اتوماسیون صنعتی /سوالات متداول پناپ(pnap)

تفاوت اینورتر خورشیدی با کنترل دور چیست؟

اینوتر به چه معناست؟

اینورتر یک یعنی مبدل. در فضای تخصصی برق الکترونیک، اینورتر مبدلی است که انرزی الکتریکی DC را به AC تبدیل می کند. اینورترهای خورشیدی (Solar Inverter) انرژی DC ای را که توسط سلول‌های خورشیدی تولید می شود و مقدار بسیار ناچیزی دارند به AC تبدیل می کنند.

مقدار توان در این اینورترها در حد چند وات است. البته ممکن است در یک پلن بزرگ نیروگاه خورشیدی تعداد زیادی سلولهای فتوولتاییک با هم سری شوند که مقدار قابل توجهی از توان الکتریکی را ایجاد کند که نیاز مند اینورتر بزرگی باشیم ولی معمولا اینورتر با توان 400 ، 600 و 1200 وات برای ولتاژ های 12 یا 24 ولت وجود دارند که بتوانند این مقدار DC را برای تزریق به شبکه یا استفاده در مصارف داخلی به AC تبدیل کند.

اما در کنترل دور، اینورتر یکی از بخش‌های اصلی قدرت در درایو است که ولتاژ DC را به ولتاژ AC تبدیل می کند. مقدار این ولتاژ به مراتب بیش از ولتاژ اینورترهای خورشیدی است و جریان و به تبع آن توان الکتریکی بالایی دارند که دامنه ان از حدود چند کیلو وات تا چند مگا وات است.

تفاوت دیگری که اینورتر خورشیدی با اینورترهای درایوهای صنعتی دارند کارایی خروجی آنهاست. خروجی درایوها برای راه اندازی موتورهای الکتریکی به کار می آیند.