میکروفیدر و نقش آن در صنایع مواد غذایی

میکروفیدر و نقش آن در صنایع مواد غذایی

لیست قیمت الکتروموتورهای زیمنس
لیست قیمت الکتروموتورهای زیمنس

میکروفیدر چیست و نقش آن در صنایع مواد غذایی

میکروفیدر و حضور آن با ماجرای کمبود آهن در بدن انسان ارتباط نزدیکی دارد. هر چند در کشورهای صنعتی کمبود آهن دلایل متعددی ممکن است داشته باشد اما در ایران ریشه این مشکل به تولید آردهای بدون سبوس مربوط می شود. این که چرا آرد بدون سبوس تولید شود که کار به حضور دستگاه میکروفیدر برسد از حوصله این مقاله خارج است.

حل مشکل کمبود آهن و مواد مغذی با میکروفیدر

کمبود آهن و دیگر مواد غذایی باعث اختلالاتی از جمله کاهش یادگیری و رشد جسمانی خصوصا در کودکان و زنان میشد. اولین راه حل محققان برای حل این مشکل فرهنگ سازی و تغییر الگوی مصرف بود. این روش دیر نتیجه می داد ولی به عنوان یک برنامه دراز مدت کار درستی بود. در کنار این کار مکمل هایی غذای نیز به توصیه کارشناسان تغذیه وارد بازار شد تا جوابگوی نیازها باشد. اما این دو طرح در کنارهم نتوانست راه حل پایداری را ایجاد کند. راه حل سومی که نتیجه بخش بودن آن در ایران خیلی زود خود را نشان داد. غنی سازی آرد به عنوان غذای اصلی مردم بود .این کار با افزودن پرمیکس به آردهای تولیدی صورت گرفت.

  • پرمیکس؛ مولتی ویتامین آرد

    پرميكس تركيبي شامل يك يا چند ريز مغذی است كه جهت غني سازي به آرد افزوده مي شود.در حال حاضر پرميكس استفاده شده در ايران حاوي سولفات فرو و اسيد فوليك است و شامل :

    ( سولفات فرو 42% – اسيد فوليك 75/0% – نشاسته ذرت 25/57% )

اتوماسیون صنعتی /مقالات پناپ(pnap)

مشکل جدیدی که با میکروفیدر حل شد

مشکل اول با تولید پرمیکس و تصمیم به افزودن آن به آرد مصرفی حل شد. اما مساله دیگر این بود که مقدار پرمیکسی افزوده شده نسبت بسیار ناچیزی با آرد دارد و این مقدرا باید در کل آرد به صورت یکدست توزیع شود. حجم کم پرمیکس و از طرف دیگر حجم زیاد آرد توزیع یکدست پرمیکس را با چالش مواجه می‌کرد.
توزیع صحیح از آن جهت اهمیت داشت که اولا تمام آرد باید با پرمیکس غنی می‌شد و اگر چنین چیزی رخ نمی داد منجر به تجمع آن قست‌های دیگر می‌شد که این امر و مصرف آن طبق تحقیقات پزشکی باعث آسیب به مصرف کننده می‌شد.

حل این مشکل با میکروفیدر

کار اصل میکروفیدر اینست که با توجه به میزان ماده پایه (آرد یا هر محصول دیگر) مقدار مشخصی از یک ماده ( پرمیکس یا هر ماده مغزی دیگر ) را به تدریج وارد آن می‌کند. مقدار تزریق ماده به دو حالت صورت می گیرد:
  • تعیین مقدار ورودی بر حسب زمان
  • تعیین مقدار تزریق بر حسب میزان عبور ماده پایه

استفاده میکروفیدر در غیر صنایع آرد

در ایران به خاطر مصرف بالای آرد بیشترین استفاده میکروفیدر در این صنعت است اما قابلیت استفاده از میکروفیدر محدود به شرکت‌های آرد نمی‌شود و در دیگر صنایع تولید مواد غذایی از جمله تولید و ماکارونی و دارویی و بهداشتی است که بر حسب نیاز از مدل های مختلف آن استفاده می‌شود.

اجزا بدنه اصلی میکروفیدر

میکروفیدر بر حسب کارایی و ظرفیت مورد نیاز در واحد تولیدی، به صورت دستی و اتوماتیک با بهره‌گیری از قطعات و تجهیزات مختلف مکانیکی و الکترونیکی انجام می‌شود که به طور عمومی برخی از این قطعات عبارتند از:
  • مخزن و درِمخزن که آبندی کامل در آن صورت گرفته تا از عبور گردوغبار در مواد، جلوگیری کند و جنس آن از استیل ss316l می‌باشد

  • همزن استیل که کمک می‌کند پودر موجود در مخزن به صورت همگن توزیع شود.

  • تیغه مارپیچ که از جنس استیل است و کار آن انتقال مواد به نازل خروجی است.

  • موتور دستگاه که با برق سه فاز تغذیه می‌شود.

  • گیربگس که وظیفه آن افزایش قدرت موتور و کاهش دور آن می‌باشد.

اجزا بدنه اصلی میکروفیدر

تابلو کنترل میکروفیدر

قسمت کنترل دستگاه تشکیل شده است از یک اینورتر (کنترل دور) تعدادی قطعات الکتریکی و الکترونیک و یک عدد نمایشگر . میکروفیدر به کمک نرم‌افزاری قدرتمند این قسمت کنترل می‌شود.

مشخصات فنی تابلوی کنترل میکروفیدر

  • ولتاژ مصرفی: 220 ولت ( تک فاز)
  • جریان مصرفی: 10 آمپر
  • فرکانس: HZ۵۰
  • ابعاد طول: ۵۵ cm۳۶ -عرض cm ۵۱ – عرض cm۲۰

شرح قطعات تابلوی کنترل

  • کنترل دور که وظیفه دور الکتروموتور را بر عهده دارد. نمایشگر رنگی که نمایش و ثبت اطلاعات و کنترل کل سیستم مدار فرمان را بر عهده دارد.

  • کنتاکتور جهت کنترل قطع و وصل برق ورودی.

  • دو قطعه رله که یکی به سنسور مخزن میکروفیدر در ارتباط است و دیگری کار راه اندازی فن موتور را بر عهده دارد.

  • ترانسمیتر وزن برای برقرار کردن ارتباط لودسل با سیستم plc.

  • منبع تغذیه ۲۴ ولت برای تغذیه بیزر٬ نمایشگر رنگی و مدار فرمان.

  • فیوز مینیاتوری 16‌ آم‍پر جهت حفاظت از جریان عبوری سیستم.

دستگاه توزین عبوری، همراه میکرروفیدر

این دستگاه همان طور که از نام آن پیداست در مسیر عبور محصول ( گندم، آرد و ….) قرار می گیرد و وظیفه ارسال گزارش از میزان عبور محصول را به میکروفیدر به عهده دارد.
توزین های عبوری انواع مختلفی دارند. که با توجه به نوع نیاز به جهت دقت توزین، می توان از آن ها استفاده کرد.
اما شکل عمومی‌تر آن به شکل یک سه راهی قابل نصب در مسیر کانال‌های عبور آرد قرار می‌گیرد. این توزین ‌های به کمک یک عدد لودسل، که در مسیر جریان کنترل شده آرد عبوری نصب می‌شود، وظیفه تعیین دبی آرد را به عهده دارد. این مدل توزین عبوری از لحاظ طراحی کمترین فضای ممکن را اشغال می‌کند و با توجه به فضای کم اکثر کارخانه‌ ها حائز اهمیت است.

لیست قیمت فیوز مینیاتوری زیمنس
لیست قیمت فیوز مینیاتوری زیمنس

این مطلب را میتوانید با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید!

درج دیدگاه