اتوماسیون صنعتی /سوالات متداول پناپ(pnap)

Soft ATS 22 چه قابلیت های حافظتی دارد؟ توابع حفاظت از خودش و موتور چیست؟

سافت استارت ATS22 پارامترهای متعددی دارد برای حفاظت از خود سافت و موتور و ماشینی که به این موتور متصل است.

  • حفاظت از کم جریانی موتور

    اگر کم شدن بار متصل به موتور اهمیت داشته باشد می توان این حفاظت را فعال کرد. پارامتر Under Current Threshold در منوی حفاظت (Advanced Protection) که با فعال شدن آن و بروز کم باری برای موتور، پیغام خطای uCF صادر و سافت متوقف می شود.

  • حفاظت از اضافه جریانی موتور

    با استفاده از سافت نیازی به جادادن یک عدد کلید حرارتی نخواهد بود. پارامتر Over Current Threshold در منوی حفاظت (Advanced Protection) که با فعال شدن آن و بروز کم باری برای موتور، پیغام خطای oCF صادر و سافت متوقف می شود.

  • حفاظت از نامتقارن شدن فازها

    اگر به ناگاه جای فازهای تغذیه نامتقارن شود می توان با پارامتر Unbalance threshold این حفاظت را اجرایی کرد.

  • حفاظت از نشت اتصال به زمین

    حفاظتی حساس در سیستم های الکتریکی که جدای از نکات الکتریکال، برای حفاظت از انسان بسیار حیاتی است. می توان با دو متغیر آستانه جریان نشت (ground leakage current threshold ) و زمان مانیتور این جریان این حفاظت را مدیریت کرد.

  • حفاظت از جابه جایی فازها

    جهش چرخش موتور آسنکرون با تغییر دو فاز تغییر می کند. در نتیجه اگر به صورت غیر منتظره فازها جابه جا شود موتور تغییر جهت می دهد. اگر این موتور به ماشین متصل باشد که این تغییر جهت برای آن میسر نباشد یا اگر میسر باشد باعث خرابی ماشین یا پروسه می شود (مثل پمپ یا فن دمنده/ مکنده یا نوار نقاله و ….) باید حفاظت لازم از این جهت انجام شود.

پارامتر Phase sequence برای این حفاظت تعبیه شده است.

  • حفاظت از دو فاز شدن موتور

    امکان از دست رفتن یکی از فازها هست. که اگر این اتفاق بیفتد فشار مضاعفی بر روی موتور وارد می شود که ممکن است منجر به خسارتهای عدیده ای به موتور شود. با این حفاظت (phase loss detection) می توان موتور از آسیب های ناشی از دو فاز شدن نجات داد.

  • حفاظت کاهش ولتاژ ورودی

    با پارامتر under voltage threshold می توانیم آستانه خطای کاهش ولتاژ را مشخص کرد. چون در سافت استارت های ATS22 گشتاور مستقیما به ولتاژ نسبت دارد، کاهش ولتاژ منجر به کاهش معنادار توان مکانیکی موتور متصل به سافت می شود.

  • حفاظت اضافه ولتاژ ورودی

    پارامتر Over voltage threshold آستانه خطای اضافه ولتاژ ورودی را مشخص می کند.

  • حفاظت از قطع ارتباط سافت از سنسور PTC موتور

    اگر موتور مجهز به سنسور PTC برای مانیتور دمای آن باشد و این قابلیت در سافت استارت ATS22 استفاده شده باشد برای اطمینان از اتصال سنسور و صحت عملکرد آن با فعال کردن این حفاظت (PTC probes motor Monitoring) در صورت قطع سنسور سافت استارت متوقف می شود.

  • حفاظت از اضافه بار

    می توان با این پارامتر در حالت عملکرد دائمی سافت (غیر مواقع عملیات راه اندازی و توقف) حفاظت اضافه بار را انجام داد. این اتفاق زمانی می افتد که پارامتر Overload protection بر روی گزینه Erun باشد. اما اگر گزینه on باشد در همه لحظات از سافت در مقابل اضافه بار حفاظت می کند.