سوالات متداول سافت استارت زیمنس
  • آیا گذاشتن راه انداز نرم در مسیر سیم پیچ موتور متداول است؟

در بعضی از سافت استارترها این امکان هست که بتوانیم هر فاز سافت را با یک سیم پیچ موتور سری کنیم و اصطلاحا سافت داخل اتصال مثلث موتور قرار بگیرد. در این صورت گفته می شود که سافت به صورت مثلث داخلی (inside delta) سیم بندی شده است. در غیر این صورت سافت بالادست موتور قرار میگیرد و به صورت معمول (inline) سیم بندی می شود. تفاوت این دو سیم بندی را در شکل های زیر می توانید ببینید.

اتوماسیون صنعتی /سوالات متداول پناپ(pnap)

محدودیت های راه اندازی سافت استارتر با مدارمثلث داخلی:

  • سافت استارتر کنترل سه فاز لازم است
  • وجود تجهیزات قطع کننده بالادست لازم است
  • دامنه ولتاژ خط باید مطابق با ولتاژ نامی برای سیم پیچ باشد.
  • توابع ترمز سافت قابلیت استفاده ندارند)ترمز DC و ترمز ترکیبی)
  • جریان مانیتور شده بر اساس محاسبات جریان خط است. اگر عدم تقارن به وجود آید این مقدار با مقدار اصلی عبوری از سیم پیچ متفاوت می شود
  • تجهیزات حفاظتی (کلید حرارتی )یک رنج بالاتر باشد
  • توقف نرم نداريم 
  • نیاز به وجود شش سر سیم پیچ های موتور هست.

مزیت عمده استفاده از اتصال مثلث داخلی این است که با این اتصال جریان عبوری از سافت 58 درصد جریان نامی موتور خواهد بود. در نتیجه می توان سافت کوچکتر از توان موتور انتخاب کرد. این کار باعث کاهش عمده هزینه اولیه خرید و نصب سافت برای موتور می شود.