faq air switch

تفاوت کلید هوایی با کلید اتومات چیست؟

کلید هوایی و کلید اتوماتیک به لحاظ کاربرد هر دو در زیر دسته بریکر های مدار هستند ، اما تفاوت هایی دارند که از مهم ترین آن ها می توان به این موارد اشاره کرد:

  • سایز و ابعاد : کلید هوایی به لحاظ ابعادی بزرگتر از کلید های کامپکت هستند و در نوع استفاده باید این مورد را در نظر گرفت
  • جریان نامی: کلید های کمپکت معمولا از جریان های بسیار پایین (حتی 2 آمپر) تا 3200 آمپر (عموما تا 1600 استفاده می شوند) قابل سفارش هستند اما کلید های هوایی از 400 و یا 630 آمپر تا 6300 آمپر قابل استفاده اند.
  • ظرفیت قطع: قدرت قطع و یا ظرفیت قطع (breaking capacity) کلید های اتوماتیک عموما از 16 کیلو آمپر تا 120 کیلو آمپر (معمولا در نهایت تا 55 یا 70 کیلو آمپر استفاده میگردد) بسته به برند آن تولید میگردد ولی در کلید هوایی معمولا حداقل آن 42 کیلو آمپر بوده و تا 120 کیلو آمپر هم قابل سفارش هستند.
  • تریپ یونیت : قسمت تریپ یونیت کلید که بیشتر وظیفه بررسی حفاظت مدار را بعهده دارد در کلید های اتوماتیک هم می تواند بصورت حرارتی-مغناطیسی باشد و هم الکترونیکی (عمدتا بصورت حرارتی مغناطیسی استفاده می شود مگر در پروژه های خاص) اما در کلید های هوایی بصورت الکترونیکی است و معمولا پارامترهای بیشتری را با دقت بالاتر پایش می کنند.
  • محل نصب: محل نصب کلید هایی معمولا مستقیما پس از ترانس یا ژنراتور می باشد (بدلیل جریان بالا) ولی کلید های اتوماتیک برای بعد از تابلو کلید هوایی استفاده میگردد.
  • باسبار : یکی از دلایلی که در ابتدای مدار از کلید هوایی استفاده میگردد بزرگ بودن شینه مسی ورودی است که نمی توان از کلید اتوماتیک بدلیل کوچکتر بودن آن استفاده کرد.