خلاف تصور اولیه باشد که هر چه توان بالاتر مشکل بیشتر. ولی مشکل طول کابل بین درایو و موتور در توان های پایین تر از 18 کیلو وات وجود دارد. در توان های بالاتر تقریبا تا 300 متر و 400 متر مشکلی نیست
– اگر کابل شیلددار باشد مشکل مضاعف است. بیشترین محدودیت مربوط به طول بیش از 50 متر برای توان زیر 18 کیلو وات و با کابل شیلددار است. اگر کابل شیلددار نباشد فاصله بین درایو و موتور تا 100 متر هم مجاز است .
ممکن است سوال پیش بیاید که اگر فاصله غیر مجاز باشد چه مشکلی وجود دارد؟ پاسخ اجمالی اش این است که سمت موتور و درایو یک سری تخلیه های الکتریکی ولتاژ بالا به علت خاصیت خازنی کابل به وجود می آید که درایو سوز یا موتور سوز است. راهکارش استفاده از فیلترهای خروجی است.

در تصویر بالا بخشی از کاتالوگ درایوهای سری G120C زیمنس را می بینید که محدودیت کابل را مشخص کرده است.