اتوماسیون صنعتی /سوالات متداول پناپ(pnap)

چگونه می توانیم یک درایو (VFD) را انتخاب کنیم؟

چه درایو (VFD)ی مناسب برای آسیاب است؟

درایو (VFD) مناسب برای بچینگ؟

درایو (VFD) مناسب برای بوستر پمپ؟

این سوال برای هر ماشینی تکرار می شود. برای پاسخ دقیق به این باید بدانیم که شاخصه انتخاب درایو (VFD) چیست؟ اولین شاخصه این است که ماشین ما گشتاور ثابتی می خواهد یا نه؟. یعنی چه؟ یعنی ببینیم یا از کارشناس ماشین و دستگاه و مکانیک پروسه بپرسیم که کارکرد ماشین به چه صورتی است؟ آیا باید گشتاور (یا همان زور مکانیکی موتور) باید در تمام سرعت ها یکسان باشد؟

جواب این سوال مشخص کننده نوع درایو (VFD) است که آیا گشتاور ثابت است یا متغیر. بعد معلوم می کنیم که چه توانی دارد و در نوع گشتاور ثابت یا متغیر متناسب با توان درایو (VFD) را انتخاب می کنیم. به علاوه اینکه سازندگان درایو (VFD) مشخص می کنند که درایو (VFD)ی که ساخته اند برای چه نوع ماشین و حتی پروسه هایی کارایی دارد.

اما اجمالا این طور است که برای آسیاب و بچینگ باید درایو (VFD) گشتاور ثابت باشد و یا اینکه توان گشتاور دهی خوبی داشته باشد. شاید شما ملاحظه کنید زیمنس برای درایو (VFD) چون V20 هم امکان کنترل آسیاب را آورده اند. این به این معناست که در حیطه قدرت این درایو (VFD) می توان برای آسیاب هم استفاده کرد. چون یکی از شاخصه های به کارگیری در آسیاب و  مانند آن، امکان تعریف گشتاور اولیه بیش از مقدار نامی است که با توابع تقویت گشتاور اولیه این کار شدنی است. ولی باید به محدودیت ها توان و جریان دهی حتما توجه کرد.

و مسلما برای بوستر پمپ باید اولا از درایو (VFD) گشتاور متغیر و ثانیا مجهز به قابلیت کنترل بوستر پمپ باشد.