اتوماسیون صنعتی

مهندس اتوماسیون صنعتی چه باید بداند؟

  • برای کار اتوماسیون چه مهارت هایی را نیاز دارم؟

  • چگونه می توانم تکنیسین اتوماسیون شوم؟

  • مهارت های اصلی در اتوماسیون صنعتی چیست؟

  • چگونه می توانم در زمینه اتوماسیون صنعتی شغلی کسب کنم؟

برای جواب به این سوال باید بدانیم که مهندس اتوماسیون چه کاری قرار است انجام دهد؟ برای اجرای اتوماسیون، مهندس این رشته باید طراحی کند، برنامه نویسی، شبیه سازی، تست و راه اندازی انجام دهد. با این توضیح معلوم می شود که باید روش ها و احیانا نرم افزارهای طراحی را بداند. نرم افزار رایانه ای و هم چنین اصول طراحی سیستم های کنترل را بداند. نرم افزار هایی مثل AutoCad, EPLAN و اصولی که با این نرم افزارها پیاده می شود. باید توانایی استخراج فلسفه کنترل را بداند. لازمه اش آشنایی با اجزای سخت افزاری و ماشین آلات موجود در صنعت و کارکردها و محدودیت های هر یک از آنهاست. آشنایی اجمالی مکانیک ماشین آلات در این مرحله لازم است.

دیگر اینکه با روش های برنامه نویسی و زبان های برنامه نویسی و در نهایت نرم افزارهای برنامه نویسی آشنا باشد. هر کدام از این سه گانه گفته شده (روش، زبان و نرم افزار توضیحاتی مفصل دارد) بداند که شبیه سازی و تست های اولیه را چگونه انجام می دهند. در این راه هم روش ها و نرم افزارهایی وجود دارد. مثلا زیمنس برای هر یک از این مراحل نرم افزارهایی دارد که فرآیند شبیه سازی و تست های اولیه (FAT) را فراهم می کند و در نهایت بتواند پروژه را تحویل دهد که راه اندازی آن است. بخشی از توانمندی های نرم افزاری و سخت افزاری در مراحل قبل به شکل عملیاتی در این مرحله بروز می کند. تجارب، مهندسین کنترل را در این مرحله از هم جدا و متمایز می کند.

تخصص کارشناسان اتوماسیون در حوزه های برنامه نویسی کنترلرهای برنامه پذیر (PLC)، برنامه ریزی درایوهای موتور صنعتی، طراحی مانیتورینگ، به کارگیری شبکه های صنعتی، سنسورینگ و ابزار دقیق است که در هر کدام از سطوح طراحی، اجرا و نصب و راه اندازی به کار می آید. در هر کدام از این مراحل آموزش های متعددی تعریف شده است که بخش ناچیزی از آنها به صورت آکادمیک در دانشگاه تدریس می شود و بخش اصلی و اعظم آن توسط افراد بایستی پیگیری شود.