سوالات متداول پیرامون سافت استارتر اشنایدر (Schneider ATS22)

پاسخ به سوالات متداول پیرامون سافت استارتر اشنایدر (Schneider ATS22)

لیست قیمت الکتروموتورهای زیمنس

1. علت خطای SLF در ATS 22 چیست؟

خطای SLF با عنوان توضیحی Modbus Time Out مشخص می شود. در نتیجه این خطا در راه انداز نرم ATS22 زمانی بروز می کند که مشکلی یا نقصی در اتصال مودباس وجود داشته باشد. برای رفع آن باید اتصال RS485 چک شود.
البته سافت استارت ATS پارامتری دارد که به نوعی پیچ حساسیت سافت استارت به زمان برای اعلام این خطاست. یعنی ممکن است در یک شبکه ای که نقطه های متعددی دارد و در نتیجه شبکه شلوغ باشد ارسال و دریافت پیام و پکیج داده طولانی تر باشد. در این صورت باید در مقدار این پارامتر تجدید نظر کرد.
پارامتر گفته شده tto است که با عنوان توضیحی Modbus time out شناخته می شود. اگر طول مدت پاسخگویی در ارتباط شبکه ای مودباس سافت بیش از زمانی باشد که در این پارامتر تعریف می کنیم خطای SLF بروز می کند

2. آیا ATS 22 ورودی انالوگ دارد؟ خروجی آنالوگ چی؟

سافت استارت ATS22 ورودی آنالوگ معمولی و خروجی آنالوگ ندارد. البته امکان اتصال به مودباس وجود دارد که بتوان از بستر شبکه مودباس مقادیر آنالوگ را از منبعی دیگر خواند یا فرستاد.
البته سافت استارترهای ATS22 و ATS48 دارای ورودی PTC هستند که به نوعی ورودی انالوگ محسوب می شوند.

3. سافت استارت ATS 22 نرم افزار تنظیم پارامترها دارد؟

نرم افزار SoMove توسط اشنایدر عرضه شده است. این نرم افزار برای مشاهده پارامترها و انجام تنظیمات آنها و هم چنین عیب یابی و تعمیر و نگهداری تجهیزات کنترل موتور استفاده می شود. نحوه ارتباط سافت استارت ATS22 با این نرم افزار هم از طریق کابل USB/RJ4 با کد فنی TCSMCNAM3M002P انجام می شود.

4. تعداد استارت های مجاز در ATS 22 چه قدر است؟ آیا می توانیم در یک ساعت 20 بار استارت کنیم؟

این کار با تعریف دو پارامتر انجام می شود. چند بار استارت در چه محدوده ای؟ پارامتر اول Snb است که با عنوان توضیحی Number of starts مشخص می شود. این پارامتر با مقادیر 1 تا 10 تعداد مجاز را معلوم می کند و پارامتر SLG با عنوان توضیحی Starts period محدوده ای را که این تعداد در آن باید لحاظ شود مشخص می کند. این پارامتر هم از 1 تا 60 دقیقه تنظیم می شود.
البته پارامتر Snb علاوه بر مقادیر عددی یک گزینه OFF  هم دارد که اتفاقا پیش فرض این پارامتر است و معنای آن این است که هر چه استارت کنید هیچ اتفاقی نمی افتد. فقط ممکن است سافت استارت بسوزد!
با این پیش فرض شما می توان در یک ساعت 20 بار و بیش از آن را استارت کنید. اما اگر پارامتر را بر روی 10 بار تنظیم کنیم که حداکثر تعدد مجاز است دیگر نمی توان این تعداد استارت را در یک ساعت با سافت انجام داد. مگر اینکه محدوده را نیم ساعت کنیم یا کمتر کنیم که امکان آن فراهم شود.
اگر تعداد استارت ها از مقدار مجاز تعریف شده بیشتر شود سافت استارت تریپ می خورد. (نمایش پیغام SnbF یا tbS)

5. نحوه تست تریستورهای سافت ATS 22 چگونه است؟

تست دیودی و تست اتصال کوتاه فقط.

6. حداکثر زمان ACC,DEC چه قدر است؟

برای هر دو پارامتر حداقل 1 ثانیه و حداکثر 60 ثانیه است. البته به صورت پیش فرض بر روی 10 ثانیه تنظیم شده است .

7. چه طور زمان استارت اول ATS 22 را زیاد کنیم؟

با تغییر پارامتر شیب افزایشی که بر حسب ثانیه است. این پارامتر به صورت ACC با عنوان توضیحی Acceleration time مشخص می شود. برای تغییر آن باید در منوی تنظیمات (Settings menu) بروید.
مقدار پیش فرض آن 10 ثانیه و دامنه تغییرات از 1 تا 60 ثانیه است.

زمان استارت اول ATS 22

8. چه کار کنیم که ATS 22 به محض روشن شدن (وصل شدن برق) استارت شود؟

اگر فرمان استارت با ترمینال های سافت استارت باشد در حالت سه سیمه نمی توان با اتصال تغذیه موتور را راه اندازی کرد. بلکه برای راه اندازی باید بعد از اتصال تغذیه به سافت یک سیگنال مجدد به ورودی دیجیتال اعمال شود.

کنترل منبع ATS 22

9. خطای OCF چیست؟ در صورت بروز چه کنیم؟

این خطا نشان می دهد که سافت استارت دچار یک اضافه بار شده است. و این پیغام دو معنا دارد؛ یا بار بر موتوری که سافت استارت ATS22 به آن متصل است بیش از حد مجاز است که در این صورت باید تدابیر مکانیکی و الکتریکی لازم در نظر گرفته شود. یا اینکه تنظیمات انجام شده که منجر به نمایش این پیغام می شود خیلی دست پایین است و به تعبیری جا دارد که مقادیر مرتبط را افزایش دهیم. برای این کار باید در دو پارامتر آستانه اضافه بار (OId: Overcurrent threshold) یا زمان تاخیر تشخیص اضافه بار (OIt: overcurrent time delay) تغییراتی داده شود.

10. سافت استارت ATS 22 امکان کنترل حرارت موتور را دارد؟ یعنی می توان سنسور PTC را متصل کنیم؟

بله. سافت استارترهای ATS22 و ATS48 دارای ورودی PTC هستند که از آنها برای مانیتور کردن دمای موتور می توان استفاده کرد.

11. نحوه ریست کردن خطا در ATS 22 چگونه است؟

استفاده از ورودی دیجیتال و تعریف تابع ریست (rSt: remote reset) از راه دور برای آن ورودی دیجیتال است.

12. ATS 22 کنتاکتور بای پس داخلی دارد؟

بله. یکی از امتیازات این سافت استارت نسبت به بقیه محصولات اشنایدر و برخی برندهای دیگر همین مجهز بودن سافت استارتر ATS22 به کنتاکتور بای پس داخلی است.  این کنتاکتور زمانی عمل می کند که جریان موتور به کمتر از 120 درصد جریان نامی برسد و ولتاژ موتور 100 درصد ولتاژ خط شود.

plan-Ats22

13. سافت ATS 22 امکان مثلث داخلی (Inside Delta) دارد؟

بله. یکی از پارامترهای منوی پیکربندی سافت تعریف نحوه اتصال موتور است. این پارامتر دو گزینه دارد؛ یکی اتصال خط (LinE: in line connection) . در این نحوه اتصال می توان سربندی موتور را ستاره یا مثلث بست. و دیگر اتصال مثلث داخلی (dLt: Inside delta connection of the motor)

14. ATS 22 تابع Jog دارد؟

نه. تابع Jog مختص به درایوهاست.

15. برای چه کاربردهایی از سافت ATS 22 استفاده می شود؟

راه اندازی و توقف انواع پمپ (سانترفیوژی یا پیستونی)، فن، کمپرسورهای اسکرو، انتقال دهنده مواد (کانوایر و نوار نقاله و زنجیر نقاله و الواتور )، ماشین های خاص (همزن، میکسر)

coding-ATS-22-

17. تفاوت ATS 22 با ATS 48 چیست؟

  • دامنه توانی بیشتر در ATS48 (تقریبا دو برابر ATS22)
  • نوع کنترل در ATS48 کنترل گشتاور (ابداع خود اشنایدر) است ولی ATS22 به صورت معمولی و ولتاژی است.
  • کاربری ATS48 برای استاندارد و سنگین است ولی ATS22 فقط ساده
  • سافت استارتر ATS48 کنتاکتور بای پس داخلی ندارد ولی ATS22 دارد.
  • تعداد ورودی/ خروجی های دیجیتال ذیشتر از ATS22 است.
  • امکان ارتباطی ATS22 محدود به مودباس است ولی ATS48 شبکه های دیگری (Fipio, PROFIBUS DP, DeviceNet, Modbus TCP) را با ماژول مربوطه پشتیبانی می کند.

18. IP سافت ATS 22 چیست؟ شرایط نصب فیزیکی ATS 22 چیست؟

در محدودة ATS22D17…C11 درجه حفاظت فیزیکی (IP)  20 است. اما در محدوده ATS22C14…C59 این مقدار 00 می‌شود.

شرایط نصب فیزیکی ATS 22

  • محدوده دمایی بین 10- تا 40 درجه سانتی گراد. بیش از 40 درجه باعث کاهش عملکرد و توان جریان دهی سافت استارت می شود. به ازای هر درجه بیشتر 2.2 درصد از ماکزیمم جریان سافت کاسته می شود.
  • محیط با آلایندگی درجه 2 مطابق استاندارد IEC 60664-1. اگر شرایط آلایندگی بیش از این باشد باید در تابلو با IP54 قرار بگیرد.
  • رعایت فاصله مناسب برای تبادل حرارتی

19. آیا ATS 22 فن داخلی برای خنک کنندگی دارد؟

سافت استارت های ATS22 در فن داشتن یا نداشتن دو دسته هستند. دسته اول که محدوده ATS22D17Q تا ATS22C17Q . این دسته فاقد فن داخلی هستند و با هوا پیرامونی خنک می شوند.
دسته دوم که محدوده ATS22C21Q تا ATS22C59Q هستند فن دارند. در این دسته به صورت پیش فرض وقتی که دمای هدسینک از 46 درجه بالاتر باشد فن روشن و زمانی که از 43 کمتر بیاید خاموش می شود.
برای هر دو دسته می توان ماژول فن را سفارش گذاری کرد.

fan-ats-22

20. برای تعمیر ATS 22 چه کنیم؟

اگر بر روی صفحه نمایش سافت استارت کد خطایی مشاهده می کنید می توانید با استفاده از دفترچه راهنما یا کارشناسان خبره، این کد را شناسایی و علت های بروز آن را بررسی و رفع کنید.
اما اگر با راهنمایی دفترچه یا کارشناسان مربوطه مشکل حل نشد یا اینکه هیچ پیغام خطایی بر روی سافت استارت ATS22 دیده نمی شود، آن را به مراکز تخصصی تعمیر تجهیزات سافت و درایو ارسال کنید.

کارشناس های واحد تخصصی تعمیرات اتوماسیون و سافت و درایو پناپ کمک رسان شما در قالب مشاوره و راهنمایی تلفنی و حضوری و انجام تعمیرات هستند.

21. ATS 22 نمایشگر دارد؟ نمایشگر ATS 22 چه پارامترهایی را نمایش می دهد؟  ATS 22 امکان نصب نمایشگر روی در تابلو دارد؟

خود سافت استارتر ATS22 صفحه نمایش رقمی دارد که تمام پارامترها و پیغام های آن را در قالب کد سه حرفی نمایش می دهد. این کد سه حرفی برگرفته از پارامتر یا پیغام مرتبط است. برای رمزگشایی آن باید به دفترچه راهنمای سافت استارت مراجعه کرد.
هم چنین می توان با یک کابل واسط یک صفحه نمایش دیگر برای سافت استارت در نظر گرفت که مثلا بر روی تابلو نصب شود.

ATS-22-display

22. چگونه ATS 22 را بدون موتور تست کنیم؟ قابلیت تست با موتور کوچک (Small Motor) در راه انداز نرم ATS 22 چگونه است؟

این امکان برای ATS48  وجود دارد و برای ATS22 نیست. می توان سافت استارت را با موتور بدون بار تست کرد. ولی این تست، تست بی موتور یا موتور کوچک نیست.

تنظیمات لازم برای تست موتور با توان نامی ولی بی بار به صورت زیر است:

LAC =  ON
t90
  =  تغییر پیش فرض آن که 30 است به 10
ILt   =    تغییر مقدار 350 درصد پیش فرض به 200 درصد
tLS  =   تغییر مقدار پیش فرض 15 ثانیه به 60 ثانیه
ACC= تغییر مقدار پیش فرض 10 ثانیه ای آن به 60 ثانیه
SSC =  ONتغییر پیش فرض به
ItH =  On

23. چرا در ATS 22 نمی توانم به تمامی منوها دسترسی داشته باشم؟ مشکل از کجاست؟ قابلیت منوی پیشرفته سافت ATS 22 چیست؟

سافت استارت ATS22 قابلیت پسورد گذاری ندارد. فقط می توان سطح دسترسی به پارامترها را در دو سطح آسان و پیشرفته تغییر وضعیت داد. هم می توان این کار را از طریق پارامترها انجام داد و هم با کلید ترکیبی  (ESC + UP +Down)

24. Soft ATS 22 چه قابلیت های حافظتی دارد؟ توابع حفاظت از خودش و موتور چیست؟

سافت استارت ATS22 پارامترهای متعددی دارد برای حفاظت از خود سافت و موتور و ماشینی که به این موتور متصل است.

حفاظت از کم جریانی موتور

اگر کم شدن بار متصل به موتور اهمیت داشته باشد می توان این حفاظت را فعال کرد. پارامتر Under Current Threshold در منوی حفاظت (Advanced Protection) که با فعال شدن آن و بروز کم باری برای موتور، پیغام خطای uCF صادر و سافت متوقف می شود.

حفاظت از اضافه جریانی موتور

با استفاده از سافت نیازی به جادادن یک عدد کلید حرارتی نخواهد بود. پارامتر Over Current Threshold در منوی حفاظت (Advanced Protection) که با فعال شدن آن و بروز کم باری برای موتور، پیغام خطای oCF صادر و سافت متوقف می شود.

حفاظت از نامتقارن شدن فازها

اگر به ناگاه جای فازهای تغذیه نامتقارن شود می توان با پارامتر Unbalance threshold این حفاظت را اجرایی کرد.

حفاظت از نشت اتصال به زمین

حفاظتی حساس در سیستم های الکتریکی که جدای از نکات الکتریکال، برای حفاظت از انسان بسیار حیاتی است. می توان با دو متغییر آستانه جریان نشت (ground leakage current threshold) و زمان مانیتور این جریان این حفاظت را مدیریت کرد.

حفاظت از جابه جایی فازها

جهش چرخش موتور آسنکرون با تغییر دو فاز تغییر می کند. در نتیجه اگر به صورت غیر منتظره فازها جابه جا شود موتور تغییر جهت می دهد. اگر این موتور به ماشین متصل باشد که این تغییر جهت برای آن میسر نباشد یا اگر میسر باشد باعث خرابی ماشین یا پروسه می شود (مثل پمپ یا فن دمنده/ مکنده یا نوار نقاله و ….) باید حفاظت لازم از این جهت انجام شود.

پارامتر Phase sequence برای این حفاظت تعبیه شده است.

حفاظت از دو فاز شدن موتور

امکان از دست رفتن یکی از فازها هست. که اگر این اتفاق بیفتد فشار مضاعفی بر روی موتور وارد می شود که ممکن است منجر به خسارتهای عدیده ای به موتور شود. با این حفاظت (phase loss detection) می توان موتور از آسیب های ناشی از دو فاز شدن نجات داد.

حفاظت کاهش ولتاژ ورودی

با پارامتر under voltage threshold می توانیم آستانه خطای کاهش ولتاژ را مشخص کرد. چون در سافت استارت های ATS22 گشتاور مستقیما به ولتاژ نسبت دارد، کاهش ولتاژ منجر به کاهش معنادار توان مکانیکی موتور متصل به سافت می شود.

حفاظت اضافه ولتاژ ورودی

پارامتر Over voltage threshold آستانه خطای اضافه ولتاژ ورودی را مشخص می کند.

حفاظت از قطع ارتباط سافت از سنسور PTC موتور

اگر موتور مجهز به سنسور PTC برای مانیتور دمای آن باشد و این قابلیت در سافت استارت ATS22 استفاده شده باشد برای اطمینان از اتصال سنسور و صحت عملکرد آن با فعال کردن این حفاظت (PTC probes motor Monitoring) در صورت قطع سنسور سافت استارت متوقف می شود.

حفاظت از اضافه بار

می توان با این پارامتر در حالت عملکرد دائمی سافت (غیر مواقع عملیات راه اندازی و توقف) حفاظت اضافه بار را انجام داد. این اتفاق زمانی می افتد که پارامتر Overload protection بر روی گزینه Erun باشد. اما اگر گزینه on باشد در همه لحظات از سافت در مقابل اضافه بار حفاظت می کند.

25. چه پارامترهایی باید برای راه اندازی سریع ATS 22 تنظیم شود؟

یکی از مستندات کاربردی اشنایدر برای محصولات راه اندازهای موتور (سافت استارت و درایو) فایلی به نام راهنمای راه انداز سریع (Quick start guide) است.

quick-start-guide

26. لیست خطاهای عمده ATS 22 چیست؟ توضیح لیست خطاهای عمده؟

  • مشکل کنتاکتور بای پس
  • خطای نشت جریان زمین
  • اضافه بار
  • اضافه / کاهش جریان
  • اضافه/ کاهش ولتاژ ورودی
  • اضافه دمای موتور
  • عدم تقارن فازها
  • نبودن فاز
  • اتصال کوتاه
  • استارت بیش از حد

27. ATS 22 برای تعمیر و نگهداری دستورالعمل مشخصی دارد؟ چه کارهایی باید بکنیم؟

  • چک کردن مستمر اتصالات و آچارکشی آنها
  • مراقبت از دمای هوای پیرامونی سافت استارت
  • ایجاد تهویه مناسب برای ممانعت از افزایش دما و همچنین وجود ذرات مضر به مدارات الکترونیکی سافت استارت مدت27 زمان متوسط عملکرد فن سافت بین 3 تا 5 سال است.
  • اطمینان از عملکرد صحیح فن سافت (داخلی و خارجی یا اضافی)
  • جدا کردن هر گونه ذرات آلاینده از سافت استارت
  • کم کردن تعداد نوشتن در ارتباط مودباس تا حد امکان (حداکثر تعداد نوشتن مقادیر بر حافظه EEPROM ، پانصد هزار بار است)

28. آیا سافت استارتر ATS 22 حافظه خطا (Fault History) دارد؟ 

بله. سافت استارت ATS22 امکان ذخیره و نمایش سابقه 10 خطا را دارد. یکی خطای فعلی (LFt: Last trip) و 9 عدد حافظه خطاهای قبل از این خطا. به ترتیب از اول به آخر . یعنی حافظه اول (dEF1: Trip History 1) خطای قبل از خطای فعلی را نشان می دهد.

برای مشاهده حافظه خطاها به منوی Advanced Monitoring menu مراجعه کنید.

29. ارتباط مودباس ATS22 چگونه است؟ Pin out مودباس سافت ATS 22 چگونه است؟

یک عدد پورت RJ45 برای ارتباط مودباس بر روی سافت ATS22 در نظر گرفته شده است. پس نیازی به ماژول اضافه ای نداریم. نقشه سیم بندی پین های این پورت هم در مستندات اشنایدر موجود است.

Modbus-RJ45-

نکته بعدی تنظیمات نرم افزاری در سافت برای ارتباط با مودباس است. مثل آدرس مودباس، سرعت انتقال، فرمت پکیج داده و … که در منوی  ارتباطات پیشرفته (Advanced Communication menu) وجود دارد.
اگر بخواهیم فرمان کنترل سافت استارت از طریق شبکه مودباس به راه انداز نرم داده شود باید پارامتر CtrL )Command Channel) را بر روی مودباس dbs قرار دهیم.
رجیستر کنترلی مودباس را هم باید شناخت که چه بیت هایی چه عملکردهایی را برای سافت ایجاد می کنند. این رجیستر در قالب جدولی گزارش شده است. علاوه بر رجیستر کنترل، رجیستر وضعیت هم وجود دارد.

30. برای اتصال کنتاکتور خارجی به ATS 22، در خود سافت، کنتاکت فرمان داریم؟

در بین فرامینی که برای خروجی رله ای سافت استارت ATS22 وجود دارد، تابعی برای کنتاکتور بای پس نیست. ولی یکی از توابع آن run است که در هنگامی که سافت استارت از مرحله راه اندازی عبور کند و کنتاکتور بای پس داخلی آن عمل کند این خروجی فعال می شود. ولی گزینه ای برای غیر فعال کردن کنتاکتور داخلی و فعال کردن کنتاکتور خارجی نیست

31. آیا با ATS 22 می توان چند پمپ را کنترل کرد؟

آیا قابلیت نصب کارت Multi Pump دارد؟

آیا در ATS 22 می توانیم Cascade داسته باشیم؟

نه این قابلیت در خود سافت استارت ATS22 وجود ندارد. ولی می توان با مدار فرمان جانبی یا استفاده از کنترلر PLC سافت استارت را برای کنترل چند پمپ چه به صورت آبشاری (Cascade) یا چندگانه (Multi plexing) استفاده کرد.
اگر هم بخواهیم سافت استارت را در خروجی به چند موتور متصل کنیم باید حفاظت را برای هر یک لحاظ کرد. مثلا برای هر یک کلید حرارتی متناسب را در نظر بگیریم.

32. آیا سافت استارت ATS 22 برای راه اندازی نیاز به تغذیه جداگانه دارد؟

بله. مدار فرمان راه انداز نرم ATS22 به صورت جداگانه است که مقدار ولتاژ تغذیه مدار فرمان جزء متغییر های کدفنی آن است. سوال (کدینگ ATS 22 به چه معناست؟) این نکته را توضیح می‌دهد.

33. آیا ATS 22 در ولتاژهای متفاوت توان های مختلفی به ما می دهد؟

بله. همان طور در جدول زیر می بینید مثلا سافت استارت ATS22C59Q در ولتاژ 230 ولت 160 کیلو وات، در 400 ولت 315کیلووات و در 440 ولت 355 کیلووات است.

34. نقشه سیم بندی فرمان و قدرت سافت ATS 22 چگونه است؟

نمونه ای از نحوه سیم بندی قدرت و کنترل یک سافت استارت ATS22 را در نقشه زیر می بینید:

35. چه عاملی می تواند باعث خطای Inf در ATS 22 شود؟

خطای Inf به نوعی تشخیص خطای داخلی (Internal detected fault) است که پیغامی مبنی بر خرابی سافت استارت است. اگر با یکی دو بار خاموش و روشن کردن سافت مشکل حل نشد باید سافت استارت را به مراکز مجاز تعمیر تخصصی سافت استارت ارسال کرد.

می توانید با واحد تعمیرات تخصصی تجهیزات اتوماسیون و سافت و درایو شرکت مهندسی پناپ تماس بگیرید.

36. ATS 22 را از کجا بخریم؟

از جایی بخرید که اولا مطمئن باشد که تجهیزات اصلی (orginal) و نو می فروشد. ثانیا خدمات مشاوره ای قبل و حین و پس از فروش به مشتریان ارائه دهد. ثالثا در صورت نیاز مرجعی مطمئن برای خدمات فنی و مهندسی و اجرا و تعمیرات باشد.

37. آیا با نصب ATS 22 باز هم نیاز به کنترل فاز داریم؟

نه. چون سافت استارت ATS22 دو تابع حفاظت تقارن فاز و توالی فاز را دارد  و با این توابع دیگر نیازی به کنترل فاز نداریم.

38. دمای مجاز برای کار کردن ATS 22 چیست؟

به صورت قاعده کلی برای تمام تجهیزات برق و اتوماسیون خصوصا درایو و راه اندازهای نرم دمای مجاز حداکثر تا 40 درجه سانتی گراد است. دمای بیش از این مقدار باعث کاهش عملکرد و توان جریان دهی سافت استارت می شود.

39. چراغ های روی سافت ATS 22 را توضیح دهید؟

راه انداز نرم ATS22 چهار چراغ Rdy, Com,Run,Trip دارد. هر کدام نمایانگر وضعیت خاصی هستند:

چراغ Rdy:
روشن : اتصال تغذیه قدرت و کنترل
خاموش: عدم اتصال تغذیه مدار کنترل
چشمک زن: اتصال تغذیه کنترل بدون اتصال تغذیه قدرت

چراغ Com:
روشن: برقرار شبکه مودباس و صحیح بودن وضعیت شبکه
خاموش: برقرار نبودن شبکه مودباس

چراغ Run:
روشن: موتور روشن است و در حالت پایدار قرار گرفته است. (کنتاکتور بای پس وصل شده است)
خاموش: موتور متوقف است.
چشمک زن: موتور در حال شتاب افزایش یا کاهشی است

چراغTrip:
روشن: وضعیت خطا با توقف اضطراری
خاموش: بدون مشکل
چشمک زن: هشدار بدون توقف

40. علت پیغام nrdy چیست؟

وقتی که سافت استارت در حال توقف باشد و فرمان توقف (Stop) بر روی ترمینال قرار گرفته باشد. در حالت دو سیمه با سه سیمه این وضعیت با هم فرق دارد.

41. ATS 22 سافت دیجیتال است یا آنالوگ؟

دیجیتال است.

42. سافت ATS 22 روی چند فاز کنترل دارد؟

سافت ATS22 و ATS48 روی سه فاز کنترل دارند.

43. دامنه توانی سافت ATS 22 چیست؟

از 4 تا 400 کیلو وات

44.آیا با سافت ATS 22 می توانیم کنترل سرعت کنیم؟

نه. فقط برای راه اندازی و توقف از سافت استارت می توان استفاده کرد. برای کنترل سرعت باید از درایو استفاده کنیم.

45.برای کاهش جریان راه اندازی چه پارامترهایی باید تنظیم شود؟

باید مقدار زمان شیب افزایشی ولتاژ افزایش یابد. در این صورت به نسبت قبل ولتاژ کمتری به موتور اعمال می شود در نتیجه جریان راه اندازی کمتر می شود.

می توان برای محدود کردن جریان راه اندازی از پارامتر iLt (Current limit) استفاده کرد. ولی این پارامتر کاهنده جریان نیست. مانع از افزایش جریان می شود.

پارامتر iLt

46.آیا سافت ATS 22 برای صرفه چویی در انرژی هست؟ چگونه؟

بله. یکی از موقعیت های اتلاف انرژی در موتورها لحظه استارت و راه اندازی است. حرکت از وضعیت بی حرکتی به سرعت نامی باعث کشیدن 6 تا 10 برابر جریان نامی می شود. اگر بتوان این رفتار موتور را مدیریت و به مقدار لازم ولتاژ اعمال کرد می توان به دنبال آن جریان را مدیریت کرد.

هر چه زمان راه اندازی بیشتر باشد مقدار جریان اولیه کمتر و مقدار صرفه جویی بیشتر می شود. البته نمی توان این پارامتر را بی حساب افزایش داد. چرا که باعث کاهش گشتاور راه اندازی می شود و ممکن است موتور زیر بار بماند.

47.مزیت اصلی سری ATS 22 نسبت به سایر سافت استارتهای موجود در بازار چیست؟

وجود کنتاکتور بای پس داخلی

شبکه مودباس

کوچکی سایز

کنترل سه فاز

48.نحوه پیکربندی رله های خروجی ATS 22 چگونه است؟

پیکربندی سخت افزاری در شکل زیر دیده می شود.

49.نحوه نصب خازن برای موتور با وجود استفاده از سافت ATS 22 چگونه است؟

خازن فقط باید در ورودی سافت استارت باشد و از نصب بانک خازنی در خروجی سافت باید خودداری کرد. چون شوک های ولتاژهای ناشی از بانک خازنی باعث آسیب به سافت استارت می شود.

50.تفاوت ATS 22 با ATS 01 چیست؟

  • محدوده توانی هر یک است که در شکل زیر مشخص است.
  • ATS01 آنالوگ است ولی ATS22 دیجیتال است.
  • داشتن کنتاکتور بای پس در ATS22 است که ATS01 فاقد آن است.
  • کنترل بر روی یک فاز در AT01 ولی سه فاز در ATS22
  • ATS01 فاقد ورودی خروجی است ولی ATS22 سه ورودی دیجیتال و یک ورودی PTC و دو خروجی رله ای دارد.
  • امکان شبکه مودباس ATS22 فراهم است ولی ATS01 این امکان نیست.

51.باید ارت های های سافت ATS 22 را باید به هم وصل کنیم؟

اتصال به زمین مدار قدرت را به هم وصل کردن مشکلی ندارد. ولی نباید اتصال زمین قدرت را به اتصال به زمین شبکه و مدار کنترل وصل کرد.
نکته دیگر اینکه اگر در سیستم و باس قدرت چندین سافت استارت استفاده می کنیم بایستی اینها به صورت مجزا به زمین متصل شوند و نباید اینها را باهم سری و در نهایت به زمین متصل کرد.

52. آیا دستورالعمل تنظیم پارامتها داخل بسته بندی خود سافت ATS 22 هست؟

معمولا هست. اگر هم نباشد فایل آن به راحتی در دسترس هست.

53.سوکت انتهایی سافت ATS 22 روی بدنه چیست؟

همان طور که در شکل زیر می بینید برای نصب فن خارجی است

54.آیا نصب ترانس ایزوله برای سافت ATS 22 لازم است؟

بله. اگر ولتاژ باس قدرت از ولتاژ مجاز مدار کنترل بالاتر باشد بایستی ترانس کاهنده ای که نقش ایزولاسیون را هم دارد بین مدار کنترل و خط ولتاژ وصل کرد.

55.آیا امکان استارت شدن با وجود خطا را دارد؟

بله. یک گزینه برای ورودی های دیجیتال وجود دارد که خطای توقف کننده (Trip) را نادیده بگیرد. البته تنظیم و اعمال این ورودی خطرناک است و فقط در مواقع و کاربردهای اضطراری باید استفاده کرد. تابع FI که برای نادیده گرفتن خطا (TRIP INHIBITION) در لیست توابع ورودی دیجیتال اول و دوم موجود است. با اعمال این تابع خطاهایی مثل خطای توالی فاز (PIF)، خطای فقدان فاز (PHF)، خطای اتصال کوتاه (SCF)، خطای عدم پیکربندی اولیه (CFF) و خطای قطع و وصل مدار کنترل (trAP) نادیده گرفته می شود.