اتوماسیون صنعتی /پروژه های پناپ(pnap)

پروژه های اتوماسیون صنعتی (Industrial automation projects)

یکی از پایه های اساسی پیاده سازی پروژه های اتوماسیون صنعتی در یک کارخانه ، پیاده سازی مانیتورینگ استاندارد و یکپارچه می باشد. در پیاده سازی SCADA ، به غیر از دانش مهارتی لازم ، تجربه و سلیقه نیز بسیار دخیل می باشد. یک مانیتورینگ صنعتی استاندارد می تواند کاربر را در عکس العمل صحیح و سریع نسبت به وقایعی که در فرآیند اتفاق می افتد یاری رساند.

جایگاه سیستم‌های اتوماسیون صنعتی در خطوط تولید

سیستم اتوماسیون یکپارچه، یک کارخانه را مجهز به آخرین تکنولوژی روز دنیا نموده و این ساختار یکپارچه سبب افزایش راندمان تولید، افزایش کیفیت محصول، کاهش قیمت تمام شده و همچنین کاهش مصرف انرژی می‌شود. این سیستم شامل مجموعه‌ای از نرم‌افزارها، سخت‌افزارها، ادوات ابزار دقیق و تجهیزاتی است که در کنار هم مجتمع گردیده و متناسب با ماشین‌آلات کارخانه، سیستم کنترل جامعی را برای فرآیند تولید فراهم می‌ کند.
به زبان ساده اگر بخواهیم بیان کنیم، اتوماسیون صنعتی در حکم روح و جانی است که در جسم و کالبد کارخانه دمیده می‌شود. ماشین‌آلات، تجهیزات و دستگاه‌های کارخانه به خودی خود قابلیت عملکرد را ندارد بنابراین نیازمند سیستمی ‌می‌باشند که تمام اجزای آن را کنترل و هدایت نماید.

خلاصه برخی از خدمات واحد فنی و مهندسی پناپ

هر ماشین یا دستگاه به عنوان جزئی از یک فرآیند صنعتی ، وظیفه ای را بر دوش دارد. عملکرد صحیح آن ماشین می تواند سرعت و کیفیت تولید را بالا ببرد. بنابراین هر ماشین به طور مجزا نیاز به اتوماسیون دارد. کاهش حجم تابلوی کنترل یک ماشین یا دستگاه ، استفاده از تجهیزاتی که در شرایط محیطی آلوده و پر مخاطره بتواند به طور صحیح عمل نماید ، انتخاب قطعاتی که امکان برقراری ارتباط با سیستم کنترل بالادست را داشته باشد و … از مواردی است که در اتوماسیون ماشین آلات می بایست رعایت گردد.

نصب و مونتاژ تابلوهای برق استاندارد شامل سخت افزار کنترلی و نیز تجهیزات قدرت ، برقراری ارتباط صحیح میان نرم افزار کنترلی/مانیتورینگ با تابلوهای کنترلی و نیز ارتباط آن دو با ماشین آلات فرآیند از مهمترین فعالیت های نصب و راه اندازی سیستم کنترل در پروژه های اتوماسیون صنعتی می باشد.

یک کارخانه در طی سالیان عملکرد خود ، نیاز به بهینه سازی تولید ، ارتقا سیستم کنترل بر اساس تجهیزات به روز ، افزایش سرعت و کیفیت تولید می باشد. بروزرسانی سیستم کنترل و برنامه نویسی PLC به مراتب فعالیتی تخصصی تر و سخت تر نسبت به راه اندازی سیستم کنترل می باشد. بروز رسانی شامل تعویض یا اصلاح سخت افزار کنترلی و نیز ارتقا نرم افزار کنترلی می باشد.

با توجه به تجربه فنی و فراوان شرکت پناپ در طراحی ، نصب و راه اندازی سیستم های کنترل و نیز استفاده از تجهیزات و قطعات مختلف از برندهای مطرح دنیا ، یکی از فعالیت های ما مشاوره در طراحی و انتخاب سیستم کنترل و نیز خدمات تخصصی در حوزه ی تعمیر و نگهداری تجهیزات می باشد.

در پیاده سازی اتوماسیون صنعتی بر روی یک خط تولید ، طراحی سیستم کنترل می باشد بدین معنا که با توجه به نیاز آن فرآیند و خواسته های کارفرما می بایست سخت افزار و نرم افزار مورد نیاز برآورد شده و ارتباط بین آن ها طراحی گردد.

تابلو کنترل استاندارد ، محلی برای نصب تجهیزات کنترلی از جمله PLC ، HMI ، POWER SUPPLY و… می باشد. انتخاب صحیح متریال مناسب برای تابلوها ، نحوه ی مونتاژ استاندارد قطعات ، رعایت نکات مربوط به شرایط محیط صنعتی ، در نظر گرفتن تهویه مناسب ، رعایت سیستم ارت و اتصال به زمین ، نحوه ی صحیح وایرینگ ، لیبل گذاری و شماره گذاری صحیح و استاندارد و… از مواردی است که در تولید تابلوهای کنترلی می بایست رعایت گردد.

کنترل کننده منطقی برنامه پذیر یا همان پی ال سی PLC به عنوان مغز پردازشگر یک فرآیند صنعتی یا یک کارخانه می بایست توسط نیروی متخصص و باتجربه برنامه نویسی شود. هر گونه حالت طبیعی یا خاص که در یک فرآیند صنعتی رخ می دهد می بایست در عملیات برنامه نویسی PLC در پروژه های اتوماسیون صنعتی پیش بینی شود. تجربه و تخصص فنی کارشناسان شرکت پناپ این امکان را فراهم میکند که هر گونه پی ال سی PLC معتبر دنیا را بتوان برنامه نویسی و راه اندازی نمود.

مزایای اتوماسیون صنعتی در خطوط تولید

  • پایین آوردن هزینه های تولید

اتوماسیون صنعتی مزایای بی شماری دارد به عنوان مثال هزینه های نیروی کار را کاهش داده و باعث افزایش بهره وری تولید و کاهش خطاهای انسانی می شود.

  • افزایش بهره وری در تولید

بطور کلی بسیاری از کارخانجات، صدها نیروی کار را برای بالا بردن تولید خود استخدام میکنند که به صورت چند شیفت مشغول به کار هستند و برنامه این است که کارخانه تعطیلی نداشته باشد. با این وجود به دلیل تعطیلات یا خرابی خط کارخانه تعطیل می شود اما با پای کار آمدن سیستم های اتوماسیون صنعتی ، تولیدات بدون تعطیلی و 24 ساعته و 7 روز هفته 365 روز از سال به صورت خودکار انجام شده و این امر باعث افزایش بهره وری شرکت می شود.

  • افزایش کیفیت تولید

“انسان جایز الخطاست” این ضرب المثل بیانگر این است که نیروی انسانی همیشه احتمال خطا دارد و این امر اجتناب ناپذیر است در صوتی که خطای کامپیوتر نزدیک به صفر است که موجب افزایش کیفیت و تولید محصولات می شود.

  • افزایش انعطاف پذیری

اضافه کردن مراحل مختلف در خط تولید نیازمند آموزش یا استخدام نیروی کار متخصص است، اما در اتوماسیون صنعتی برخلاف نیروی کار انسانی نیاز به آموزش و استخدام ندارد.

  • افزایش دقت در اطلاعات مانیتورینگ

اضافه کردن سیستم های جمع آوری اتوماتیک دیتا از خط تولید موجب می شود دقت و صحت اطلاعات دریافتی بالا برود و خطای احتمالی در اطلاعات کاهش یابد و همچنین هزینه های جمع اطلاعات نیز به شدت کاهش می باید. این عوامل به شما کمک میکند تا هدر رفت خط تولید را کاهش داده و در نتیجه سود نهایی کارخانه را افزایش دهید.

  • افزایش امنیت حین انجام کار

اتوماسیون صنعتی می تواند باعث افزایش امنیت حین کار برای نیروی کار در خط تولید کارخانه شود.

آدرس : مشهد > خیابان سنایی > نبش سنایی 7 > مجتمع تجاری اداری سرمد > طبقه سوم واحد 307 > کدپستی : 9139634162

شماره تماس : 3-37052100-051   دپارتمان فنی: 09159924090

برخی پروژه های اتوماسیون صنعتی انجام شده

اتوماسیون صنعتی ، پروژه اتوماسیون صنعتی ، طراحی اتوماسیون صنعتی ، انجام پروژه های اتوماسیون صنعتی ، نمونه پروژه های اتوماسیون صنعتیIndustrial automation projects