سافت استارت ATS22 اشنایدر الکتریک (schneider electric)

منظور از راه اندازی نرم چیست؟

موتورهای الکتریکی در لحظه استارت به منظور تامین گشتاور اولیه راه اندازی جریانی حدود 10 برابر جریان نامی خود را (در حالت راه اندازی مستقیم ) از شبکه دریافت می کنند که در توان های بالا میتواند باعث افت ولتاژ خط یا نوسانات ولتاژ شود.

مثلا یک موتور 250 کیلو وات در لحظه راه اندازی به صورت مستقیم ، جریانی حدود 2500 آمپر از شبکه دریافت می کند که بسته به شرایط طراحی سیستم قدرت می تواند باعث ایجاد نوسانات روی شبکه شود.

همچنین به دلیل گشتاور شدید در لحظه استارت موتور ممکن است آسیب های به سیستم مکانیکی نیز وارد شود که هر دو مورد برای سیستم مورد نظر زیان اور است و باعث افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری و سرویس های مکرر ماشین میشود.

سافت استارت ها با کنترل ولتاژ و جریان در لحظه ی استارت باعث کنترل گشتاور لحظه راه اندازی موتور می شوند و در نتیجه نه تنها جریان لحظه راه اندازی را کاهش میدهد و باعث کاهش نوسانات ولتاژ و جریان روی شبکه می شود  بلکه باعث کاهش کشتاور شدید لحظه استارت شده و عملا موتور به صورت آرام یا اصطلاحا به صورت نرم راه اندازی میشود.

سافت استارت چیست؟

سافت استارت یا راه انداز نرم تجهیزی است که به منظور راه اندازی نرم موتور های القایی سه فاز مورد استفاده قرار میگیرد .

درباره تعمیر سافت ats 22 اشنایدر بیشتر بدانیم

به دلیل نصب غیر اصولی بانک خازنی در خروجی ، باعث سوختن یک تریستور در یک سافت و آسیب دیدگی برد کنترل و مدار فرمان در سافت دیگر شده است که در هر دو مورد خطای SSCR روی نمایشگر ظاهر میشد.

در این مدل سافت استارتر در زمان اجرای فرمان راه اندازی (run) ،جریان خروجی بررسی میشود و درصورتی که بیشتر یا کمتر از یک مقدار مشخص که به صورت پیش فرض تعریف شده باشد خطای sscr ظاهر می شود.

با مراجعه به کاتالوگ  این مدل ، برای یافتن علت بررسی کنید که اتصال موتور به سافت چه از نظر الکتریکی و چه از نظر مکانیکی (اتصالات شل نباشد) صحیح باشد.

همچنین این خطا میتواند به دلیل عبور جریان زیاد خروجی بر اثر اتصال کوتاه شدن یک یا هر سه فاز باشد.

به منظور یافتن علت، توسط یک اهم متر به صورت زیر عمل کنید.

ابتدا پراب قرمز رنگ را روی ترمینال T1 و پراب مشکی روی ترمینال L1 و پس از اندازه گیری اهم در هر سه فاز ،دوباره جای پراب ها را تعویض کرده و آزمایش را تکرار کنید.

در هر 6 حالت باید اهم اندازه گیری حداقل 50 کیلو اهم باشد در غیر این صورت مقادیر نزدیک به صفر میتواند علامتی برای تریستور سوخته یا پلاتین های کنتاکتور جوش خورده باشد.

این مطلب را میتوانید با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید!

درج دیدگاه