اتوماسیون صنعتی

مراحل پیاده سازی یک سیستم اتوماسیون کدامند؟

  1. مرحله اول شناسایی سیستم است. اتوماسیون می خواهد چه سیستمی را تحت کنترل درآورد. امکان سنجی پیاده سازی اتوماسیون و اینکه چه سطحی از اتوماسیون با چه راهکاری پیاده می شود.
  2. در مرحله دوم باید منطق کنترل سیستم استخراج شود. در این مرحله کسانی که به فرآیند مسلط هستند توصیفی از روندها و کنترل های لازم و متغییرهای اصلی بیان می کنند. اگر پروژه ای اصولی باشد که مشاور داشته باشد مراحل اول و دوم توسط مشاور انجام می شود.
  3. در مرحله سوم بر اساس تقاضاهای مطرح شده در مرحله قبل راهکار اتوماسیون و تجهیزات اصلی آن توسط تیم مهندسی تعیین می شود. این مرحله نیز جزو وظایف مشاور پروژه است که به صورت مهندسی شده از بین راهکارهای موجود راهکار مطلوب را از جهت فنی و اقتصادی انتخاب کند.
  4. مرحله چهارم این است که مجری پروژه بر اساس توانمندی های قبلی و خواسته های فعلی سیستم انتخاب شود و فرآیند و راهکار معین شده در اختیار او قرار بگیرد و بر اساس آخرین مشورت تیم طراحی و تیم مهندسی تغییرات نهایی در راهکار و تجهیزات  را اعمال کند.
  5. در مرحله بعد بایستی فرآیند ساخت و مونتاز سیستم های سخت افزاری شروع شود و در ضمن طراحی سیستم های نرم افزاری اتوماسیون هم به موازات بر اساس داده های تیم مشاور شروع شود.
  6. در مرحله ششم نصب و راه اندازی سیستم های کنترل شروع می شود و با تحویل موقت پروژه و برآوردن نیازهای مشخص شده در مستندات اولیه به اتمام می رسد.
  7. در مرحله آخر در بازه زمانی معین پانچ های لازم بر روی پروژۀ انجام شده و قبل از اتمام تحویل دائم به مجری پروژه منتقل می شود.